• ABC123

Lurad, vad gör man?

Jag har två barn tillsammans men en man som jag lämnade för ett par månader sedan. Han tog detta väldigt hårt och är fruktansvärt arg på mig.

Vi levde tillsammns i sex år och visste allt om varandra, hade varandras lösenord till bankdosor osv.

Nu har han haft umgänge med barnen och skulle lämna dom igår. Problemet var att han kom förtidigt då jag inte var hemma, han visste när jag skulle komma hem. Han hade då bara öppnat och gått in. (Han har kvar en nyckel som han vägrar lämna ifrån sig)

Han var som vanligt sur och arg, lämnade barnen och sa att allt hade gått bra. 
    Nu idag när jag loggar in på min bank ser jag att han har länsat alla mina konton. Fört över alla pengarna till sig!!
    Han har alltså rotat balnd mina saker, startat min dator och loggat in på MIN bank men MIN dosa!
    Jag fattar ingenting, jag studerar men har ändå kunna skrapa ihop lite pengar som jag sparat för att kunna göra något roligt med barnen i sommar.
    Som tur är hade hyran hunnit dragits men jag har inte en krona till mat! Vad fan gör man? 

Jag har gjort en polisanmällan och kontaktat min bank. Banken säger att dom inget kan göra då pengarna redan är godkända och överförda. 

När jag ringer mitt ex svarade han att dom pengarna tog han för sveda och värk för att jag inte längre vill vara en familj, sen slängde han på luren i örat och stänge av telefonen.

Jag är helt utom mig, kan inte tänka klart, hur kan man göra så? Gråter.

• Svar på tråden Lurad, vad gör man?
  • svirvel

toppen!!! Underbart! Vilken lättnad du måste känna
    och vilken oerhört BRA drulleförsäkring! nästan för bra för att vara sant.

Jag kan dock inte låta bli att fråga samma som flera andra: Detta betyder väl inte att 'saken läggs ner' och att ditt ex kommer undan helt och hållet??

• Åsiktskvinnan

Fan vad härligt för dig. Nu önskar jag dig och barnen en härlig sommar och förhoppningsvis har detta givit någon eller några en tankeställare till hur man ska agera när det tar slut.

• lol0809
    ABC123 skrev 2010-06-29 21:55:32 följande:
    Hej!
    Jag har fått tillbaka alla mina pengar på min hemförsäkring med "drulle"

Tack alla ni som stöttat mig, till er andra- jag finner inga ord på hur ni behandlar en medmänniska i en utsatt stiuation.

Må hände att jag får skylla mig själv, men jag har väl fortfarande rätt att vara arg och ledsen för det!?
    vad underbart!!!!!!!!!!!!! skönt att det löste sig och att du nu kan ge barnen mat och en trevlig sommar. kram på er.
    Äntligen gravid igen hoppas bebis stannar
  • Stephany
    Schnauser skrev 2010-06-30 01:24:40 följande:
    Han vägrade lämna den ifrån sig den och smög in när hon inte var hemma och snodde alla hennes pengar. Ett nytt lås kostar visst 2 000 kr enligt TS. I inlägg 181 berättar TS att saken fått en lösning. Tack och lov!
    Ja men då får man väll låna pengar till att byta ett lås eller liknande?

I stället för att riskera att ens ex klampar in i tid och otid. Hade det varit jag hade jag inte tvekat en sekund när det finns barn i bilden med. Sunt förnuft för mig. Är man inte tsm har man inte varandras nycklar och vill inte exet lämna tillbaka det då byter man lås. Enkelt och bra.

Allt brukar lösa sig bara man VILL det...
    (¯`°? ♥ www.stephanieronning.blogg.se ♥ ?°¯)
  • Mandarina

Kan aldrig tänka mig att en drulleförsäkring täcker detta.

Dessutom så brukar inte mkt hända om man inte polisanmält saken! Å att försäkringsbolaget skulle ha så snabb handläggningstid....??

Bullshit!

• Anonym (Skit man)
    Stephany skrev 2010-07-01 00:25:54 följande:
    Ja men då får man väll låna pengar till att byta ett lås eller liknande?

I stället för att riskera att ens ex klampar in i tid och otid. Hade det varit jag hade jag inte tvekat en sekund när det finns barn i bilden med. Sunt förnuft för mig. Är man inte tsm har man inte varandras nycklar och vill inte exet lämna tillbaka det då byter man lås. Enkelt och bra.

Allt brukar lösa sig bara man VILL det...
    Lägg av!
  • Anonym (Skit man)
    Gulletroll skrev 2010-07-01 06:07:26 följande:

Dessutom så brukar inte mkt hända om man inte polisanmält saken! Å att försäkringsbolaget skulle ha så snabb handläggningstid....??

Bullshit!
    Vad vill du säga med detta?
  • sarasarasara
    Exakt min tanke - pengarna försvinner på måndagen och försäkringsbolaget betalar tillbaka på onsdagen? Nej, då känns det inte som vi fått höra hela historien... 
  • Anonym

Bullshit!
    Ja, det är ungefär noll procents chans att det gått till som TS beskrivit det hela.
    Hon gör en anmälan på mån och får tillbaka pengarna på tisSkrattande

Att försäkringen skulle täcka det här känns också väldigt tveksamt.
    Oförutsett är till viss del en tolkningsfråga men det borde det aldrig kunna bli om killen har både nycklar och bankkoder.

Så här ser definitionen ut av en drulleförsäkring:

Plötsligt & oförutsett

Deffenitionen av "plötsligt & oförutsett" är ofta rätt svår att tolka för försäkringstagare. Med plötsligt menas det att skadan uppstod just plötsligt och med oförutsett så menas det att skadan inte skulle gå att förutse. Båda dessa krav måste vara uppfyllda för att en drulleförsäkring ska kunna användas. Att slå en pryl i väggen eller att kasta den i golvet gör att skadan inte längre är oförutsedd, dvs. sannolikheten att prylen skulle gå sönder var överhängande och en sådan händelse ersätts t.ex. ej av en drulleförsäkring.

• sirisdotter
    sarasarasara skrev 2010-07-01 09:07:02 följande:
    Exakt min tanke - pengarna försvinner på måndagen och försäkringsbolaget betalar tillbaka på onsdagen? Nej, då känns det inte som vi fått höra hela historien... 
    Det här fallet har fått mig att omvärdera försäkringsbolag....   Har knappast lyckats få hjälp någon gång av min hemförsäkring.  Men jag har - hittills inte haft ansvarstillägg heller.   Skulle gärna vilja veta vilket bolag TS har!
  • Pearlisen

shit vad alla ska se det omöjliga och att det är något som inte stämmer!!!

ABC123 - GRATTIS!! och underbart skönt för dig att det har löst sig.. har följt tråden och blir väldigt överraskad till hur ordentliga folk det finns som menar att detta ALDRIG hade hänt dom.. hmm.. sånt kan man aldrig veta!

Är som sagt väldigt glad att det löst sig.. spendera de 2000 till ett nytt lås, och njut sen av tiden med dina barn!!

• Anonym

En drulleförsäkring ska ju även ersätta för lösöre, och vet inte om pengar på ett bankkonto anses vara lösöre. Det står ingenting om det i definitionen nedan iaf.

Lösöre
    Lösöre motsvarar lös egendom. Lös egendom är allt i ditt bohag som är flyttbart, till exempel möbler, kläder, husgeråd, konst, och personliga tillhörigheter allmänt.

Motsatsen till lösöre är fast egendom, det vill säga fastigheter och fast installerad utrustning i fastigheter.

Lösöre är försäkrat genom hemförsäkringen eller i fritidshus genom fritidshusförsäkringen.

När du tecknar hem- eller fritidshusförsäkring får du vanligen välja ett försäkringsbelopp. Du uppger då det sammanlagda värdet av din lösa egendom. Observera att du inte kan välja ett lägre belopp av ett eller annat skäl. Om ditt försäkringsbelopp är väsentligt lägre än det faktiska värdet av din lösa egendom, så blir du underförsäkrad, vilket kan leda till sänkt ersättning.

Dokumentera gärna ditt lösöre genom en förteckning, för att kunna påvisa ägande vid en eventuell skada.

• lol0809

Bullshit!
    hon HAR anmält han läs först om du e läskunnig innan  du snackar massa blääääääääää
  • lol0809

och ja vissa försäkringsbolag betalar FORT! min bil vart bränd av några idiot ungdomar fick ut pengar för den 2 dagar senare vad är problemet??
    ni är verkligen avundsjuka asså

• Anonym (Inte omöjligt)

Det är väl  inte omöjligt att att hon fått pengarna fort. När vi hade inbrott fick vi pengarna för altandörren efter 2 dagar. (trygghansa). Lösöret var försäkrat genom Folksam, dom däremot tog låååång tid på sig, drygt 2 månader...
    Vad härligt att det löste sig för dig!!!

• bakeacake
    sarasarasara skrev 2010-07-01 09:07:02 följande:
    varför skulle de vara så konstigt? jag har också fått beslut och utbetalning på 24 timmar när jag vart bestulen på min handväska.. så vad är det som är så konstigt???
  • alskdldskjf
    Anonym (Inte omöjligt) skrev 2010-07-01 13:06:56 följande:

Det är väl  inte omöjligt att att hon fått pengarna fort. När vi hade inbrott fick vi pengarna för altandörren efter 2 dagar. (trygghansa). Lösöret var försäkrat genom Folksam, dom däremot tog låååång tid på sig, drygt 2 månader...
    Vad härligt att det löste sig för dig!!!

Samma här. Vi hade inbrott, gjorde polisanmälan och försäkringsanmälan samma dag. Försäkringsbolaget bad oss när vi ringde att skicka in en kopia på polisanmälan samt lista inklusive kvitton på det som blivit stulet. Vi skickade detta dagen efter, två arbetsdagar senare ringde de från IF och gick igenom inventarielistan med oss och godkände allt rätt av, räknade bara av lite pengar på vissa saker som var gamla, samt att vi inte fick tillbaka alla kontanter som stulits, då de hade en gräns som vi inte kände till över hur mycket kontanter som betalas ut.
    Dagen efter satt pengarna på mitt bankkonto.

Så jag håller fullt med! Omöjligt är det absolut inte!
  • Anonym

Va glad jag blir för din skull! Bra!

Svar på tråden Lurad, vad gör man?