• ABC123

Lurad, vad gör man?

Jag har två barn tillsammans men en man som jag lämnade för ett par månader sedan. Han tog detta väldigt hårt och är fruktansvärt arg på mig.

Vi levde tillsammns i sex år och visste allt om varandra, hade varandras lösenord till bankdosor osv.

Nu har han haft umgänge med barnen och skulle lämna dom igår. Problemet var att han kom förtidigt då jag inte var hemma, han visste när jag skulle komma hem. Han hade då bara öppnat och gått in. (Han har kvar en nyckel som han vägrar lämna ifrån sig)

Han var som vanligt sur och arg, lämnade barnen och sa att allt hade gått bra. 
    Nu idag när jag loggar in på min bank ser jag att han har länsat alla mina konton. Fört över alla pengarna till sig!!
    Han har alltså rotat balnd mina saker, startat min dator och loggat in på MIN bank men MIN dosa!
    Jag fattar ingenting, jag studerar men har ändå kunna skrapa ihop lite pengar som jag sparat för att kunna göra något roligt med barnen i sommar.
    Som tur är hade hyran hunnit dragits men jag har inte en krona till mat! Vad fan gör man? 

Jag har gjort en polisanmällan och kontaktat min bank. Banken säger att dom inget kan göra då pengarna redan är godkända och överförda. 

När jag ringer mitt ex svarade han att dom pengarna tog han för sveda och värk för att jag inte längre vill vara en familj, sen slängde han på luren i örat och stänge av telefonen.

Jag är helt utom mig, kan inte tänka klart, hur kan man göra så? Gråter.

• Svar på tråden Lurad, vad gör man?
  • MrsCD

Det är väl inte så konstigt att TS och hennes ex visste varandras bank-koder! Det hon kanske skulle tänkt på är att byta koder när de separerade, men det är förståeligt att hon inte tänkte på det. Så TS: Tänk på att byta alla lösenord nu!!! Om han går in på din mail, t ex så kan han göra livet väldigt surt för dig genom att skicka otrevliga saker i ditt namn.

• Anonym
    Anonym (NEJ!!!) skrev 2010-06-28 22:20:49 följande:
    TS, har har inte läst hela tråden ännu, men jag fastnade direkt för den meningen jag citerat ovan. Tänk på att det är olagligt att spela in samtalet utan ditt exs medgivande. Bara för att han betett sig som ett jävla arsle så försök att inte brya mot lagen du också..

Svenska kyrkan ger också krispengar. Jag vet inte exakt hur mycket, men de hjälper om du kontaktar dem!

Styrkekramar på dig
    Nej. Det räcker att en person i ett samtal vet om att det spelas in, och det gör ju ts.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-28 21:15:33 följande:
    Nu vet jag inte om det funkar så i Sverige också, men i t ex England så låses tillgångarna vid dödsfall. Efterlevande får såklart tillgång till pengarna efter ett tag, om det inte finns andra fordringsägare som har förtur, men det kan bli jobbigt om de mesta pengarna finns på ett konto som bara den avlidne har tillgång till. Om partnern då istället har tillgång till koder kan tillgångarna föras över innan de hinner låsas, så att man inte står där på halvbar backe.
    Dödsboet får ju pengarna ändå, så jag ser inte riktigt problemet såvida det inte finns en massa fordringsägare och skulder.
  • Anonym
    Sara S skrev 2010-06-28 21:47:31 följande:
    JAG och min man har VALT att göra såhär med våra koder för smidighetens skull. Vi har barn ihop och som jag skrev- en himla massa bankaffärer ihop. Det är vårat val.
    Det jag ville med det inlägget var att stötta TS i att det inte är alla som är så himla skenheliga och duktiga, utan att det finns människor som faktiskt lever på jorden och inte tror ont om allt som rör sig också. För mig handlar det om tillit.
    Att det inte gör det för dig, det får stå för dig.

Jag hade inte kunnat leva med min make om jag hela tiden hade trott att han skulle blåsa mig på pengar eller kolla min mail. Bara för att man kan, innebär det inte automatiskt att man GÖR. En viss skillnad.
    Jo, visst, det ä'r ert val, men ni behöver ju inte starta trådar då och gnälla när kontona blivit länsade då heller...
  • minst

Till # 107: Det är inte alls olagligt att spela in samtal mellan personer så länge den person som spelar in det är med i samtalet.

Till ts: har du och din fd. samma bank? Har du varit i kontakt med hans bank? Kan det gå att be dem "vända tillbaka" pengarna till det konto de kom ifrån? Kan du tala om sanningen för dem eller är det lämpligt med en "vit lögn", att du har satt in pengarna på  fel konto? 

• relan
    Anonym skrev 2010-06-28 23:47:00 följande:
    Jo, visst, det ä'r ert val, men ni behöver ju inte starta trådar då och gnälla när kontona blivit länsade då heller...
    Nä, för bara felfria människor får skriva på FL. Alla som någon gång gjort ett misstag hänvisas härmed till annat forum.
  • Mosaik31
    stor grön drake skrev 2010-06-28 22:25:05 följande:
    Tror du? Drömmer
    Skämt och sido, jag kommer faktiskt inte ihåg hans lösenord till banken (har bara koderna hemma) eftersom det är ca sjuhundrafemtielva siffror och bokstäver om vartannat och jag har 0 i sifferminne, så han får säga det varje gång. Han har sagt att jag borde skriva upp det, men det känns inte bra.
    kan inte låta bli att tipsa dig om ett program istället till alla ens koder Password memory 2010

där kan du ha alla din koder på ett säkert ställe dessutom kan programmet enkelt hjälpa dig att skapa nya slumpmässiga koder
    Våga Vägra Facebook!
  • Åsa
    Anonym skrev 2010-06-28 23:42:02 följande:
    Dödsboet får ju pengarna ändå, så jag ser inte riktigt problemet såvida det inte finns en massa fordringsägare och skulder.
    OT En sambo ingår dock inte i dödsboet utan testamente.
  • Myrbäret

Men vilket psyko!
    Han gör så mot sina barns mamma?

Han gör så mot sina barn så att de inte längre kan hitta på något trevligt?

Jag är fan helt mållös.

• stor grön drake
    Mosaik31 skrev 2010-06-29 00:03:51 följande:
    kan inte låta bli att tipsa dig om ett program istället till alla ens koder Password memory 2010

där kan du ha alla din koder på ett säkert ställe dessutom kan programmet enkelt hjälpa dig att skapa nya slumpmässiga koder
    Nej.
    Han kan sina koder i huvudet, jag kan mina. Sen de koder som ska ges utöver det slumpas på bankens hemsida och då är programmet värdelöst.
    Slumpmässiga koder är inget bekymmer, jag har lätt för det, eftersom de är logiska i mitt huvud, men enbart där.
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
Svar på tråden Lurad, vad gör man?