• shitvadjaghatar

Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?

Jag arbetar på en medicinavdelning på ett Större sjukhus.
    Vi stänger avdelningen 4 veckor i sommar och ska sista veckan storstäda hela avdelningen, städpersonalen tar golv och  väggar men vi undersköterskor och sjuksköterskor gör allt annat, på precis hela avdelningen (rengöra rullstolar, droppställningar, kyl och frys, balkong, förråd osv)

Till detta hör att vi gör det med patienter på avdelningen.

Jag har inte ens reflekterat över att vi får städa tilsl igår när en sjuksköterska sa att hon verkligen inte ville städa, att hon aldrig hört talas om en arbetsplats där man själv får storstäda och att hon gör det under protest.

Jag är fortfarande kluven vad jag tycker.

Har du  torstädat på ditt jobb?
    Hade du tyckt att det var OK?

**BF 4/5-2011**
  • Svar på tråden Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?
  • Marma

Vet inte om nån skrivit detta redan men bara för att vara en viktigpetter...:-P

Har precis innan jag slutade denna termin gjort ett grupparbete om just städning på sjukhus o då hittade jag en del info om att just på sjukhus så ingår städning o hjälpa till med storstädning i sjuksköterskors/undersköterskors arbetsuppgifter. Det e de som ansvarar för städning runt patienten o ska tom städa en toa under dagen om den skitig medans städpersonalen ser till grovstädningen varje dag. 

• Purpurbräcka
    shitvadjaghatar skrev 2010-06-30 23:09:27 följande:
    Är överaskad att det fanns fler, när jag tänkte efter kunde jag inte se det framför mig, att folk på "icke-kvinnoställen" fick ligga skrubba.
    Jag är städare själv, och har genom åren städat ett antal verkstads- och lagerarbetsplatser med 100% manlig personal (utom någon enstaka ekonomiassistent eller receptionist). På de ställena städade jag bara omklädningsrum, toaletter, och kontor. Resten tog gubbarna hand om. Så visst finns det män som städar sina arbetsplatser!
  • lillapuss

( har bara läst TS)

Jag har absolut storstädat på mina arbetsplatser, jag har jobbat på Restaurang och på Hotell (receptionen), vi stänger inte på sommaren MEN det finns perioder som det är lungt och då har vi städat. När jag jobbade i restaurangen så stängde vi över jul, då jobbade vi en vecka efter det vi stängt BARA med att storstäda, så jag ser inget konstigt i det alls såvida det är på arbetstid och man får betalt (menar inte extra betalt). 

• Lindreas
    Purpurbräcka skrev 2010-07-01 06:50:35 följande:
    Jag är städare själv, och har genom åren städat ett antal verkstads- och lagerarbetsplatser med 100% manlig personal (utom någon enstaka ekonomiassistent eller receptionist). På de ställena städade jag bara omklädningsrum, toaletter, och kontor. Resten tog gubbarna hand om. Så visst finns det män som städar sina arbetsplatser!
    Haha, när jag jobbade som städare så var det mycket roligare att städa på till exempel verkstäder än vanliga kontor, för grabbarna tyckte det var pinsamt om det var för stökigt. Toaborsten använder flitigt, till och med! (Alltså, inte av mig...)
  • Lindreas
    Rokka Jill skrev 2010-07-01 06:23:32 följande:
    När jag sommarjobbade på ett dagis, fick jag storstäda deras förråd....
    Så på dagiset där, utnyttjade de sommarjobbarna.
    Sånt där blir jag skitsur på. Vi har feriearbetare nu där jag jobbar, och det är alltid någon som tycker att de kan ju städa förråd och skrubba stolar eller bära runt på tunga möbler "eftersom de är ju karlar". Eh... Vore det inte bättre att låta feriearbetarna vara med barnen så stor del som möjligt, eftersom det är den huvudsakliga arbetsuppgiften inom barnomsorgen? Städar gör man såklart, men det ska man väl inte utnyttja grabbarna till, bara för att de råkar ha snopp? Nä, det där gillar jag inte. Snarare kan man väl se det som att när man har en sommarjobbare hos sig på avdelningen så kan en annan personal frigöras för praktiskt arbete.
  • Buster78

Klart man städar sin arbetsplats inför semestern. Man vill väl att det ska va rent och snyggt när man kommer tillbaka..

Min tanke blir.. Gör man inte det överallt???

Så städa på, gör det till något roligt istället för att se det tråkiga!

• jassikan

Ja, varför inte

Har jobbat både på kontor, i butik och i industrimiljö. Har städat inför semestern eller vid andra tillfällen och inte haft något mot det. Känns naturligt att se till att städa upp emellanåt. Men har tyvärr sett att en del blir mer eller mindre sura över att städa upp runt omkring sig.
    I de flesta fall har det har inte förekommit exempelvis dammsugning, moppa golvet och liknande.

• 2tomtaro4troll

jag har arbetat som städare under tiden ja studerade,och då bla på sjukhus- och där var det inte prat om att några usk:or skulle storstäda- dom stängde en avdelning (flyttade ihop 2 st olika) och vi i städpersonalen fick bona golv, skrubba väggar o tak och rengöra sängar etc.

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • Hertha
    Lindreas skrev 2010-07-01 09:13:22 följande:
    Sånt där blir jag skitsur på. Vi har feriearbetare nu där jag jobbar, och det är alltid någon som tycker att de kan ju städa förråd och skrubba stolar eller bära runt på tunga möbler "eftersom de är ju karlar". Eh... Vore det inte bättre att låta feriearbetarna vara med barnen så stor del som möjligt, eftersom det är den huvudsakliga arbetsuppgiften inom barnomsorgen? Städar gör man såklart, men det ska man väl inte utnyttja grabbarna till, bara för att de råkar ha snopp? Nä, det där gillar jag inte. Snarare kan man väl se det som att när man har en sommarjobbare hos sig på avdelningen så kan en annan personal frigöras för praktiskt arbete.
    Fast som förälder föredrar jag utbildade, för barnen välkända, pedagoger till barnen och de outbildade feriearbetarna i förrådet  . Särskilt med tanke på att det brukar vara lite extra rörigt med personal på sommaren överhuvudtaget.

I år är det första gången som vårt barn överhuvudtaget ser feriearbetaren och det är vår granne så han är visserligen känd för vårt barn. Samtidigt vet jag hur han är, jättetrevlig och så men inte så snabb i reaktionerna  .
  • Buster78
    Hertha skrev 2010-07-01 09:26:56 följande:
    Fast som förälder föredrar jag utbildade, för barnen välkända, pedagoger till barnen och de outbildade feriearbetarna i förrådet  . Särskilt med tanke på att det brukar vara lite extra rörigt med personal på sommaren överhuvudtaget.

I år är det första gången som vårt barn överhuvudtaget ser feriearbetaren och det är vår granne så han är visserligen känd för vårt barn. Samtidigt vet jag hur han är, jättetrevlig och så men inte så snabb i reaktionerna  .
    Fast jag tror ju feriearbetarna engagerar sig mycket mer i barna än vad ordinarie personal gör. Väljer man ett dagis som sommararbete, så tycker man ju förhoppningsvis det är roligt med barn. och engagerar sig då i leken i stället för att som dom ordinarie,som bara sitter och göttar sig i solen....
Svar på tråden Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?