Drake skrev 2010-07-02 12:15:46 följande:
Men är det att dalta med en person som får ca 25 års fängelse? (vilket han skulle få om det blev tidsbestämt).
Man kan tycka vad man vill om Flink förtjänar en andra chans. Jag tycker att det inte finns någon anledning att hålla honom inspärrad längre. Morden var inte överlagda och planerade, han var i ett dåligt mentalt tillstånd när han sköt dem och han har skött sig exemplariskt i fängelset. Återfallsrisken är i princip obefintlig.
För mig så bör inte hämnd ha något med straff att göra. De familjer som förlorade sina anhöriga får inte tillbaka dem mer för att Flink sitter i fängelse i resten av sitt liv. Om han kan komma ut i samhället efter 20 år och bli en laglydig samhällsmedborgare och kanske även göra gott så tror jag att det är mycket bättre än att han sitter i fängelse och kostar pengar.
Att han skött sig i fängelset med övervakning behöver inte betyda att han klarar ett liv i frihet. Och vilket liv blir det? Vem vill anställa honom? Ge honom bostad? Vara ihop med honom? Men jag tycker att han suttit tillräckligt för att få en chans.