• BlommyNess12

    Hjälm när de cyklar på trehjuling?

    Tjaba. En fråga, borde jag sätta på min tvååring en hjälm om jag tar ut trehjulingen? Han cyklar ju inte på riktigt utan sitter på den och skjuter sig sakta framåt med fötterna för han når inte pedalerna, non the less så älskar han sin trehjuling. På dagis har de en massa trehjulingar men där har inget barn på sig nån hjälm nånsin så jag blir lite förvirrad över vad man "ska" och inte "ska"

  • Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?
  • Smilla75
    Topdog skrev 2010-06-23 09:50:06 följande:
    Deta stämmer INTE ALLS. Trehjulingar och sparkcyklar räknas som lekfordon och därför gäller inte lagen om cykelhjälm. Lagen gäller endast cyklar med 2 hjul.

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Hos oss gäller denna regel:

    3 hjul = ingen hjälm
    2 hjul = hjälm

    Uppriktigt sagt tycker jag det är lite löjligt med hjälm på en trehjuling. En trehjuling är gjord för att vara stabil och inte kunna välta. Jag tycker inte heller att det behövs hjälm när man åker Bobbycar, plasttraktor eller andra stabila åkleksaker.
    Instämmer helt när det gäller stabila leksaker. Dottern ska däremot ha hjälm på sin springcykel.
  • BlommyNess12
    Freja87 skrev 2010-06-23 09:52:40 följande:
    De borde ha hjälm på dagis också tycker jag. Kan ju vara en kostnadsfråga men föräldrarna kan ju ta med hjälm dit. Prata med personalen tycker jag!
    Det brukar funka när det handlar om pulka-utflykter o dyl. så då borde det också gå att få föräldrarna att ta med hjälmar andra dagar också..

    Som några sagt tidigare Cykel=Hjälm. Punkt slut.
    De använder inte hjälm när de åker pulka, men det behövs inte här, det är lite drygt meter mjuk snö i pulkbacken, om de ramlar så ramlar de typ i bomull. Och nej det blir inga isbanor här.
  • bakeacake
    BlommyNess12 skrev 2010-06-23 09:54:44 följande:
    De använder inte hjälm när de åker pulka, men det behövs inte här, det är lite drygt meter mjuk snö i pulkbacken, om de ramlar så ramlar de typ i bomull. Och nej det blir inga isbanor här.
    Det handlar väl inte bara om att de blir isbanor.. man kan ju även köra på varandra med pulka och då spelar det ingen roll vad det är för underlag...

    På det dagis jag jobbat på har det iaf varit krav på cykelhjälm på gården och skid/skridskohjälm när det varit pulkaväder..
  • Freja87
    BlommyNess12 skrev 2010-06-23 09:54:44 följande:
    De använder inte hjälm när de åker pulka, men det behövs inte här, det är lite drygt meter mjuk snö i pulkbacken, om de ramlar så ramlar de typ i bomull. Och nej det blir inga isbanor här.
    Hehe ok, då behövs nog ingen hjälm. På min systerdotters dagis pulkbacke är det rätt brant och staket och sånt där man kan slå sig på.
  • hewa
    Topdog skrev 2010-06-23 09:50:06 följande:
    Uppriktigt sagt tycker jag det är lite löjligt med hjälm på en trehjuling. En trehjuling är gjord för att vara stabil och inte kunna välta. Jag tycker inte heller att det behövs hjälm när man åker Bobbycar, plasttraktor eller andra stabila åkleksaker.
    Våra har haft hjälm när de cyklat trehjuling (båda har övergått till cykel nu) men egentligen inte för att det behövs (vi har inga backar = de får inte upp någon fart, ingen trafik, trehjulingen är låg och stabil osv) utan för att vänja dem vid kravet cykel = hjälm!

    Jag är glad att vi varit stenhårda med detta, flera av grannbarnen ser jag dra iväg utan hjälm (för att de inte ids, för att de glömmer eller för att föräldrarna inte bryr sig, vet inte vilket) medans jag blev uppriktigt imponerad av sonen som skulle gå och hämta cykeln han lämnat vid grannen. Väl där insåg han att hjälmen inte låg vid cykeln och istället för att sätta sig och trampa hem ledde han cykeln istället! Då kände jag att vårt tjat blivit just en självklarhet för honom, cykel = hjälm. 
  • Queen Of Darkness

    Stabila leksaker? Båda mina barn har vält med sina 3 hjulingar. (Den ena har en sådan där halvbra i plast medans den andra har en sådan där riktig)
    Båda har vält med sina bobbycars flertalet gånger och min stora tjej har vält med grannens leksakstraktor. Här använder vi hjälm av anledningen att jag är rädd om mina barn och inte vill att dem ska slå sig när jag ändå VET att dem ramlar en del.


    ♥ Amanda & Isabella ♥
  • Topdog
    bakeacake skrev 2010-06-23 09:44:26 följande:
    Hjälm oavsett vilken sorts cykel det är!! Är du inte mer försiktig om ditt barns huvud?
    Och hur många barn skadar huvudet när dom åker trehjuling? Jag är definitivt försiktig om mina barns huvud. De har alltid hjälm när de cyklar (på det som är cyklar=2 hjul). De har alltid hjälm när dom rider. De har alltid hjälm när dom åker skridskor och pulka.

    Men att ha hjälm på barnen när dom åker trehjuling, tycker jag är extremt överdrivet. Så vida dom inte är ute och åker trehjuing i branta, asfalterade backar. Sen kan man ju diskutera hur lämpligt det är att låta små barn åka i backa med en trehjuling som inte går att bromsa...
  • lokisse

    jag tror inte att hjälmen behövs i säkerhetssyfte när man cyklar pa en mjukmatta inne men jag skulle ha hjälm för att det ska bli naturligt redan fran början att man har hjälm när man cyklar alltid senare.


    Difficile est saturam non scribere
  • Leone i Västerås
    Topdog skrev 2010-06-23 09:50:06 följande:
    Deta stämmer INTE ALLS. Trehjulingar och sparkcyklar räknas som lekfordon och därför gäller inte lagen om cykelhjälm. Lagen gäller endast cyklar med 2 hjul.

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Hos oss gäller denna regel:

    3 hjul = ingen hjälm
    2 hjul = hjälm

    Uppriktigt sagt tycker jag det är lite löjligt med hjälm på en trehjuling. En trehjuling är gjord för att vara stabil och inte kunna välta. Jag tycker inte heller att det behövs hjälm när man åker Bobbycar, plasttraktor eller andra stabila åkleksaker.
    Fast min pojke fick upp ordentlig hastighet med sin trehjuling när han var 2 år, cyklade på en liten sten och vips så var han omkullkastad med huvudet först på vår hårda uppfart.
    Jag är iaf glad att han hade hjälm, oavsett om andra uppfattar det som löjligt. Och tro mig, jag är absolut ingen daltande mamma
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?