• shitvadjaghatar

Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?

Jag arbetar på en medicinavdelning på ett Större sjukhus.
    Vi stänger avdelningen 4 veckor i sommar och ska sista veckan storstäda hela avdelningen, städpersonalen tar golv och  väggar men vi undersköterskor och sjuksköterskor gör allt annat, på precis hela avdelningen (rengöra rullstolar, droppställningar, kyl och frys, balkong, förråd osv)

Till detta hör att vi gör det med patienter på avdelningen.

Jag har inte ens reflekterat över att vi får städa tilsl igår när en sjuksköterska sa att hon verkligen inte ville städa, att hon aldrig hört talas om en arbetsplats där man själv får storstäda och att hon gör det under protest.

Jag är fortfarande kluven vad jag tycker.

Har du  torstädat på ditt jobb?
    Hade du tyckt att det var OK?

**BF 4/5-2011**
  • Svar på tråden Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?
  • Längtar efter barn

jag arbetar på ett fritids och under lov passar vi på att försöka hålla det extra snyggt på avdelningarna och torka av vissa ytor men vi storstädar inte. Rektorn har inte heller beordrat oss att storstäda utan vi själva vill ha det fint inför nästa termin.

Jag vet ju hur skitigt och stökigt det blir och alla saker hamnar verkligen på fel plats när stressad personal har varit i farten, så den "skiten" får vi i personalen själva städa eftersom vi själva har skapat oredan.

Men städerskan städar det vanliga plus lilte extra som att bona golven osv under lov.

• Manchester
    sirisdotter skrev 2010-07-01 13:58:03 följande:
    Vilket roligt jobb!  Det skulle jag också gärna göra, om jag någonsin betat av   allt ordinarie jobb, som väntar överallt.    (som varje vecka delvis görs på gratis övertid - eftersom jag också tydligen organiserar jobbet fel...) 

Betalade du färgen själv?
    Nej, jag slapp betala färgen. Det gjorde skolan. Likaså har de betalat för nya gardiner som jag ska fålla och sedan få vaktmästaren att hänga upp innan eleverna kommer. Och, ja, det är rätt kul.
  • Nyfiken gul

jobbar som hästskötare på en stor ridskola och storstädning av anläggning ingår i mina arbetsuppgifter och ska utföras dagligen.

dessutom ska det varje sommar skuras stall - då töms 28 box på sina torvbäddar och golvet skrapas rent och sen kör vi högtryckstvätt - allt annat ska också tvättas och skuras. Vojlockar och täcken ska tvättas och sorteras, all utrustning ska gås igenom och rengöras osv osv...

jag har inte ens reflekterat över att dettta skulle vara något negativt, jag har betalt för det och det är en del av mitt jobb så jag gillar läget och tycker faktiskt det är ganska kul att pyssla och göra fint.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Soul

Jag städar mitt kontor i viss mån. Dvs rensar skrivbord, skåp och lådor. Arkiverar, slänger och sätter papper i pärmar. Torkar av alla ytor, dataskärmen, telefonen, tangentbordet, etc. Men det är helt självvalt. Skulle aldrig få för mig att städa i övrigt och definitivt inte på order, det ingår inte i mitt jobb och skulle vara slöseri med min tid.

• Lindreas
    Hertha skrev 2010-07-01 09:26:56 följande:
    Fast som förälder föredrar jag utbildade, för barnen välkända, pedagoger till barnen och de outbildade feriearbetarna i förrådet  . Särskilt med tanke på att det brukar vara lite extra rörigt med personal på sommaren överhuvudtaget.

I år är det första gången som vårt barn överhuvudtaget ser feriearbetaren och det är vår granne så han är visserligen känd för vårt barn. Samtidigt vet jag hur han är, jättetrevlig och så men inte så snabb i reaktionerna  .
    Men då är ju frågan, vill man som förälder inte att det ska komma ny personal när den gamla går i pension? För att få det så måste man ju verkligen visa att arbetsplatsen är attraktiv, och inte skrämma iväg feriearbetarna genom att tvinga dem städa förråd och skrubba stolar. Feriearbetarna arbetar ju heller inte ensamma i barngruppen naturligtvis, och dessutom är inte alla pedagoger utbildade heller... ;)
  • Dofilus

"Lindreas:  Aha! Så om jag blir ombedd att en gång måla om personalrummet och jag accepterar det eftersom vi den veckan har lite barn eller liknande, så kan jag alltså inte vägra att måla om andra rum på arbetsplatsen när jag blir ombedd senare?"
    Enligt juristen så kan du inte vägra det nej.

• Lindreas
    Dofilus skrev 2010-07-01 22:54:57 följande:
    "Lindreas:  Aha! Så om jag blir ombedd att en gång måla om personalrummet och jag accepterar det eftersom vi den veckan har lite barn eller liknande, så kan jag alltså inte vägra att måla om andra rum på arbetsplatsen när jag blir ombedd senare?"
    Enligt juristen så kan du inte vägra det nej.
    Det är ju bra att veta! Jag brukar inte bli ombedd att göra saker som jag känner är oacceptabla i längden, men det är alltid bra att ha lite koll. :) Tack!
  • Miss Cee

På mitt jobb så har vi gjort en rejäl städning och röjning sista veckan innan sommar och julsemestern, varje år.
    Ser inga problem med det öht.

I det har ju också ingått att man fått tid att rensa i sitt eget rum, och att ta tag i lagerutrymmen och annat som kunde fungera bättre. Sånt man aldrig har tid till, men som man har nytta av hela året. Det är ju svårt för vanliga städpersonalen att veta om grejen X ligger bättre på den ena hyllan än den andra tex...

Så länge jag får betalt så gör jag i princip det chefen önskar att jag gör på min arbetstid. (Ja så länge det inte är rent kränkande eller skadar mig osv.)

• Isfjord

Ser absolut inget konstigt i det. Fullt normalt på de jobb jag haft att alla hjälps åt med storstädning inför semester, viktiga studiebesök och liknande.

På de flesta ställena har vi haft städfirma som städar toaletter, kontor, lunchrum och omklädningerum. Sedan får var och en som inte jobbar på kontor städa sin egen arbetsplats och vi hjälps åt med gemensamma ytor.

• Hertha
    Lindreas skrev 2010-07-01 22:27:43 följande:
    Men då är ju frågan, vill man som förälder inte att det ska komma ny personal när den gamla går i pension? För att få det så måste man ju verkligen visa att arbetsplatsen är attraktiv, och inte skrämma iväg feriearbetarna genom att tvinga dem städa förråd och skrubba stolar. Feriearbetarna arbetar ju heller inte ensamma i barngruppen naturligtvis, och dessutom är inte alla pedagoger utbildade heller... ;)
    Fast här är våra feriearbetare 16-åringar som fått sommarjobb via kommunen. De vikarier som kommer in i övrigt är många gånger utbildade och tillhör en vikariepool, dvs de kommer hela året om. 16-åringarna kan behöva se hela arbetsplatsen så varför skulle de bli mer skrämda av städning än resten av personalen?

Tycker det är slöseri med resurser att sätta pedagoger på städning om det finns billigare och mindre utbildad precis bredvid. Däremot föredrar jag uskor och ssk till att sterilisera vårdutrymmen på sjukhus än inhoppade sommarjobbare. Känns lite som om de vet mer hur det ska göras och vikten av att inte slarva.
  • Lindreas
    Hertha skrev 2010-07-02 06:54:53 följande:
    Fast här är våra feriearbetare 16-åringar som fått sommarjobb via kommunen. De vikarier som kommer in i övrigt är många gånger utbildade och tillhör en vikariepool, dvs de kommer hela året om. 16-åringarna kan behöva se hela arbetsplatsen så varför skulle de bli mer skrämda av städning än resten av personalen?

Tycker det är slöseri med resurser att sätta pedagoger på städning om det finns billigare och mindre utbildad precis bredvid. Däremot föredrar jag uskor och ssk till att sterilisera vårdutrymmen på sjukhus än inhoppade sommarjobbare. Känns lite som om de vet mer hur det ska göras och vikten av att inte slarva.
    Jo, hos oss är det också 16-åringar som fått jobb via kommunen, och naturligtvis ska de få se hela arbetsplatsen, vad man gör under dagarna, oavsett om det är att hämta mat eller sätta på mer kaffe i personalrummet eller vara med på samlingarna. Det jag vänder mig emot är att man många gånger låter dessa ungdomar göra allt skitjobb som pedagogerna själva inte vill göra, men som måste göras. Jag skulle själv inte vara så sugen på att utbilda mig till förskollärare till exempel om det enda jag sett av en förskola är insidan av ett förråd, eller 48 stolar som ska skrubbas och knappt träffat barnen. Städa förråd tror jag att de allra flesta 16-åringar vet hur det går till och kan utföra det, men att iaktta en pedagog "in action" har inte alla möjlighet till.
  • Hertha
    Lindreas skrev 2010-07-02 08:25:00 följande:
    Jo, hos oss är det också 16-åringar som fått jobb via kommunen, och naturligtvis ska de få se hela arbetsplatsen, vad man gör under dagarna, oavsett om det är att hämta mat eller sätta på mer kaffe i personalrummet eller vara med på samlingarna. Det jag vänder mig emot är att man många gånger låter dessa ungdomar göra allt skitjobb som pedagogerna själva inte vill göra, men som måste göras. Jag skulle själv inte vara så sugen på att utbilda mig till förskollärare till exempel om det enda jag sett av en förskola är insidan av ett förråd, eller 48 stolar som ska skrubbas och knappt träffat barnen. Städa förråd tror jag att de allra flesta 16-åringar vet hur det går till och kan utföra det, men att iaktta en pedagog "in action" har inte alla möjlighet till.

Jo, det förstås, men om det tar dessa ungdomar en hel sommar att torka av 48 stolar och städa ett förråd istället för 2 dagar så är ju frågan om du vill ha in dem på din arbetsplats på full lön en annan gång .

• Isfjord
    shitvadjaghatar skrev 2010-06-30 23:09:27 följande:
    Men knorpan, ligger ni, alla i personalen på knä och rengör hjulen på stolarna eller skurar alla toaletter,tvättar alla gardiner osv?

Är överaskad att det fanns fler, när jag tänkte efter kunde jag inte se det framför mig, att folk på "icke-kvinnoställen" fick ligga skrubba.
    (Svarar på flera andra inlägg också)
    Snarare tvärtom, titta på mansdominerade eller mixade arbetsplatser som fabriker, verkstäder, lager mm. Där städar städpersonal toaletter, kontor, omklädningsrum. Men själva arbetsytorna städas av personalen.
    Ska en sjuksköterska eller förskolelärare städa eller laga mat blir det gnäll om att det inte ingår i deras arbetsuppgifter. Men för bilmekanikern är det självklart att sopa av sin arbetsplats och torka av arbetsbänken ett par gånger om dagen, och en nogrann rengörning innan de går hem, samt hjälps åt med gemensamma ytor.
    Verkstadsmekanikern städar av svarven/fräsen och golvet runtomkring flera gånger om dagen och alla hjälps åt med hela verkstaden.
    Legerarbetaren sopar av alla golv innan de går hem, på lediga studer torkar de av hyllor.
    Bara några exempel på yrken, att måla om golv, arbetsbänkar är inte ovanligt under lågsässong, semester eller andra lugna perioder. Många av dem har minst lika lång utbildning som "kvinnodominerande högskoleyrken", även om det kanske är färre år i skolan och fler år som lärling och sedan en mängd vidareutbildningar på ny teknik och nya modeller.
    För allihop gäller att de oftast själva får montera nya möbler eller maskiner till arbetsplatsen och plocka isär de gamla.
    Hur vill ni ha det? Som i en del andra länder?
    Om vi tar brandmän till exempel, i Sverige gör alla det mesta. Rökdyka får de ofta sluta med runt 50, dycka i vatten görs bara av en del, men annars gör de flesta det mesta.
    I flera andra länder har de delat upp sysslorna. En kille släpar runt på slangar, det är han mycket duktig på men något annat klarar han inte av. En annan klipper upp taket på bilar och sågar hål genom hustak, behövs inget av detta får han hålla sig undan.
    Är det så ni vill ha det? En sjuksköterska som bara kan lägga om bandage, en annan som bara kan ta blodprov och en tredje som bara kan ge sprutor?
    Ska man överleva på arbetsmarknaden måste man vara flexibel. Ni har era ordinarie arbetsuppgifter till vardags, men måste kunna hoppa in där det behövs för stunden. Skulle det tex vara bättre att personal sägs upp så fort avdelningen inte är fullbelagd, och återanställs när det kommer in nya patienter? Då föredrar jag att jobba med lite annat under lugna perioder.
  • shitvadjaghatar
    Isfjord skrev 2010-07-03 19:03:26 följande:
    (Svarar på flera andra inlägg också)
    Snarare tvärtom, titta på mansdominerade eller mixade arbetsplatser som fabriker, verkstäder, lager mm. Där städar städpersonal toaletter, kontor, omklädningsrum. Men själva arbetsytorna städas av personalen.
    Ska en sjuksköterska eller förskolelärare städa eller laga mat blir det gnäll om att det inte ingår i deras arbetsuppgifter. Men för bilmekanikern är det självklart att sopa av sin arbetsplats och torka av arbetsbänken ett par gånger om dagen, och en nogrann rengörning innan de går hem, samt hjälps åt med gemensamma ytor.
    Verkstadsmekanikern städar av svarven/fräsen och golvet runtomkring flera gånger om dagen och alla hjälps åt med hela verkstaden.
    Legerarbetaren sopar av alla golv innan de går hem, på lediga studer torkar de av hyllor.
    Bara några exempel på yrken, att måla om golv, arbetsbänkar är inte ovanligt under lågsässong, semester eller andra lugna perioder. Många av dem har minst lika lång utbildning som "kvinnodominerande högskoleyrken", även om det kanske är färre år i skolan och fler år som lärling och sedan en mängd vidareutbildningar på ny teknik och nya modeller.
    För allihop gäller att de oftast själva får montera nya möbler eller maskiner till arbetsplatsen och plocka isär de gamla.
    Hur vill ni ha det? Som i en del andra länder?
    Om vi tar brandmän till exempel, i Sverige gör alla det mesta. Rökdyka får de ofta sluta med runt 50, dycka i vatten görs bara av en del, men annars gör de flesta det mesta.
    I flera andra länder har de delat upp sysslorna. En kille släpar runt på slangar, det är han mycket duktig på men något annat klarar han inte av. En annan klipper upp taket på bilar och sågar hål genom hustak, behövs inget av detta får han hålla sig undan.
    Är det så ni vill ha det? En sjuksköterska som bara kan lägga om bandage, en annan som bara kan ta blodprov och en tredje som bara kan ge sprutor?
    Ska man överleva på arbetsmarknaden måste man vara flexibel. Ni har era ordinarie arbetsuppgifter till vardags, men måste kunna hoppa in där det behövs för stunden. Skulle det tex vara bättre att personal sägs upp så fort avdelningen inte är fullbelagd, och återanställs när det kommer in nya patienter? Då föredrar jag att jobba med lite annat under lugna perioder.
    Ju mer jag funderar på det, ju mer tycker jag att det du skriver stämmer, jag upplevde inte vår städvecka som varken jobbig eller kränkande, vilka vissa av mina kollegor gjorde.

Däremot kan jag säga att dom faktiskt dragit ner på personal torsdag kväll till söndag morgon, för då är det mindre patienter.

Tack för alla  svar, jag har läst alla, intressant!
    **BF 4/5-2011**
  • carolinae

Ja självklart storstädar jag innan jag går på semester! Det är så härligt att komma tillbaka till jobbet när det är snyggt och prydligt! Jobbar med barn och ungdomar och det blir ofta och lätt oreda i alla hörn och i skåp och lådor, så det är mycket att städa... men vår städerska tar det vanliga + bonar golven!

Svar på tråden Skulle du acceptera att storstäda på ditt jobb inför semestern?