• ABC123

Lurad, vad gör man?

Jag har två barn tillsammans men en man som jag lämnade för ett par månader sedan. Han tog detta väldigt hårt och är fruktansvärt arg på mig.

Vi levde tillsammns i sex år och visste allt om varandra, hade varandras lösenord till bankdosor osv.

Nu har han haft umgänge med barnen och skulle lämna dom igår. Problemet var att han kom förtidigt då jag inte var hemma, han visste när jag skulle komma hem. Han hade då bara öppnat och gått in. (Han har kvar en nyckel som han vägrar lämna ifrån sig)

Han var som vanligt sur och arg, lämnade barnen och sa att allt hade gått bra. 
    Nu idag när jag loggar in på min bank ser jag att han har länsat alla mina konton. Fört över alla pengarna till sig!!
    Han har alltså rotat balnd mina saker, startat min dator och loggat in på MIN bank men MIN dosa!
    Jag fattar ingenting, jag studerar men har ändå kunna skrapa ihop lite pengar som jag sparat för att kunna göra något roligt med barnen i sommar.
    Som tur är hade hyran hunnit dragits men jag har inte en krona till mat! Vad fan gör man? 

Jag har gjort en polisanmällan och kontaktat min bank. Banken säger att dom inget kan göra då pengarna redan är godkända och överförda. 

När jag ringer mitt ex svarade han att dom pengarna tog han för sveda och värk för att jag inte längre vill vara en familj, sen slängde han på luren i örat och stänge av telefonen.

Jag är helt utom mig, kan inte tänka klart, hur kan man göra så? Gråter.

• Svar på tråden Lurad, vad gör man?
  • Anonym
    Rakad Apa skrev 2010-06-29 10:21:53 följande:
    Vad är det för fel på dig? Du resonerar ju inte som en normal människa.
    Det är ju fruktansvärt att hon har blivit lurad på 27.000 kr, både hon och barnen blir drabbade av detta. De kunde varandras koder när de var tillsammans, lever man ihop så är det ganska vanligt. Nu är dom inte tillsammans längre och nej då utgår man inte ifrån att det är okej att gå in på sitt ex konto och snor pengar.

Förstår att du är anonym när du skriver korkade inlägg.
    Jag väntar fortfarande på en förklaring till vad vitsen skulle vara med att dela varandras bankkonton som enbart utsätter en själv för en jävla massa onödiga risker.
  • Anonym
    Stealth skrev 2010-06-29 10:28:14 följande:
    Förvånad är du sann? Det går ju inte ens att jämföra, de pengarna var ju aldrig deras ens. TS här är bestulen på alla pengar hon har av en idiot till ex.
    Bestulen och bestulen. Hon har ju mer eller mindre godkännt att han ska få gå in och plocka i hennes konton eftersom hon gett honom koderna.
  • Anonym (hr)
    Rakad Apa skrev 2010-06-29 10:25:08 följande:
    Visst, man har rätt till det men skriver man dryga och arroganta inlägg och inte kan stå för dem så saknar man ryggrad.
    Det är barnsligt att ifrågasätta folk, som väljer att vara anonyma i KR. Dina inlägg är inte speciellt trevliga de heller, men man kanske inte skall förvänta sig något annat från en rakad apa.. Skrattande
  • Rakad Apa
    Anonym skrev 2010-06-29 10:29:27 följande:
    Jag väntar fortfarande på en förklaring till vad vitsen skulle vara med att dela varandras bankkonton som enbart utsätter en själv för en jävla massa onödiga risker.
    Jag och min tjej har tillgång tillvarandras bankkonton, det underlättar väldigt mycket eftersom vi för över pengar till varandra varje månad.
    Jag litar på henne till 100%. Om man inte kan lita på sin livskamrat, vem kan man då lita på?
  • Anonym (tillit)
    Anonym skrev 2010-06-29 10:29:27 följande:
    För oss är det enkelt. Vi har varsitt konto i olika banker. Vi har helt gemensam ekonomi. Min sambo kan knappt logga in på internetbanken alls. Jag sköter alla räkningar, vissa betalar jag från mitt konto, andra från hans, det blir enklare om jag kan gå in på bägge banker själv. Ofta när han är på jobbet så ringer han och vill att jag för över pengar så då gör jag det och då behöver jag hans kod till bankdosan. Inte svårare än så. Vi kunde lika gärna skaffa helt gemensamma konton och en bank som båda har kontroll över men nu har vi det såhär. Same same...

Jag har min pappas bankdosa också (eftersom mina föräldrars datakunskaper strecker sig till att sätta på datorn) och han litar också på mig.
  • Anonym (hr)
    Rakad Apa skrev 2010-06-29 10:42:31 följande:
    Jag och min tjej har tillgång tillvarandras bankkonton, det underlättar väldigt mycket eftersom vi för över pengar till varandra varje månad.
    Jag litar på henne till 100%. Om man inte kan lita på sin livskamrat, vem kan man då lita på?
    Man kan också ge varandra dispositionsrätt, så behöver man inte begå avtalsbrott.

Nu ja. Men, kom ihåg att ändra dina koder om hon skulle bli ditt ex en vacker dag..
  • Anonym
    Visst, och det kanske funkar bra, så länge det inte händer någonting....
    Sedan kanske ni har ungefär samma ekonomi också?

Om den ena hade haft 2miljoner kr innan ni blev ihop medan den andre var barskrapad så hade det kanske  inte fungerat lika bra att dela konton längre.
  • Anonym
    Fortfarande oklart för mig varför det skulle underlätta särskilt mycket?
    Om du för över pengarna till henne så behöver ju bara hon logga in för att se att pengarna kommit rätt.
  • Fikabröds Kungen

Har bara läst TS så detta kanske redan är sagt.

Ett alternativ du har är att vända dig till diakonen i din församling så kan du få tillfällig hjälp med ex mat "chek" barnen kan säkert även få följa med på kyrkans sommar läger som dom ordnar för barn som inte har den möjligheten att få resa med föräldrarna.
    Det du behöver ha med dig till diakonen är konobesked så syns det ju att dina pengar har blivit stulna.
    Anmäl karln me för den delen med

• sirisdotter
    Anonym (hr) skrev 2010-06-29 09:43:51 följande:
    Den tilliten kan bli dyrköpt om man inte tänker på att alla koder skall ändras vid en separation.

Jag tycker mycket synd om TS för att hon har hamnat i den här situationen. Men, samtidigt kan jag inte helt förstå hur man vågar sova på nätterna när man vet att ett argt ex har nycklar till ens bostad. TS skall nog vara glad att det "bara" är pengar hon blev av med. Inte för att det hjälper henne nu när hon inte har mat på bordet. Men, det kunde ha hänt värre saker. Soc lär inte låta barnen svälta.
    Instämmer i att det är modigt att gå och lägga sig trots att man vet att ens f d har nyckel till ens bostad!  Hur normalt äktenskapet än varit före separationen.
Svar på tråden Lurad, vad gör man?