• Älskadefamilj

    Öppen kista?

    Hej alla änglaföräldrar.. Vi förlorade vår älskade lille son och lillebror den 10 juni i år och saknaden och sorgen är oändlig... Mitt i detta kaos ska man dessutom klara alla praktiska detaljer Men nu till min fråga. Jag och min man kände från början att vi absolut inte skulle ha öppen kista vid begravningen, men vid närmare eftertanke så är vi inte lika säkra längre. Jag skulle vilja veta hur ni andra har gjort och hur ni upplevde ert val att ha öppen/stängd kista? På begravningen kommer det bland annat komma några släktingar som inte har träffat vår lille William.


    **Mamma till min underbara dotter född -04 och min älskade änglason född -10**
  • Svar på tråden Öppen kista?
  • Lanie

    Grattis till sonen! beklagar att han inte fick stanna hos er!

    Jag ville ha öppen kista, men det drog ut på tiden, så vi fick ta det med stängd kista, vår lilla Wilton förändrades så snabbt, så på två veckor så hade han förändrats så mkt att vi valde att inte låta någon se honom. Han var inte längre den lilla sötnosen han var när han föddes.

    Två veckor efter hans födelse o död hade vi kistläggningen och det var sista gången vi såg honom samtidigt som vi tog beslutet att inte låta någon se honom. Jag var så chockad och så full av sorg att tiden gick, vi hade haft tid o låta våra familjer se honom, men vi orkade inte o greja med det o sen när vi väl kunde ta ett steg framåt så var det försent.

    Jag ångrar idag att vi inte lät fler se honom, då hade kanske de förstått att han var ett litet barn vi fått. Så vill ni låta familj och vänner träffa er lilla son ska ni göra det, tänk bara på att när de är så små förändras de snabbare så dröjer det innan ni har begravningen kanske bårhuset inte tycker att ni ska ha öppen kista. Då är det bättre att ta med era nära o kära till bårhuset o låta dem träffa honom där innan begravningsceremonin, så upplevde jag det iaf!

    Kramar till dig!

  • ger74

    Beklagar djupt att er son inte fick stanna hos er! Så fel..

    Känner som ovan att jag också så här i efterhand hade önskat att fler nära hade fått träffa och se honom. Har ni ork och möjlighet så låter det som en jättefin idé att era nära o kära kan få träffa honom i ett avskedsrum nu snart om ni önskar. Viss förändring sker ju.

    Vårt sista möte med vår pojke var just kistläggningen, då vi böt kläder på honom och hade en namngivningscermoni innan vi åkte till kapellet för begravningen. I kapellet hade vi sedan ställt ett foto i fin ram på hans lilla kista, som en möjlighet för släktingar och vänner att få se och "träffa" honom ändå. Det kändes fint.

    massa varma kramar!


    Dylan för alltid i mitt hjärta
  • Elwiras mamma

    Varm kram....

    Vi hade öppen kista på begravningen av vår dotter, enligt min erfarenhet då min pappa dog 3 mån innan Elwira så visste jag dock att vi var tvugna att balsamera kroppen för att bevara henne så som hon var. ( jag ringde själv patologen där hon var och bad dem balsamera henne) Vi ville ha öppen kista och visst det fanns dem som ifrågasatte vårat val och hade funderingar kring hur hon skulle se ut....
    Foton på vår älskade tjej i kistan finns i mitt galleri under starka bilder.
    Alternativet är som Lanie och ger skriver att ni erbjuder släkt och vänner att se honom nu....

    Inboxa gärna om du har undringar eller funderingar.

    Susanne


    Per aspera ad astra.
  • Tida77

    Stor kram
    Vi valde stängd kista, och det är jag glad för. Begravningen hölls tre veckor efter att han dog och han var helt förändrad. Men det jag tyckte var värst var "såren" efter obduktionen. Han var sydd tvärs över skallen och under hakan, och det syntes där han låg i kistan. Resten av kroppen tittade jag inte på, vi hade hjälp att klä på just av den anledningen, jag ville inte se vad de gjort med hans kropp...
    Men jag vet inte om det görs en sådan obduktion av alla änglabebisar?

    Begravningen blev väldigt fin och jag är så glad för den. Inboxa eller fråga här om du vill veta mer om hur vi gjorde.
    kram

  • why 08

    Beklagar att er lille inte fick stanna hos er.
    I augusti för snart 2 år sedan begravde vi vår son, först ville mannen ha stängd kista men jag var tveksam eftersom ingen annan än vi hade sett honom och med stängd kista skulle det bli så overkligt, nästan som om han aldrig hade funnits. Till slut valde vi öppen kista och det är jag glad för, mina föräldrar och syskon kunde se honom och ta farväl. Samt att mina föräldrar tog massor av kort (något vi inte gjorde) vilket jag är glad för då vi senare gjorde en minnesfotobok. Ni måste känna efter i ert hjärta hur ni vill ha det.. Varma kramar

Svar på tråden Öppen kista?