• Enanki

Barn på balkongen?!

Jag och min sambo tycker inte lika vad gäller om våran son får gå ut på balkongen eller inte, jag tycker absolut INTE att han får vara där medans min sambo lät honom vara ute där med sin snart åttaåriga storasyster (Vår son blir två år i höst)

Jag blir livrädd och då blir min sambo arg på mig och tycker jag är löjlig.. vi bor på tredje våningen så om han ramlar ner så skulle han nog dö..

Det står inget därute förutom ett bord han antagligen inte kommer upp på och att han skulle ta sig över räcket är väl 1% av 100 typ.. men tänk om hans storasyster lyfter upp honom.. eller så får dom med sig något ut som han kan ställa sig på.. jag vet inte..

Hur ska jag få honom att förstå att  det KAN hända något?

• Svar på tråden Barn på balkongen?!
  • toson

Klart inte en tvååring ska vara på balkongen utan vuxna. Med eller utan åttaårig syrra (hel- eller halvsyrra kvittar ) - man kan inte kräva av en åttaåring att hon ska kunna barnvakta honom, o han är gammal nog (snart i alla fall) att hämta en pall för att kika vad som finns där nedanför, utan att hon "hjälper" honom.

• Pipop

När mina bröder var runt 3 och 8 år gamla fick min 8 år gamla bror tillsammans med grannungen för sig att hissa min 3-åriga bror från vår balkong till grannungens balkong i en tvättkorg trädd i en lina. Alltså utanför huset om ni förstår vad jag menar. Det kunde ha gått riktigt riktigt illa, en lina och en tvättkorg är inte direkt tillverkade för att hålla för 3-åringar.

Detta kom inte fram förrän alla inblandade var vuxna, och min mamma har nog fortfarande inte kommit över det tror jag. Hon låg för övrigt på bb och födde mig när detta skedde, det var min pappa som "hade hand om" mina bröder.

Är det svar nog på TS fråga?

• amalie79

Nej, det är inte okej med små barn på balkongen utan vuxen, massa hemska saker kan hända. Förutom att han kan ramla ner själv, vilket ju vore det värsta, så kan han även kasta ner saker så att han skadar någon. En arbetskamrat till mig var en centimeter ifrån att få en glasflaska i huvudet från femte våningen- av en obevakad tvånåntingåring.

Så NEJ. Det är farligt!

• t0va

Nej gå på din magkänsla, hade det varit en "trygg" storasyster så kanske, men impulsivitet kan ställa till mycket och det vill hon inte leva med. Vet själv eftersom jag är impulsiv. Kom bara att tänka på att ni kanske kan sätta upp ett nät på balkongen, sån man har så katter inte rymmer. Då kanske det blir tydligare att det är farligt att vara där. Eller så kanske det inte fungerar alls, det vet ju bara du. 

Vi kommer nog inte låta vårat barn gå ut själv även om det bara är ca 2.5m ner till marken, blir troligen grind i den dörren, vi har kaninerna på balkongen och de kommer inte över kanten men ett barn kan glömma så lätt om de ser något roligt. 

• studentbruttan29

stå på dig TS..
    (Jag hade en granne när jag var liten som hängde ut sin lillebror utanför balkongen..med ett hopprep runt halsen..)

Menar inte att det ska hända er bara att man vet, som du skrev, aldrig vad som kan hända!

hur skyldig kommer inte er 8-åring känna sig om det händer något, även om det inte var hon som orsakde skadan/fallet så tar barn på sig sånt ändå.

• alem

vår dotter får absolut inte vistas på balkongen utan uppsyn av en vuxen människa.
    Hur arg och ledsen hon än blir när dörren glipar minimaliskt för att få lite drag in i rummet och hon inte får öppna upp mera och gå ut om inte någon kan följa med henne.

hon ä 1½ nu och klättrar på precis allt, ibland undrar ja om hon har klor eller sugkoppar på fötterna för hon klättrar fasiken på precis allt oavsett om de är någon möbel eller dyl eller en plan vägg...

(¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
  • Pinje

Undrar om det kan stå något om balkonger i de där papprena om säkerhet man får av BVC? Har för mig att det står något om säkerhetslås på balkongdörrar. Tänkte om du ts vill ha något 'på pränt' att visa din sambo.

http://www.skyddsnatet.se/templates/Article____6033.aspx: Barnen bör inte kunna ta sig ut på balkongen själva.

När jag var nyfyllda åtta år var jag en lugn och förståndig tjej. Jag fick en dag i uppdrag att vakta min lillasyster i gåstol så hon inte skulle fara nedför trappen, mamma och pappa hade ingen trappgrind ännu, syrran kunde knappt ta sig fram själv på golvet. Visst kunde jag vakta! Men sen blev det något bra på TV, ....... dunk, dunk, dunk.
    Det gick bra men herregud, hon hade kunnat bryta nacken!

• Analoga

JAg tycker också att en 2-åring är för liten att vara ute på balkongen utan en vuxen! och en 8-åring skulle jag inte lita 100 % på! Tycker du ska stå på dig, det ska väl din karl kunna ta!!

• BlommyNess12

Min tvååring får vara ute på vår "balkong" (terass) utan att jag nödvändigtvis är ute med honom prick hela tiden, jag kan gå in och hämta något, kissa eller svara i telefonen.. Men då har vi ju å andra sidan helgjutet "räcke" i betong och sen säkerhetsräcke fastgjutet i metall ovanpå betongräcket.. Och inget som står nära nog för att han ska kunna klättra upp heller... Det där räcket räcker mig till nyckelbenen.

Svar på tråden Barn på balkongen?!