Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Fru U skrev 2010-07-02 20:24:10 följande:
    Mycket lite tyvärr.

Om jag inte minns helt fel så dömdes väl flink till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård och då har han bedömts ansvarig för sina handlingar och då ska han sitta där han sitter, dvs inburad (för evigt)
    Ingen som begår våldsbrott är frisk o därför inte helt ansvarig för sina handlingar o ska ha vård.
  • Här och nu
    SkåneP skrev 2010-07-03 12:30:53 följande:
    Hon dömdes för first degree murder

"Mord av första graden (first degree murder): Den första graden är den mest brutala och allvarliga formen av mord. Det är ett överlagt mord och även mord som utförs i samband med andra brott, till exempel våldtäkt, mordbrand eller utförs av en person som sitter i fängelse på livstid.

Alltså inte medjälp till mord eller någon annan lindrigare variant. 
    Fast det hon utförde var ju medhjälp till mord.
  • Här och nu
    Krokimodell skrev 2010-07-03 12:35:19 följande:
    Ho visste inte att hon skyddade en mördare. Hon trodde att hon "bara" skyddade en rånare.
    Vad då visste inte?
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-07-03 13:05:05 följande:
    Jag anser att synen att alla skulle vara sjuka och därmed dömas till vård (för man döms till vård i fängelse) är fel.
    Varför? Ingen frisk person mördar.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 12:58:21 följande:
    Struntprat, det är inte alls så att alla som begår våldsbrott är sjuka. Vissa är det, andra inte och det avgörs genom en rättspsykiatrisk utredning med fastställda kriterier, inte vad enskilda personer tycker är sjukt.
    Fru U skrev 2010-07-03 12:55:43 följande:
    Jo vi har den policyn i Sverige, men jag anser att den är fel.
    Så sjuka ska dömas till fängelse för saker de inte kan styra över?
    En frisk person har spärrar som hindrar dem från att mörda.
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-07-03 13:05:05 följande:
    Jag anser att synen att alla skulle vara sjuka och därmed dömas till vård (för man döms till vård i fängelse) är fel.
    Alla får inte vård i fängelset. De flesta får inte.
  • Här och nu
    Isanje skrev 2010-07-03 13:21:58 följande:
    Och du har såklart en psykologutbildning eftersom du uttalar dig så säker?

Hur definerar du frisk?
    Jag har läst tillräckligt mycket psykologi för att veta det. Mördar man eller slår är det något fel i hjärnan. Det är därför vi andra har spärrar.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:28:00 följande:
    Det där är en mycket farlig inställning, att tro att mördare är "de där" och att vi andra inte alls skulle kunna göra så. Hade du läst rätt psykologi så hade du varit medveten om att extrema situationer ger upphov till extrema reaktioner, vilket mycket väl kan innebära mord.

Det är bara att kolla på Zimbardos fängelse eller Milgrams klassiska experiment, menar du att alla dessa var sjuka och onormala?
    Du vet inte vad jag läst och i extrema situationer träder spärrarna in. Det fattar man utan att ha läst psykologi.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:36:01 följande:
    Jaså, är det sådan där kunskap a priori som man bara får när man föds eller kommer det med åldern?

Som både Zimbardos och Milgrams experiment visar så träder inte alls de magiska spärrarna in i alla situationer, det går att få normala och friska personer att begå övergrepp utan att för den skull göra dem sjuka och onormala.

För att kunna hävda att alla som använder våld eller mördar är sjuka så måste du definiera om begreppet sjuk.
    Har redan definierat det. Vad är det för experiment du pratar om? Hade dessa personer konstaterats psykiskt friska före? Ja du, man behöver inte mycket kunskap för att veta att man inte mördar.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:44:52 följande:
    Ja, du definierade det i ett cirkelresonamang, alla som mördar är sjuka och sjuka personer mördar. Det räcker inte riktigt. Jag hävdar att det finns sjuka personer som inte mördar och det finns friska personer som mördar.

Då utgår jag från begreppet psykisk störning som används vid rättpsykiatriska utredningar och inte vad jag tycker är sjukt och friskt.
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:40:10 följande:
    Vad är det för experiment du pratar om?
    en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experim...
    en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experimentKanske inte, det är en moralfråga. Men det var inte saken handlade om.
    Var skrev jag att alla sjuka mördar.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:47:26 följande:
    Det gjorde du inte och det påstod jag inte heller, det var för att tydliggöra min position.
    Men du gav ett osant påstående.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:51:55 följande:
    Om du menar "alla som mördar är sjuka och sjuka personer mördar" så är det inte osant, det är i högsta grad sant eftersom det saknar ordet "alla" framför "sjuka personer mördar".

Jag har inte påstått att du har sagt att alla sjuka mördar. Vill du hänga upp dig på retorik eller vill du diskutera frågan? För min del går det bra med vilket som.
    Förenkla ditt språk om det ska leda nånstans, men jag lämnar denna del av diskussionen.
  • Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-03 14:20:20 följande:
    Jag har inte läst dom exempel som du la upp men skulle dom kunna vara något liknande som det som hände under andra världskriget? För där är det ju ofattbart att man skulle kunna få så många tyska soldater att tortera och mörda små barn och oskyldiga vuxna så klart.
    Där handlade det ju om att lyda ordern att döda eller bli avrättad. Ett undantag.
  • Här och nu
    Jennie med ie skrev 2010-07-03 15:37:43 följande:
    Jag tycker ö h t inte att jag och min familj är de som skulle bestämma och avgöra det...
    Självklart, men man kan tycka ändå.
  • Här och nu
    Förhoppningar skrev 2010-07-03 15:16:27 följande:
    Nej, han kan gott stanna där han är - utan permisioner och andra privilegier.
    Han har i mina ögon självmant avverkat sina rättigheter. Han har 7 liv att sona för. Det kan han gott ägna resten av sin livstid åt att göra. Är det livstid, så är det.
    Nu betyder ju inte livstid i Sverige mer än max 25 år.
  • Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-03 14:43:50 följande:
    Håller inte med, det finns många exempel där dom kunde ha blundat och låtsas att dom inte hittade någon. Många tillfällen där dom skrattar när andra skriker av fasa och om alla bara torterade av rädsla vem skulle det vara dom var så rädd för? Det finns också så klart dom som mördade av självbevarelsedrift men jag syftar på att det var så MÅNGA som inte hade några problem att mörda.
    Det fanns ju de som övervakades medan de torterade eller dödade folk. Lydde de inte, blev de dödade själva.
  • Här och nu
    Krokimodell skrev 2010-07-03 15:04:00 följande:
    Faktum är att man kunde söka jobb som fångvaktare i koncentrationsläger, på samma sätt som man söker andra jobb. Det var någon som sade i efterhand "Ja, det var ju fel att sätta människor i koncentrationsläger, men det var bra betalt, och vi ville ju renovera köket.".
    Då är man sjuk.
  • Här och nu
    jaghopparhögt skrev 2010-07-03 15:57:06 följande:
    Lätt för dig att säga med facit i hand.
    Vilket facit?
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 15:52:14 följande:
    Det finns ingen gräns för hur länge man får sitta inne om man är dömd till livstids fängelse, inte 25 år och inte 50 år.
    Faktiskt finns det det.
  • Här och nu
    jaghopparhögt skrev 2010-07-03 16:30:23 följande:
    *facepalm*
    Va?
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?