zanna80 skrev 2010-07-01 10:11:11 följande:
Nej, det skulle jag inte.
Vi har väldigt ofta diskussion om vår diskmaskin på jobbet - jag jobbar på förskola och är förskollärare.
Jag har aldrig rengort denna diskmaskin och tänker heller aldrig göra det - det finns andra människor som har det som jobb. Alltså, om jag och min kollegor, skulle börja rengöra maskinen eller för den delen torka fönster osv försvinner dessa arbetsuppgifter från någon annan.
Jag jobbar även fackligt och det är stooora diskussioner om detta på min arbetsplats, eftersom det blir två läger - lärarna på ena sidan som har ett fackförbund som inte godtar att deras medlemmar ska göra kommunalarnas arbetsuppgifter, medan kommunalarna (barnskötarna) självklart blir sura för att dom måste utföra arbetsuppgifterna.
Men grundtanken kvarstår - det är inte mitt jobb att städa utan det är någon annans jobb, arbetsgivaren vill självklart spara pengar på att de anställda ska göra så mycket som möjligt. Visst jobbar jag gärna - MEN då ska det vara det jag är anställd för och inget annat.
Det här är en av orsakerna till varför mitt fötroende för facket befinner sig långt under skosulenivå.
Oavsett om ni är lärare eller barnskötare är det enligt din definition ingen av de båda gruppernas arbuppgifter.
Därför skjuter ni det på en annan grupp och säger att det inte är ert problem längre. Det strider enligt mig mot fackets grundide om kollektivt ansvar.
Tycker att det är självklart att man ska kunna utföra andra arbuppgifter än de man anställts för, som tex kaffekokeriet (som eg inte handlar om arbete utan välbefinnande) eller stortstädning som bör räknas in i arbetsplikten.
Lite OT...