Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Ingen frisk människa mördar, så han borde fått vård o vad resultatet blivit då kan vi bara gissa.

• Här och nu
    Movie Freak skrev 2010-07-02 12:00:02 följande:
    nej men syftet är ju att bli fri o hans advokat hävdade ju till domstolen att han gjort sitt.

o det är väll all of the above, men främst har man begått ett brott skall man ju sona för det brottet till man tillgodo gjort det jävelskap man skapat. O eftersom de 7 som han mördat aldrig kommer att få sina liv tillbaka varför skall han då få sitt tillbaka på vilket sätt är det rimligt? dessutom vill man ju inte ha psykopater som han ute på gatorna jag vill då fasen inte ha honom som granne eller ens i samma stad inte ens i detta landet som fri man.
    Är han psykopat?
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 12:15:46 följande:
    Men är det att dalta med en person som får ca 25 års fängelse? (vilket han skulle få om det blev tidsbestämt).

Man kan tycka vad man vill om Flink förtjänar en andra chans. Jag tycker att det inte finns någon anledning att hålla honom inspärrad längre. Morden var inte överlagda och planerade, han var i ett dåligt mentalt tillstånd när han sköt dem och han har skött sig exemplariskt i fängelset. Återfallsrisken är i princip obefintlig.

För mig så bör inte hämnd ha något med straff att göra. De familjer som förlorade sina anhöriga får inte tillbaka dem mer för att Flink sitter i fängelse i resten av sitt liv. Om han kan komma ut i samhället efter 20 år och bli en laglydig samhällsmedborgare och kanske även göra gott så tror jag att det är mycket bättre än att han sitter i fängelse och kostar pengar.
    Att han skött sig i fängelset med övervakning behöver inte betyda att han klarar ett liv i frihet. Och vilket liv blir det? Vem vill anställa honom? Ge honom bostad? Vara ihop med honom? Men jag tycker att han suttit tillräckligt för att få en chans.
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 12:52:33 följande:
    Nej, visst är det så. Men om han fortsatt att stöka och bråka, försöka bryta sig ut och ge sig på andra interner så hade det ju visat att han inte var mogen eller lämplig att släppas ut. Men det faktum att han faktiskt har skött sig och även ångrar bittert det som hände tycker jag tyder på att han skulle kunna göra något av sitt liv.
    Vad ska han göra när han kommer ut, föreslår du?
  • Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-02 12:57:46 följande:
    Jag känner att dom som har en kapacitet att begå så oerhört omänskligt grymma brott inte är människor, jag vet inte vad dom är men människor är dom inte. På samma sätt som man inte kan göra om en ko till en häst så kan dom här "omänniskorna" göras om till människor. Dom ser ut som oss, pratar som oss men dom ÄR inte som oss. Därför vill jag inte att dom här sociopaterna ska få gå runt bland vanliga människor.
    De är SJUKA men i huvudet istället för i övriga kroppen. Nej, helt lös vet jag inte om man ska släppa honom. Men jag är emot fängelse för de som begår våldsbrott. De är inte friska o ska ha vård. Efter vården möjligtvis en kort tid i fängelse.
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 13:13:46 följande:
    Jag vet inte tillräckligt om Mattias Flinks färdigheter och kunskaper för att veta vad han ska göra. Men förmodligen har han utbildat sig i fängelset och han skulle kunna jobba med något som han är bra på. Han kan byta namn, flytta utomlands osv om han inte får jobb i Sverige. Han skulle kunna föreläsa om det han gjort och sina erfarenheter mm.

Bara för att man inte ser något naturligt val för honom efter han blir frisläppt betyder det väl inte att han bör stanna i fängelset?
    Och hur ska han kunna få jobb när han inte kan redovisa vad han gjort de senast 14 åren? Tror du folk vågar lyssna på föredrag av honom? Har svårt att tro att han får något bra liv i frihet.
  • Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-02 13:19:42 följande:
    Förmågan att döda finns väl hos alla, men det är ju stor skillnad på OM/VARFÖR man gör det. Dom som njuter och fantiserar om det anser jag helt enkelt inte vara människor. Djur dödar väl nästan alltid pga självbevarelsedrift? 
    Jag anser att skjuta ner 7 människor är en oerhörd grymhet, det är väl något av det grymmaste som finns? Hade dom här 7 personerna varit 5 år, hade det då för dig räknats som ett oerhört grymt brott? 
    Människor kan också döda av självbevarelsedrift.
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 13:20:56 följande:
    Jag tror definitivt att folk skulle gå och lyssna på föredrag från "Sveriges värsta massmördare". Varför skulle man vara rädd för att gå dit?

Sen om han kan få jobb eller inte visar sig väl. Vem har sagt att han ska jobba som topp-ingenjör eller ekonom på något multinationellt företag? Han kanske nöjer sig med att städa toaletter eller sitta i kassan på ICA.

Och tror du inte att ett "dåligt" liv i frihet är bättre än ett liv i fångenskap?
    Jag är inte så säker på att ett dåligt liv i frihet är bättre än att sitta inne. Tror också att många skulle va rädda eller äcklade av att höra honom föreläsa. Tror inte ens att ICA eller städbolag anställer honom.
  • Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-02 13:35:30 följande:
    Så klart dom gör, det är ju då man kanske förtjänar en andra chans eftersom det då inte är något dom gjort av ren grymhet
    Svårt att bevisa om det var självbevarelsedrift dock.
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 13:33:31 följande:
    Vem som helst får byta namn, du också om du vill. Och vem som helst får flytta omlands också. Det handlar om det fria valet, inte om att man får skydd från myndigheterna.

Anser inte du att när man avtjänat sitt straff så ska man behandlas som alla andra människor? Hur lång tid efter straffet ska man fortsätta straffas?

Klart att man inte ska släppa ut en person som man tror är farlig för samhället. Men återigen. Med Flink finns inga sådana indikationer över huvud taget. Vad ska man då skydda samhället ifrån?
    Han kan bli igenkänd trots namnbyte. Är Flink inte farlig? Glömde du vad han satt inner för? Risken är betydligt större att han mördar igen än att ostraffade gör det.
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?