• shitvadjaghatar

Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?

Jag arbetar på en medicinavdelning på ett Större sjukhus.
    Vi stänger avdelningen 4 veckor i sommar och ska sista veckan storstäda hela avdelningen, städpersonalen tar golv och  väggar men vi undersköterskor och sjuksköterskor gör allt annat, på precis hela avdelningen (rengöra rullstolar, droppställningar, kyl och frys, balkong, förråd osv)

Till detta hör att vi gör det med patienter på avdelningen.

Jag har inte ens reflekterat över att vi får städa tilsl igår när en sjuksköterska sa att hon verkligen inte ville städa, att hon aldrig hört talas om en arbetsplats där man själv får storstäda och att hon gör det under protest.

Jag är fortfarande kluven vad jag tycker.

Har du  torstädat på ditt jobb?
    Hade du tyckt att det var OK?

**BF 4/5-2011**
  • Svar på tråden Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?
  • Lindreas

Vi städar inför semestern, jobbar på förskola. Jag tycker egentligen inte att det hör till mina arbetsuppgifter, men det måste ju göras... :S

• Majsan70

Haha nog har jag storstädat på mitt jobb. Inget jag uppskattade, men skall det göras så skall det ju. Bara att gilla läget bita ihop och avverka milen så att säga.

• Dofilus

Det intressanta är att om man har accepterat att göra det en gång så ingår det hädanefter i arbetsuppgifterna så att om man vägrar göra det sen kan arbetsgivaren hävda arbetsvägran. (det är iaf vad en jurist som hade koll på just arbetsfrågor sa)

• shitvadjaghatar

Lindreas,
     jag funderade på just förskolor, att det borde vara ett sånt a rbete man får städa på.

Majsan70,
    Vad arbetar du med om jag får fråga?

**BF 4/5-2011**
  • Lindreas
    Dofilus skrev 2010-06-30 23:00:53 följande:
    Det intressanta är att om man har accepterat att göra det en gång så ingår det hädanefter i arbetsuppgifterna så att om man vägrar göra det sen kan arbetsgivaren hävda arbetsvägran. (det är iaf vad en jurist som hade koll på just arbetsfrågor sa)
    Va? Är det sant? Hur kommer det sig?
  • Hertha

Det beror på vad som är billigast faktiskt. Jag har stått och muttrat skitlänge på något ställe där jag visste att jag kostade typ 30 % mer än en städare, med tanke på att jag dessutom är långsammare än en som jobbar med det på heltid så blir det ännu värre.

Kostar jag mindre än städaren ser jag inga problem med det.

Har råkat ut för båda. Ibland kan det vara en vettig sysselsättning för att få arbetsplatsen verkligen som man själv vill (men jag erkänner, jag är städpedant).

• Lindreas
    shitvadjaghatar skrev 2010-06-30 23:01:29 följande:
    Lindreas,
     jag funderade på just förskolor, att det borde vara ett sånt a rbete man får städa på.

Majsan70,
    Vad arbetar du med om jag får fråga?
    Jepp, bara att hugga i, allt ska städas, alla hyllor, väggar, varenda sabla leksak, gardiner ska tvättas och strykas, utemöblerna ska oljas in, och man ska rensa det förbannade grönsakslandet (som sen ändå inte blir omhändertaget de tre veckor som förskolan är stängd) och jag vet inte allt. (Lite bitter kanske, men bara lite...)
  • AstraTrillian

Jag städar på mitt jobb när det behövs, städarna tar golv o tömmer sopor men vi håller koll på resten inkl frostar av frysar, desinfencerar etc

• Terryleene

Det är exakt som på mitt jobb. Vi storstädade innan stängning och alla bara gjorde det för så har vi ju alltid gjort, typ. Inte förrän vi fick nya ssk och de reagerade. Nu tar storstädet även sängar och sängbord (tidigare tog de väggar, ovanpå lampor och golv), vi får ta resten.
    Det känns lite sjukt att hålla på med städningen när det är patienter på avdelningen.
     Vi fick även sköta saneringen av avdelningen efter calici, fast då utan patienter.

skriver typ aldrig www.terreleene.blogg.se
  • AstraTrillian

Tsss, glömde säga att det är självklart och inget jag tänker på och att jag jobbar med en kontorsplats och labbutrymmen.

Svar på tråden Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?