• shitvadjaghatar

Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?

Jag arbetar på en medicinavdelning på ett Större sjukhus.
    Vi stänger avdelningen 4 veckor i sommar och ska sista veckan storstäda hela avdelningen, städpersonalen tar golv och  väggar men vi undersköterskor och sjuksköterskor gör allt annat, på precis hela avdelningen (rengöra rullstolar, droppställningar, kyl och frys, balkong, förråd osv)

Till detta hör att vi gör det med patienter på avdelningen.

Jag har inte ens reflekterat över att vi får städa tilsl igår när en sjuksköterska sa att hon verkligen inte ville städa, att hon aldrig hört talas om en arbetsplats där man själv får storstäda och att hon gör det under protest.

Jag är fortfarande kluven vad jag tycker.

Har du  torstädat på ditt jobb?
    Hade du tyckt att det var OK?

**BF 4/5-2011**
  • Svar på tråden Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?
  • JBC

Vi storstädade på ett fd. jobb innan semestern. Eftersom det ingick i arbetsuppgifterna så var det ju helt ok, det var ju vi som städade annars också. Men det känns faktiskt som att sjuksköterskor har annat att göra än att städa?!

• Cocco

Jag tycker inte det är jättekonstigt men jag känner inte heller att jag för fin för sånt.

• sirisdotter

Har arbetat 30 år på bibliotek,  i  huvudsak i två kommuner, på ett 50-tal enheter (huvudbibliotek och filialer).   Har aldrig märkt  av någon storstädning inför någon semesterperiod.  Med tanke på ergonomens chock, när hon såg vilka dammsamlande högar som ligger i alla arbetsrum och korridorer verkar det en väldigt bra idé!   Det finns anställda som har astmatiska problem.

Någon skrev att det är trevligt att komma tillbaka efter semestern och veta att det var nystädat i allafall före semestern....  Låter som en mycket bra idé!
    Röjde gärna mitt eget skrivbord/bibliotek inför ledigheter - något allmänt röj förekom inte.

(Däremot fick hela personalen agera flyttkarlar varje gång ett bibliotek skulle flytta till billigare lokal och när huvudbiblioteket flyttade till och från provisorisk lokal p g a renovering.  Det var många tunga flyttkartonger med böcker vi kånkade på).

• saltabanditen
    zanna80 skrev 2010-07-01 10:11:11 följande:
    Nej, det skulle jag inte.

Vi har väldigt ofta diskussion om vår diskmaskin på jobbet - jag jobbar på förskola och är förskollärare.
    Jag har aldrig rengort denna diskmaskin och tänker heller aldrig göra det - det finns andra människor som har det som jobb. Alltså, om jag och min kollegor, skulle börja rengöra maskinen eller för den delen torka fönster osv försvinner dessa arbetsuppgifter från någon annan.

Jag jobbar även fackligt och det är stooora diskussioner om detta på min arbetsplats, eftersom det blir två läger - lärarna på ena sidan som har ett fackförbund som inte godtar att deras medlemmar ska göra kommunalarnas arbetsuppgifter, medan kommunalarna (barnskötarna) självklart blir sura för att dom måste utföra arbetsuppgifterna.

Men grundtanken kvarstår - det är inte mitt jobb att städa utan det är någon annans jobb, arbetsgivaren vill självklart spara pengar på att de anställda ska göra så mycket som möjligt. Visst jobbar jag gärna - MEN då ska det vara det jag är anställd för och inget annat.
    Det här är en av orsakerna till varför mitt fötroende för facket befinner sig långt under skosulenivå.

Oavsett om ni är lärare eller barnskötare är det enligt din definition ingen av de båda gruppernas arbuppgifter.
    Därför skjuter ni det på en annan grupp och säger att det inte är ert problem längre. Det strider enligt mig mot fackets grundide om kollektivt ansvar.

Tycker att det är självklart att man ska kunna utföra andra arbuppgifter än de man anställts för, som tex kaffekokeriet (som eg inte handlar om arbete utan välbefinnande) eller stortstädning som bör räknas in i arbetsplikten.

Lite OT...
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • sirisdotter
    saltabanditen skrev 2010-07-01 11:44:23 följande:
    Det här är en av orsakerna till varför mitt fötroende för facket befinner sig långt under skosulenivå.

Oavsett om ni är lärare eller barnskötare är det enligt din definition ingen av de båda gruppernas arbuppgifter.
    Därför skjuter ni det på en annan grupp och säger att det inte är ert problem längre. Det strider enligt mig mot fackets grundide om kollektivt ansvar.

Tycker att det är självklart att man ska kunna utföra andra arbuppgifter än de man anställts för, som tex kaffekokeriet (som eg inte handlar om arbete utan välbefinnande) eller stortstädning som bör räknas in i arbetsplikten.

Lite OT...
    OT, också - kom att tänka på disskussioner i mitten av 70-talet om kaffebryggning.  Bibliotekarierna ansåg att de hade så hög timpenning att endast assistenterna skulle brygga kaffe åt hela arbetsplatsen...
  • logg81

Jag har inga problem om arbetsuppgifterna ändras en gång om året.

Jag får ju lön för det... Vad ska jag då klaga på?

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Drake

Jag skulle inte ha några problem att städa på min arbetsplats eller koka kaffe, så länge alla hjälper till/turas om. Jag har en hög lön men anser inte att jag är för fin för att koka kaffe, eller städa diskmaskinen. Det handlar ju om trevnad på arbetsplatsen och då anser jag att alla får hjälpa till.

• biologic

På mitt jobb har vi ingen städpersonal då säkerhetsreglerna gör att vi inte kan ha någon. Så vi gör allt själva. Jag har dock gjort upp ett städschema för oss, så man behöver inte skrubba toaletten varje vecka! :)

• Manchester

Innan jag gick på sommarlov - är lärare -  så inte bara städade jag ur det klassrum och det skrivbord jag använt det här året. Jag gjorde också iordning ett nytt lärararbetsrum, spacklade och målade etc. I två klassrum målade jag en resepktive två väggar. Allt för att det ska vara fräscht och kul att börja jobba igen efter sommaren. I stort sett fick jag lön under tiden, men sista dagen skulle jag egentligen ha varit ledig. Då jobbade jag "gratis" hellre än att lämna ett halvfärdigt jobb. Och, ja, vi lärare har längre sommarledighet än andra, men det betyder inte att vi jobbar mindre. Normalarbetsveckan för oss är inte är 40, utan 45 timmar. Därutöver blir det ofta lite extra när man har mycket att rätta. Tyvärr får vi inte övertidsersättning när vi jobbar exempelvis 50 timmar en vecka. Klagar man får man höra att man borde organisera arbetet bättre.

Jag tycker att det är OK att måla. Det var visserligen rätt ofräscht innan, men i princip kunde vi ha haft det som det var. Ny färg var mest en guldkant på tillvaron. Däremot är jag tveksam till om det verkligen kan vara mitt jobb att gå runt med en kniv och peta loss intrampade tuggummin från golvet. Eller att dammtorka hyllor och städa under och bakom skåp. Vår städpersonal är tyvärr rätt usel. De svabbar lite där de enklast kommer åt på golvet. Mycket av det som står på deras arbetsbeskrivning struntar de helt enkelt i. Tyvärr är vi bunda till dem detta året ut. Men sedan lär de åka ut. Vi har haft mycket bättre städare tidigare. Folk som kändes som en del av skolan, som man kunde samarbeta med. De nuvarande struntar i vår skola och i elever och personal. Trist.

Svar på tråden Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?