• BlommyNess12

Hjälm när de cyklar på trehjuling?

Tjaba. En fråga, borde jag sätta på min tvååring en hjälm om jag tar ut trehjulingen? Han cyklar ju inte på riktigt utan sitter på den och skjuter sig sakta framåt med fötterna för han når inte pedalerna, non the less så älskar han sin trehjuling. På dagis har de en massa trehjulingar men där har inget barn på sig nån hjälm nånsin så jag blir lite förvirrad över vad man "ska" och inte "ska"

• Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?
  • Toddes mamma

Vår 3åring har hjälm på ute i trafiken, han cyklar på trottoarerna/cykelbanan.

Men hemma på vår uppfart, använder han inte hjälm, vare sig på trehjulingen, eller sin kettcar...

• Queen Of Darkness
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 08:29:30 följande:
    Är det bara jag som är en dålig mamma som inte har sele på min tvååring i vagnen alltså Drömmer
    haha nej det är du så klart inte Alla gör olika.
    ♥ Amanda & Isabella ♥
  • TheStar

Sonen, 3,5 år, har hjälm även på trehjulingen. Han cyklar snabbt och kränger och har sig så det känns bäst. Har vält två gånger, dock inga farliga vurpor, men när som helst kan han köra över trottoarkanten och välta eller liknande så då är det lika bra att han vant sig vid hjälm. Nu är det han själv som säger till att han ska ha den på om jag glömmer, och det är ju också bra inför kommande tvåhjuling.

• Lana

Jag har hjälm på dottern av ren princip, att man "ska"
    Dumut på ett sätt att de itn ehar hjälm på dagis,men barnen lär sig skillanden om du förklarar.dock itne mer rätt för det.!

• Nicke Nyfiken

Min dotter på två år har hjälm när hon cyklar på sin 3-hjuling och använder sin sparkcykel (också 3-hjulig) mest för att lära sig att man skall ha det när man cyklar. Sen har hon en storebror på snart fem år och han måste ju ha det på sin cykel och sparkcykel så det blir rätt naturligt. Och nej hon har det inte när hon går, springer eller klättrar klätterställning, tittar på tv, äter middag (äver fast hennes stol är ganska hög!!) men det tycker inte jag är riktigt jämförbart med att ha hjälm när man cyklar.
    Har inte heller haft sele på någon av ungarna i vagnen, ska man ha det??

• BlommyNess12
    Nicke Nyfiken skrev 2010-06-24 08:46:07 följande:
    Har inte heller haft sele på någon av ungarna i vagnen, ska man ha det??
    Haha, tydligen ska man det 
  • stor grön drake
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 08:29:30 följande:
    Är det bara jag som är en dålig mamma som inte har sele på min tvååring i vagnen alltså Drömmer
    Klart du inte är, du har haft turen att få ett barn som stannar i vagnen endå
    Trodde jag skulle klara mig över denna sommar iaf utan sele, men nej, nu har sonen snart 8 månader börjat skruva sig som en mask och kryper nästan ur vagnen *STÖN*
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Queen Of Darkness
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 08:47:21 följande:
    Haha, tydligen ska man det 
    Det har jag aldrig sagt Jag skrev att jag tycker att man ska ha det och det är enbart utifrån mina erfarenheter. Båda mina barn har hängt halvvägs ut från vagnen när dem velat se mer. Oavsett om dem suttit framåtvända eller bakåtvända i den. Min 20 månaders gör det fortfarande och därmed måste jag ju ha selen. :-P
    MEN, jag sa aldrig att man måste, jag skrev bara vad jag tyckte. Har man ett barn som sitter fint och lugnt så känns det kanske onödigt att knäppa fast ungen.
    ♥ Amanda & Isabella ♥
  • Stealth
    Topdog skrev 2010-06-23 09:50:06 följande:
    Deta stämmer INTE ALLS. Trehjulingar och sparkcyklar räknas som lekfordon och därför gäller inte lagen om cykelhjälm. Lagen gäller endast cyklar med 2 hjul.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hos oss gäller denna regel:

3 hjul = ingen hjälm
    2 hjul = hjälm

Uppriktigt sagt tycker jag det är lite löjligt med hjälm på en trehjuling. En trehjuling är gjord för att vara stabil och inte kunna välta. Jag tycker inte heller att det behövs hjälm när man åker Bobbycar, plasttraktor eller andra stabila åkleksaker.
    Så jag som har 4 hjul på bil kan skita i hjälm när jag kör på mantorp. Jag menar, den har ju 4 hjul så jag kan ju absolut inte välta.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • BlommyNess12
    Queen Of Darkness skrev 2010-06-24 08:52:41 följande:
    Det har jag aldrig sagt Jag skrev att jag tycker att man ska ha det och det är enbart utifrån mina erfarenheter. Båda mina barn har hängt halvvägs ut från vagnen när dem velat se mer. Oavsett om dem suttit framåtvända eller bakåtvända i den. Min 20 månaders gör det fortfarande och därmed måste jag ju ha selen. :-P
    MEN, jag sa aldrig att man måste, jag skrev bara vad jag tyckte. Har man ett barn som sitter fint och lugnt så känns det kanske onödigt att knäppa fast ungen.
    ♥ Amanda & Isabella ♥
    Nej jag vet, jag skämtade
Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?