• ABC123

Lurad, vad gör man?

Jag har två barn tillsammans men en man som jag lämnade för ett par månader sedan. Han tog detta väldigt hårt och är fruktansvärt arg på mig.

Vi levde tillsammns i sex år och visste allt om varandra, hade varandras lösenord till bankdosor osv.

Nu har han haft umgänge med barnen och skulle lämna dom igår. Problemet var att han kom förtidigt då jag inte var hemma, han visste när jag skulle komma hem. Han hade då bara öppnat och gått in. (Han har kvar en nyckel som han vägrar lämna ifrån sig)

Han var som vanligt sur och arg, lämnade barnen och sa att allt hade gått bra. 
    Nu idag när jag loggar in på min bank ser jag att han har länsat alla mina konton. Fört över alla pengarna till sig!!
    Han har alltså rotat balnd mina saker, startat min dator och loggat in på MIN bank men MIN dosa!
    Jag fattar ingenting, jag studerar men har ändå kunna skrapa ihop lite pengar som jag sparat för att kunna göra något roligt med barnen i sommar.
    Som tur är hade hyran hunnit dragits men jag har inte en krona till mat! Vad fan gör man? 

Jag har gjort en polisanmällan och kontaktat min bank. Banken säger att dom inget kan göra då pengarna redan är godkända och överförda. 

När jag ringer mitt ex svarade han att dom pengarna tog han för sveda och värk för att jag inte längre vill vara en familj, sen slängde han på luren i örat och stänge av telefonen.

Jag är helt utom mig, kan inte tänka klart, hur kan man göra så? Gråter.

• Svar på tråden Lurad, vad gör man?
  • BillyX
    Gulletroll skrev 2010-06-28 19:31:05 följande:
    Hela ts ton känns väldigt desperat. Många av inläggen slutar med;

-men hur fasen ska jag kunna betala tillbaka?

-Jag har 50 kronor kvar i plånboken

-just nu inte ens mat för dagen

Mkt tjat om barnen hela tiden. Känns som ts använder sig av barnen ....

Usch, luktar illa.
    Fast det är ju hennes problem nu, att det fattas pengar.
    Anonym skrev 2010-06-28 19:34:52 följande:
    Tja, vad ska man säga?
    Så där går det när man delar varandras lösenord och bankdosor
    NEJ, du måste vara bränd som säger en sådan sak. Sådär går det om man litar på en man man inte skulle ha litat på. Problemet är inte att de delade lösen och bankdosekoder - problemet har med heder att göra.
  • Åsiktskvinnan

Herre jisses vilket as.
    Nej du har ingen anledning att försvara dig. Vem fan skulle byta lås eller byta koder, inte jag i alla fall. Klart man inte tror något sådant om ens föredetta.
    Jag hoppas verkligen att du får hjälp snart.
    Berätta gärna hur det går.
    Styrke kramar!

• Lavish

Fy fan vilket jävla as. Usch jag blir verkligen obehagligt berörd. Tycker nästan detta är värre än om han gett dig en snyting, kanske fel av mig. Ett så lömskt, själviskt och rakt igenom obehagligt beteende. Om jag vore du hade jag blivit rädd för honom på allvar, han har ju uppenbarligen tappat koncepten om vart gränserna går.

Bra att du polisanmält. Gör vad du kan för att samla bevis. Även om det inte finns bevis är det ju fortfarande ett brott. Det är faktiskt förjävligt att du måste betala för att få låset bytt när det är han som vägrar ge dig nyckeln. Kan man inte sätta polisen på att ta tillbaka nyckeln? Det är ändå hemfridsbrott att han gått in hos dig utan lov. Det är det väl om man går in där det är olåst också. Hur gamla är barnen? Förstår om du inte vill dra in dem men de skulle ju kunna vittna...

• dicny

Fy vilket j-vla svin, så beter man sig inte! Ni har ju barn tillsammans. Hur tänkte han egentligen? Iom att ni har barn tillsammans kan han ju inte undvika att träffa eller prata med dig. Hoppas han inser hur fel han agerat och betalar tillbaka vartenda öre till dig! Och till er som påstår att ts tigger: Hur hade ni agerat om ni hade 50 kr kvar att leva på och hade två barn som behöver mat? Hoppas iaf att det hela löser sig och att den där karln skäms ordentligt!

• Lavish
    Anonym skrev 2010-06-28 19:42:27 följande:
    svår situation du har hamnat i T.S men du borde kunna få hjälp på socialbyrån åtminstone med matkuponger så länge

och jag ber dig sluta vara så naiv och tro så gott om folk för din egen skull!!

direkt när ni hade gjort slut så skulle du bytt lås och sett till att skydda allt som är ditt inklusive ditt eget bankkonto

hade du frågat någon om råd angående nyckeln så hoppas jag och tror att någon hade sagt åt dig att byt lås istället

tyvärr tror jag knappt att varken polisen eller banken kan göra något åt att dina pengar är borta du har varit oaktsam helt enkelt och då får man tyvärr skylla sig själv.....

vet inte hur ofta du handlar men har du inte mer mat hemma än för nån dag framöver....själv bunkrar jag mat så det kan räcka minst 2 veckor utan handling i värsta fall
    Vad ville du säga med det här? Vad skulle uppnås? Alltid lika skoj att sparka på dom som redan ligger va? Grattis till det!
  • stor grön drake

Det finns ju i loggen på banken när pengarna betalats (registreringen loggas på tid, även om det skulle ta en stund för betalningen att gå iväg) och kan du då bevisa att du inte var hemma (åtminstonde min bank sparar IP adresser), vilket du kan för din nya kille är vittne, så borde det finnas lite större grund i polisanmälan.

Jag läste att du lämnat tråden, men hoppas att du endå läser detta:
    Jag tycker fruktansvärt synd om dig och hoppas att det svinet verkligen får vad han förtjänar! Även om han vägrat ge ifrån sig nyckeln har han ingen rätt att gå in i din lägenhet. Har ingen aning om hur dosor fungerar, men även om han har tillgång till dina koder har han inte rätt att tömma ditt konto (kan jämföras med att fast man har möjligheten att tömma en väns välfyllda plånbok som ligger på ett bord hemma hos dem är det likafullt stölld)

Hoppas att du uppdaterar oss om hur det går för dig! Lycka till!

091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • nystan1

Men hur dum i huvudet får man vara?!
    Han borde förstå att det inte bara drabbar dig om du inte har några pengar, utan även hans barn. Vad hade han tänkt att ni skulle leva på?

Nu vet jag inte alls hur det fungerar, men vad skulle hända om du ringer honom igen och får honom att än en gång erkänna att han tagit pengar av dig, och du spelar in det samtalet?
    Skulle det kunna användas som bevis, eller får man inte lov att göra så?
    Bara en tanke.

Lycka till, och hoppas han fattar vad han gjort och ställer allt tillrätta igen.

• PoppuRed

Ja uppdatera oss gära! :) vi bryr oss! 

• Anonym (hr)
    Sara S skrev 2010-06-28 12:36:17 följande:
    Jadå, det är alltid lätt att vara efterklok.
    Du tror inte att TS redan grämer sig över detta?

Jag och min make har varit gifta i 6 år nu, med en hel del gemensamma bankaffärer. Jag ser då inga problem med att man har varandras lösen- bra mycket smidigare så.
    Därmed inte sagt att vi är inne på varandras banker till höger och vänster.
    Tycker inte att det är ett dugg märkligt att man har varandras lösen, har man barn, hus, gemensamt liv så anser jag nog att det är ganska vanligt att man litar på varann till den gräns att man inte länsar varandras konton.
    Därmed inte sagt att det är fel att inte ha varandras lösen, absolut inte så jag menar.

Att spela in samtalet TS låter som en bra idé, jag håller tummarna för dig! Håll oss uppdaterade!
    Jag har jobbat på bank och man skall ALDRIG ge ut sina lösenord till någon annan. De är PERSONLIGA. Det handlar inte om att man inte litar på varandra. Ett bankengagemang är personligt.

Lösen till varandras mail fattar jag inte heller. Om man måste ha det, så är det snarare ett tecken på att man inte litar på varandra, tycker jag. Varför har man annars ett behov av att läsa sin partners privata mail?

TS, jag hoppas att det löser sig för dig! Lycka till!
  • Anonym

Håll oss uppdaterade TS! Strunta i de som ifrågasätter dig (de finns tyvärr i alla trådar här på FL...), vi är ännu fler som bryr oss och som vill veta hur det går för er!
    *håller tummarna*

{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Lurad, vad gör man?