• BlommyNess12

Hjälm när de cyklar på trehjuling?

Tjaba. En fråga, borde jag sätta på min tvååring en hjälm om jag tar ut trehjulingen? Han cyklar ju inte på riktigt utan sitter på den och skjuter sig sakta framåt med fötterna för han når inte pedalerna, non the less så älskar han sin trehjuling. På dagis har de en massa trehjulingar men där har inget barn på sig nån hjälm nånsin så jag blir lite förvirrad över vad man "ska" och inte "ska"

• Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?
  • snappi81

Min son får ha det när han cyklar på sin 3hjuling, den välter lättare än vad hans vanliga cykel gör och så är det lite av "princip". Man ska ha hjälm när man cyklar punkt slut liksom.

♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
  • logg81

Jag har hjälm på min cyklande 2,5-åring. Det är ju lag på hjälm och jag tänker inte göra det svårt för mej och strunta i hjälm nu och få ta världens fajt om den senare...
    Hjälm på - Annars får man gå

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Anghammarad

Har aldrig ens tänkt tanken att sätta på hjälm när det skall cyklas trehjuling. Känns ganska fånigt och överdrivet faktiskt. Skall man ha hjäm när man tar de försat stappalande stegen med gåvagnen också? 

• Trillian

Mina ungar har varit experter på att vurpa med sina trehjulingar och eftersom vi bor i en stad med gatstenar i varenda vrå har de fått ha cykelhjälm. Vilket inte hindrade att äldste ådrog sig en hjärnskakning på sin trehjuling ändå. Men det var väl en mindre hjärnskakning än en han hade fått utan cykelhjälm.

It?s not the fall that kills you, it?s the sudden stop at the end
  • Equal

Absolut hjälm på mina tjejer när de cyklar 3-hjuling. Även på bobbycaren. Min kompis son ramlade bakåt och fick ett jack i huvudet , jag tänker inte riskera ngt!

• Anonyhm

Alla barn som tar sig fram på hjul ska ha hjälm enligt min filosofi. Jag har arbetat på NIVA och sett alldeles för många barn som slagit i huvudet. En del har dött. En del har klarat sig. Att införa hjälm som en självklarhet från början kan aldrig vara fel. Min kompis dotter är också två. Hon tar sig fram med hjälp av fötterna i marken. För en månad sedan lyckades hon på något vis dra till i styret så att cykeln tippade bakåt, hon slog i bakhuvudet ordentligt. Min andra kompis tippade baklänges från sin cykel när han var 5. Han drog bakhuvudet i asfalten och skadade hjärnan så att han än idag, 20 år senare, inte kan läsa och skriva, eller tala i för långa meningar. 

• Trollet Ludenben

Tycker inte att det finns något "ska". Det får man avgöra själv. Hurpass aktivt barn man har, vad det är för miljö man cyklar i (slät asfalt eller där det är många gatkanter eller trottoarer) och sen hur bra balans och motorik barnet har. Inget är rätt, fel eller löjligt utan man gör en bedömning själv om det behövs eller inte.

Älskade ungar
  • Anonyhm
    Trollet Ludenben skrev 2010-06-24 12:40:50 följande:
    Tycker inte att det finns något "ska". Det får man avgöra själv. Hurpass aktivt barn man har, vad det är för miljö man cyklar i (slät asfalt eller där det är många gatkanter eller trottoarer) och sen hur bra balans och motorik barnet har. Inget är rätt, fel eller löjligt utan man gör en bedömning själv om det behövs eller inte.
    Man kan aldrig lita på att ett barn inte trillar även om man nu på något konstigt vis tycker att en tvååring har grym motorik. Ett barn på två år är för litet för att själv kunna avgöra det och för att kunna förstå vilka konsekvenser som kan bli om man skadar huvudet. Alltså har man som förälder ett ansvar att bestämma åt dem. Och man kan som sagt inte lita på en tvåårings motorik. 
  • Anonyhm

Märkligt resonemang. En tvååring övar fortfarande på finmotoriken. Få människor skulle låta en tvååring äta kladdkaka och dricka saft i en vit soffa...men att sätta dem på en cykel går bra! Prioriteringar när de är som märkligast.

• Equal

Anonyhm

Jag håller med dig, en del resonerar väldigt märkligt.

Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?