• carolina36

Startar med provera/pergo idag....

Jag ska ta första tabl m provera idag, ska äta 10 dagar och sen börja med pergo på cykeldag 5. Usch jag är lite nervös för biverkningar, verkar som det är många som mår uslet när de äter provera, illamående, huvudvärk, vallningar och humörsvängningar... låter ju inte så lockande men vad gör man inte?

Fler som börjar nu i dagarna?

• Svar på tråden Startar med provera/pergo idag....
  • Mini Söderling

Hej
    jag tog min sista provera tablett för en vecka sedan i morgon , har inte fått någon blödning ännu :(
    Just som du skriver är jag väldigt känslig och får många av biverkningarna, vilket är sååå jobbit men man vill ju så gärna.
    Vi kan väl följa varanndra och stötta .
    För mig är det ju inte första gången så jag vet ju lite vad som väntar.
    Har du barn sedan innan ?

• carolina36

Va tråkigt att den inte kommit än, hur många dagar efter proverakuren brukar man börja blöda?
    För mig är det första gången så jag har dålig koll.

Jag har en adopterad son men blev man gjorde varken titthålsundersökning el gav mig några alternativ innan de sa att jag inte kunde bli gravid pga att jag varken hade egen menstruation el ägglossning. Provera och pergotime läste jag själv om och tog upp det med min gynläkare i början av året, inga problem att få det utskrivet men jag är besviken på att hon inte kunde informerat mig om att detta fanns för 16 år sedan. Jag älskar min son över allt annat men att få ett brev hemskickat av  en läkare att jag aldrig kan få biologiska barn, utan några förklarningar el få veta vilka möjligheter som faktiskt finns... var hemskt.

Nu får vi se om det här funkar, det vet man ju inte men man vill ju försöka iaf, skulle vara en otrolig lycka att även få bära ett barn i magen.

Börjar man känna av biverkningarna av proveran direkt? Hur är det med pergotime, många biverkningar även med dem?

• NKPGbrud

jag kände inte av nått speciellt varken med provera eller pergotime.. ändå körde jag trippeldos pergo nyss.. hade farhågor o fantasier om att jag skulle bli överstimulerad så att en äggblåsa skulle spricka men det hände inte som tur var:)

• MD77

Jag åt primolut-nor, samma verkan som provera, och fick mens efter 3 dagar. Det står att man ska få mens inom 2-5 dagar sen ska man kontakta gyn.
    Jag fick vallningar och lite humörsvängningar men det gick att leva medGlad
    Nu äter jag pergo och mår ok än så länge...peppar, peppar!

Hoppas, hoppas, hoppas!
  • carolina36

Det här med att starta med pergo dag 3 el 5, varför säger de olika? Min gynläkare har sagt dag 5 till mig men har läst här att vissa har blivit tillsagda att börja med dem på dag 3, vilken dag börjar ni?

• Mini Söderling

Hej igen
    I dag kom mensen :)
    jag har alltid börjat pergotime på dag 5 och dom runt om kring mig har också gjort det , vad har din doktor sagt åt dig att du ska göra?
    Jag tror detta med biverkningar är så olika för alla jag själv är jätte känslig känner direkt blir påverkad i humöret , lättare arg ledsen gått upp i vikt , första gången jag åt provera blev jag väldigt väldigt deppig min läkare berättade då att jag kan ta en kur på bara 8 dagar i stället för 10 .
    Jag känner av pergon också väldigt mycket , men är ju också en sådan som blir väldigt påverkad av hormonerna  dom gånger jag varit gravid.
    Hoppas du slipper biverkningarna :)

• MD77
    carolina36 skrev 2010-06-28 21:31:33 följande:
    Det här med att starta med pergo dag 3 el 5, varför säger de olika? Min gynläkare har sagt dag 5 till mig men har läst här att vissa har blivit tillsagda att börja med dem på dag 3, vilken dag börjar ni?
    Vet inte om det egentligen finns någon anledning...men jag har läst att de som inte får den effekt de vill ha har testat att börja på dag 3 istället och det har tydligen hjälpt. Så det är väl det i så fall, att få större effekt.
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • carolina36

ok, då kanske jag börjar ta dem dag 3 istället.

• carolina36
    Mini Söderling skrev 2010-06-29 13:29:18 följande:
    Hej igen
    I dag kom mensen :)
    jag har alltid börjat pergotime på dag 5 och dom runt om kring mig har också gjort det , vad har din doktor sagt åt dig att du ska göra?
    Jag tror detta med biverkningar är så olika för alla jag själv är jätte känslig känner direkt blir påverkad i humöret , lättare ar ledsen gått upp i vikt , första gången jag åt provera blev jag väldigt väldigt deppig min läkare berättade då att jag kan ta en kur på bara 8 dagar i stället för 10 .
    Jag känner av pergon också väldigt mycket , men är ju också en sådan som blir väldigt påverkad av hormonerna  dom gånger jag varit gravid.
    Hoppas du slipper biverkningarna
    Hej,
    Skönt att mensen kom iaf! :o) Får man samma effekt då, om man bara tar pergo 8 dagar istället för 10? Jag hoppas slippa de värsta biverkningarna.
  • MD77
    carolina36 skrev 2010-06-29 21:03:41 följande:
    Hej,
    Skönt att mensen kom iaf! :o) Får man samma effekt då, om man bara tar pergo 8 dagar istället för 10? Jag hoppas slippa de värsta biverkningarna.
    Vanligast är att du bara äter pergo i 5 dagar, enkel, dubbel eller trippeldos, inte 10 dagar!
    Provera och Primolut äter man i 10 dagar. 
    Hoppas, hoppas, hoppas!
Svar på tråden Startar med provera/pergo idag....