• Venna

När blir kronprinsessan drottning?!

När drottning Silvia dör, blir kronprinsessan Victoria drottning då?
    Blir hon i så fall drottning även om kungen fortfarande lever? Eller blir hon drottning den dagen kungen inte klarar att "sköta sina plikter" som statschef och Victoria tar över den posten?

Och den dagen hon blir drottning, blir prins Daniel kung då?
    Jag antar att han inte blir det, men då kommer alltså drottning Victoria vara gift med en prins, stämmer det?

Eller blir hon aldrig drottning?!

Var kungen redan kung när han gifte sig med drottning Silvia så att det var därför hon blev drottning och inte prinsessa?

Nån som vet hur det funkar, för jag och sambon har klurat på det här hela kvällen

• Svar på tråden När blir kronprinsessan drottning?!
  • fruis
    fruis skrev 2010-06-21 11:17:13 följande:
    Har du missat det? Hon dog redan 2002 vid 101 års ålder. Drottning Elizabeth själv fyllde 84 i år så det är ju inte så konstigt att mamman hennes är död
    Fast jag måste erkänna att det känns mer som om hon skulle ha dött för två år sedan än för åtta år sedan..
  • Lady Dahmer
    fruis skrev 2010-06-21 11:17:13 följande:
    Har du missat det? Hon dog redan 2002 vid 101 års ålder. Drottning Elizabeth själv fyllde 84 i år så det är ju inte så konstigt att mamman hennes är död
    what?????

/långsam och behöver läsa tidningen oftare
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • banansmoothie

Jag tycker Viktoria borde bli KUNG! Vaffan, ändrar vi på att kvinnor kan ärva tronen så kan vi väl även ändra på det att kvinnor inte kan kallas kung, eller? Och då kan Daniel få bli drottning .

• fruis
    banansmoothie skrev 2010-06-21 11:27:43 följande:
    Jag tycker Viktoria borde bli KUNG! Vaffan, ändrar vi på att kvinnor kan ärva tronen så kan vi väl även ändra på det att kvinnor inte kan kallas kung, eller? Och då kan Daniel få bli drottning .
    Enklare kanske att bara avskaffa tanken på att en kung alltid är högre i rang? Daniel kan då få bli kung med litet k och Victoria bli Drottning, dvs statschef.
  • banansmoothie
    fruis skrev 2010-06-21 11:30:01 följande:
    Enklare kanske att bara avskaffa tanken på att en kung alltid är högre i rang? Daniel kan då få bli kung med litet k och Victoria bli Drottning, dvs statschef.
    Jo, det är mer logiskt men inte lika roligt .

Fast är vi igång och ändrar saker kan vi lika gärna avskaffa hela kungahuset...
  • fruis
    banansmoothie skrev 2010-06-21 11:31:43 följande:
    Jo, det är mer logiskt men inte lika roligt .

Fast är vi igång och ändrar saker kan vi lika gärna avskaffa hela kungahuset...
    Det skulle vi kunna men det är ju inte heller lika roligt.

Tänk vad mycket skvallervaluta man får för pengarna. Sedan tycker jag att det är otroligt kul att de är så otroligt väluppfostrade och nobla i sitt sätt att röra sig och i sina ansiktsuttryck t.ex. Titta på Victoria bara, underbar uppvisning i värdighet. Ingen tillfälligt folkvald politiker kan någonsin komma upp i den klassen.
  • fruis
    CallGirl skrev 2010-06-21 11:41:59 följande:
    Om kungen abdikerar till förmån för Viktoria, vilken titel får han då?
    Egentligen borde han förlora alla sina titlar (eller kanske kan han behålla någon hertigtitel eller så) som de som tidigare abdikerat men det är ändå inte brukligt för regenter att abdikera, de hjärntvättas ju sedan barndomen att fullfölja sina plikter. Så egentligen är svaret "jag vet inte" men jag tänker på vår kungs farbröder som abdikerade alla tre och förlorade sina titlar då (har fått tillbaka dem senare tror jag) men de abdikerade ju inte när de var regenter eller ens nästa tronföljare utan de var bara prinsar som Carl-Philip.
  • banansmoothie
    fruis skrev 2010-06-21 11:36:25 följande:
    Det skulle vi kunna men det är ju inte heller lika roligt.

Tänk vad mycket skvallervaluta man får för pengarna. Sedan tycker jag att det är otroligt kul att de är så otroligt väluppfostrade och nobla i sitt sätt att röra sig och i sina ansiktsuttryck t.ex. Titta på Victoria bara, underbar uppvisning i värdighet. Ingen tillfälligt folkvald politiker kan någonsin komma upp i den klassen.
    Nej jag håller väl med till viss del men jag vet inte... jag tycker nått sätt att det inte är schysst mot dem att de ska födas in i det livet? Kanske för att det själv är min västa mardröm. Men de kan ju alltid abdikera så det är kanske inte så farligt. Men jag skulle tycka det var väldigt sorgligt om alla slott osv föll ihop för att pengarna sinade. (Och nu menar jag inte bara byggnaderna utan det som finns innuti osv.)
  • Eko
    CallGirl skrev 2010-06-21 11:41:59 följande:
    Om kungen abdikerar till förmån för Viktoria, vilken titel får han då?
    Ex-kung
Svar på tråden När blir kronprinsessan drottning?!