shitvadjaghatar skrev 2010-06-30 23:09:27 följande:
Men knorpan, ligger ni, alla i personalen på knä och rengör hjulen på stolarna eller skurar alla toaletter,tvättar alla gardiner osv?
Är överaskad att det fanns fler, när jag tänkte efter kunde jag inte se det framför mig, att folk på "icke-kvinnoställen" fick ligga skrubba.

(Svarar på flera andra inlägg också)
Snarare tvärtom, titta på mansdominerade eller mixade arbetsplatser som fabriker, verkstäder, lager mm. Där städar städpersonal toaletter, kontor, omklädningsrum. Men själva arbetsytorna städas av personalen.
Ska en sjuksköterska eller förskolelärare städa eller laga mat blir det gnäll om att det inte ingår i deras arbetsuppgifter. Men för bilmekanikern är det självklart att sopa av sin arbetsplats och torka av arbetsbänken ett par gånger om dagen, och en nogrann rengörning innan de går hem, samt hjälps åt med gemensamma ytor.
Verkstadsmekanikern städar av svarven/fräsen och golvet runtomkring flera gånger om dagen och alla hjälps åt med hela verkstaden.
Legerarbetaren sopar av alla golv innan de går hem, på lediga studer torkar de av hyllor.
Bara några exempel på yrken, att måla om golv, arbetsbänkar är inte ovanligt under lågsässong, semester eller andra lugna perioder. Många av dem har minst lika lång utbildning som "kvinnodominerande högskoleyrken", även om det kanske är färre år i skolan och fler år som lärling och sedan en mängd vidareutbildningar på ny teknik och nya modeller.
För allihop gäller att de oftast själva får montera nya möbler eller maskiner till arbetsplatsen och plocka isär de gamla.
Hur vill ni ha det? Som i en del andra länder?
Om vi tar brandmän till exempel, i Sverige gör alla det mesta. Rökdyka får de ofta sluta med runt 50, dycka i vatten görs bara av en del, men annars gör de flesta det mesta.
I flera andra länder har de delat upp sysslorna. En kille släpar runt på slangar, det är han mycket duktig på men något annat klarar han inte av. En annan klipper upp taket på bilar och sågar hål genom hustak, behövs inget av detta får han hålla sig undan.
Är det så ni vill ha det? En sjuksköterska som bara kan lägga om bandage, en annan som bara kan ta blodprov och en tredje som bara kan ge sprutor?
Ska man överleva på arbetsmarknaden måste man vara flexibel. Ni har era ordinarie arbetsuppgifter till vardags, men måste kunna hoppa in där det behövs för stunden. Skulle det tex vara bättre att personal sägs upp så fort avdelningen inte är fullbelagd, och återanställs när det kommer in nya patienter? Då föredrar jag att jobba med lite annat under lugna perioder.