• BlommyNess12

Hjälm när de cyklar på trehjuling?

Tjaba. En fråga, borde jag sätta på min tvååring en hjälm om jag tar ut trehjulingen? Han cyklar ju inte på riktigt utan sitter på den och skjuter sig sakta framåt med fötterna för han når inte pedalerna, non the less så älskar han sin trehjuling. På dagis har de en massa trehjulingar men där har inget barn på sig nån hjälm nånsin så jag blir lite förvirrad över vad man "ska" och inte "ska"

• Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?
  • Kina79

Mina barn har inte haft hjälm när de cyklat på trehjuling, inte heller när de kört Bobby Car.
    Däremot har de haft hjälm när de börjat med riktig cykel, alltså tvåhjuling.

• Lindreas

Enligt mig beror det på underlaget. Om det handlar om asfalt och backar så kan nog hjälm vara på sin plats, men är det plant underlag (även om det är asfalt) så kommer man nog inte upp i sådana hastigheter att man riskerar hjärnskakning till exempel. Däremot kan man ju skrubba näsan, men det gör ju ungar mest hela tiden. ;)

• t0va

Min kommer nog ha hjälm på sig, just av den anledningen som Wingtear skriver, så den lär sig att man har hjälm när man cyklar. Ser så många små barn på tvåhjuliga cyklar här på gården som inte har hjälm och hoppas varje gång att de ska klara sig. Är många som kör moppe i hög hastighet så smäller det har nog barnet inte en chans. Finns lite backar också där det går att få upp en rätt hög hastighet. 

• kutiom

Dottern hade inte hjälm när hon cyklade trehjuling men då hon fick upp bra fart i backarna och susade fram hotade jag med det, hade hon fortsatt på det viset tycker jag att det är självklart med hjälm. Trots att hon varit utan hjälm är hon supernoga med att ta på den när det gäller cykel så där tror jag mer att personligheten spelar in mer än vanan.

• tessan27

Allvarligt, har era barn hjälm på sig när dem går, springer, klättrar på stenar i klätterställningen mm också eller?? Man kan ju ramla och slå huvudet i om man går sakta också... Bara en tanke.

Vår dotter har hjälm på sig när hon cyklar på sin 2 hjuling med stödhjul och sparkcykel med 2 hjul, men inte på trehjulingen eller andra låga lekfordon, inte heller på sparkcykeln med 3 större hjul.

Inte heller på förskolan som jag jobbar har barnen hjälm på sig när dem cyklar 3 hjulingen eller sparkcykel. När vi hade en 2 hjuling tog jag upp med mina kolleger att man kanske borde ha hjälm på sig men dem tycket att jag var larvig och förstod inte hur det skulle gå till rent praktiskt.

• Tutilure

Här kör vi alltid med hjälm varesig de cyklar på trehjuling, tvåhjuling, springcykel, sparkcykel, pulka m.m.

Bättre att vara stenhård med det så att de får in en vana.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Queen Of Darkness

Nej mina barn har inte hjälm i övrigt. Att barn ramlar och slår sig är okej, men när dem åker på något anser jag att dem ska ha hjälm, likväl som dem ska ha bilstol i bilen eller sele i vagnen. Mina barn har aldrig protesterat.

(Anledningen till att jag är noga med hjälm även på bobby car är att min stora tjej lyckades välta den bakåt när hon var runt 1½ (den hade fastnat och hon slet i den när hon satt på för att den skulle lossna) och hon slog i bakhuvudet, fick en jättebula och lätt hjärnskakning på köpet. Därefter är det hjälm på åkfordon. Oavsett vilka.)

♥ Amanda & Isabella ♥
  • BlommyNess12
    Queen Of Darkness skrev 2010-06-24 08:25:53 följande:
    Nej mina barn har inte hjälm i övrigt. Att barn ramlar och slår sig är okej, men när dem åker på något anser jag att dem ska ha hjälm, likväl som dem ska ha bilstol i bilen eller sele i vagnen. Mina barn har aldrig protesterat.

(Anledningen till att jag är noga med hjälm även på bobby car är att min stora tjej lyckades välta den bakåt när hon var runt 1½ (den hade fastnat och hon slet i den när hon satt på för att den skulle lossna) och hon slog i bakhuvudet, fick en jättebula och lätt hjärnskakning på köpet. Därefter är det hjälm på åkfordon. Oavsett vilka.)
    ♥ Amanda & Isabella ♥
    Är det bara jag som är en dålig mamma som inte har sele på min tvååring i vagnen alltså Drömmer
  • BlommyNess12

Kan berätta hur jag gjorde: Jag sket i att ta ut trehjulingshelvetet. Jag orkade inte ta ställning till hjälm- ickehjälm och åka och köpa en hjälm. Får se vad som händer nästa gång jag får för mig att ta ut den.

Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?