• tofsvippan

Hon stjäl min semester!!

Vi har två barn tillsammans 1 och 3 år... han har en 14-åring sen tidigare. Nu har han och pojkens mamma planerat hur semestern ska se ut och när han ska vara hos oss.... utan att fråga mig!!!!
    Visst jag vet att jag inte har nån talan i slutändan, men tänk om jag hade semesterplaner... ska HON bestämma min semester?
    Min man är så äckligt tofflig mot henne, dom har inte vart ett par på 13 år, ändå känner jag nån form utav svartsjuka bara för att han lyssnar mer på henne än på mig..
    Allt för att inte sonen ska ta illa upp och inte vilja komma hit... men jag tycker det är fel sätt att alltid låta henne bestämma.

Visst valde jag en man som hade barn sen tidigare, men min man valde också att sätta två barn till världen med mig...
    Då måste man också acceptera vad jag har att säga eller hur? 

• Svar på tråden Hon stjäl min semester!!
  • TessaS

Jodå, jag har varit i den sitsen också. Har flyttat semestrar, planerat om med min släkt, fixat och trixat... allt för att "någon annan" bestämt sig för att ändra och planera om.

Och visst är det min mans fel... (men jag är inte mer än människa och blir sur på "någon annan" också...)

Så efter förra årets semester, då jag lackade ur totalt, så bestämde jag att jag talar om när jag har tagit semester. Sen får min man välja om han firar semester med mig eller inte och det är inte mitt problem hur han ser till att få det gjort.
    Vips så gick det tydligen jättebra att planera lite mer i förtid och dessutom hålla fast vid det. Märkligt hur smidigt sånt går efter man har satt ner foten, när det tydligen inte går att göra det innan...

• parvati
    AnnHam skrev 2010-06-30 17:55:45 följande:
    Gud vad less jag är på dessa meningar ovan ... Jag bara undrar, gäller inga vanliga regler för hur man beter sig vettigt och bra i en relation med sin (nya) partner så fort det handlar om styvbarn och ex-familjer?

Jag säger bara: Kommunikation! För MIG ter det sig HELT oförklarligt att din man inte kollar med DIG först, därefter tar det med sin 14-årings mamma. Sen blir det kanske att jämka hit och dit i slutändan ändå, men det gör ju sällan något om man bara fått vara delaktig i processen!

Jag hade blivit både ledsen och irriterad om min sambo och jag inte först hade diskuterat VÅRA gemensamma tankar och önskemål om sommaren innan han pratade med sina barns mor. Och inget blev några problem för någon i vårt fall.
    Jag menar att är man förälder eller ihop med en förälder så är det så man får anpassa sig till de år barnen är små\omyndiga så är det för alla förälder. Det låter på ts som att sonen inte är inkluderad på semestern och i livet...
    Sedan är ju ett av de stora problemen kommunikation och det kanske inte alltid är så enkelt i någon familj.
  • TessaS
    parvati skrev 2010-07-02 09:19:38 följande:
    Jag menar att är man förälder eller ihop med en förälder så är det så man får anpassa sig till de år barnen är små\omyndiga så är det för alla förälder. Det låter på ts som att sonen inte är inkluderad på semestern och i livet...
    Sedan är ju ett av de stora problemen kommunikation och det kanske inte alltid är så enkelt i någon familj.
    Men det är ju inte barnet som ts måste anpassa sig efter, utan mamman och hur hon vill planera SIN semester... Jag tror inte en 14-åring bryr sig ett skit som exakt vilken/vilka veckor han/hon är hos respektive förälder. Bara att det är sommarlov och man får hänga med båda föräldrarna...
    Det är ju inte det faktum att att 14-åringen ska vara där som ts hänger upp sig på, det är det att hon inte är tillfrågad alls. Det handlar ju om hennes semester också...?
  • parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 09:40:58 följande:
    Men det är ju inte barnet som ts måste anpassa sig efter, utan mamman och hur hon vill planera SIN semester... Jag tror inte en 14-åring bryr sig ett skit som exakt vilken/vilka veckor han/hon är hos respektive förälder. Bara att det är sommarlov och man får hänga med båda föräldrarna...
    Det är ju inte det faktum att att 14-åringen ska vara där som ts hänger upp sig på, det är det att hon inte är tillfrågad alls. Det handlar ju om hennes semester också...?
    Så om hennes mans son följer med så blir det ingen semester? Om pojken följer med till Kreta eller Gotland så blir det ingen semester? Jag blir ledsen av att tänka på barn som inte känner sig välkomna hemma hos sina föräldrar Jag tror att även 14-åringar har stort behov av sina föräldrar och att man är välkommen att följa med på semstern.
    Ja det är väl inte lätt och samsas mellan mamman och pappan kanske får man bestämma först vartannat år och sedan börja i god tid och planera sommarens aktiviteter sedan är då dessutom en bonusmamma och kanske en bonuspappa som också vill känna sig delaktiga. Bättre kommunikation och förståelse för barnens behov så blir det nog bra.
  • TessaS
    parvati skrev 2010-07-02 09:52:34 följande:
    Så om hennes mans son följer med så blir det ingen semester? Om pojken följer med till Kreta eller Gotland så blir det ingen semester? Jag blir ledsen av att tänka på barn som inte känner sig välkomna hemma hos sina föräldrar Jag tror att även 14-åringar har stort behov av sina föräldrar och att man är välkommen att följa med på semstern.
    Ja det är väl inte lätt och samsas mellan mamman och pappan kanske får man bestämma först vartannat år och sedan börja i god tid och planera sommarens aktiviteter sedan är då dessutom en bonusmamma och kanske en bonuspappa som också vill känna sig delaktiga. Bättre kommunikation och förståelse för barnens behov så blir det nog bra.
    Oj... du har verkligen inte förstått vad jag skrev... Var skriver jag att det bara är semester om inte sonen är med?
  • parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 09:58:15 följande:
    Oj... du har verkligen inte förstått vad jag skrev... Var skriver jag att det bara är semester om inte sonen är med?
    Jag utgår från ts det är väl det vi talar om?
  • TessaS
    parvati skrev 2010-07-02 10:02:57 följande:
    Jag utgår från ts det är väl det vi talar om?

Japp...

och jag undrar igen, var får du det här ifrån?

"Så om hennes mans son följer med så blir det ingen semester? Om pojken följer med till Kreta eller Gotland så blir det ingen semester? Jag blir ledsen av att tänka på barn som inte känner sig välkomna hemma hos sina föräldrar "

Varken jag eller ts har sagt nåt om det... bara att man borde bli tillfrågad och få vara med och besluta om semesterplaner.

• parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 10:06:18 följande:

Japp...

och jag undrar igen, var får du det här ifrån?

"Så om hennes mans son följer med så blir det ingen semester? Om pojken följer med till Kreta eller Gotland så blir det ingen semester? Jag blir ledsen av att tänka på barn som inte känner sig välkomna hemma hos sina föräldrar "

Varken jag eller ts har sagt nåt om det... bara att man borde bli tillfrågad och få vara med och besluta om semesterplaner.

Ja man tolkar nog väldigt olika men jag förstår faktiskt inte vad ts annars skulle mena. Varför kan inte ha sin semester med alla barnen i familjen? Om ts återkommer vill jag gärna veta vad hon menar och hur hon har tänkt sig att det ska se ut.
  • TessaS
    parvati skrev 2010-07-02 10:13:07 följande:
    Ja man tolkar nog väldigt olika men jag förstår faktiskt inte vad ts annars skulle mena. Varför kan inte ha sin semester med alla barnen i familjen? Om ts återkommer vill jag gärna veta vad hon menar och hur hon har tänkt sig att det ska se ut.
    Men vad är det som får dig att tolka det som att hon inte tycker det är semester när bonussonen är där? Jag ser nämligen bara "gnäll" över att hon blivit överkörd gällande semesterplaneringen.
    (befogat gnäll också...)
  • parvati
    TessaS skrev 2010-07-02 10:23:18 följande:
    Men vad är det som får dig att tolka det som att hon inte tycker det är semester när bonussonen är där? Jag ser nämligen bara "gnäll" över att hon blivit överkörd gällande semesterplaneringen.
    (befogat gnäll också...)
    Men vad menar ts med att hon har semsterplaner med sina barn och de går inte att genomföa om storebror får följa med? Ja det kan ju inte du veta
    Kan inte storebror bara hänga på ?
Svar på tråden Hon stjäl min semester!!