Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Drake skrev 2010-07-02 13:31:26 följande:
    Varför skulle inte ett annat land ta emot en fri människa som har avtjänat sitt straff? Irland har dessutom långt många fler mördare än Sverige och mycket sämre bakgrundskontroller än Sverige så jag tror han skulle kunna skapa sig ett bra liv där.

Vad grundar du dina åsikter om hans återfallsrisk på?

Det handlar inte bara om att han var olyckligt kär, utan om att han var 24 år, hade alkoholproblem och mådde dåligt i kombination med att tjejen gjorde slut. Det är alltså inte så enkelt som att säga att det kommer att hända igen om han blir olyckligt kär. Och om man har den åsikten, varför ska någonsin någon släppas ur fängelse? Alla är ju möjliga återfallsförbrytare i så fall.
    Han mådde dåligt över att tjejen gjort slut... Då söker man hjälp o super inte, så att man sen mördar. Det är inte fullt så lätt, men det lät som en ursäkt.
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 13:41:35 följande:
    Nej, där har du fel. Det är INTE större risk att han mördar igen än att en ostraffad gör det. Det är massor med ostraffade människor som mördar varje år och Flink var också ostraffad innan han mördade. En del brottslingar får återfall, andra får det inte. Det beror helt på brottet och personen som begått brottet.
    Nej, har man gjort det en gång är risken större. Det är inte samma sak som att ostraffade INTE skulle mörda.
  • Här och nu
    cs68 skrev 2010-07-02 14:10:06 följande:
    Har bara läst TS och säger direkt NEJ!!!

Vet ej övrigas kommentarer men för det fall någon säger "ja" att han skall få tidsbestämt så kan man vända på det; skulle ni även säga ja om det hade hänt ER familj?!?

Vad gäller återfallsrisken så trodde de ju inte det om en man som knivmördade sin mamma (?), satt i fängelset men fick permission och under permissionen knivmördade han sin flickvän på ett liknande sätt som mamman...

Jag tror, utan att vara vare sig doktor, psykolog eller anhörig att om det slår slint en gång så kan det mycket väl göra det igen - man har typ inga spärrar kvar då.
    Man har åtminstone redan visat att spärrarna kan släppa.
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 13:45:36 följande:
    Vem vet om han är farlig? Rättsmedicinalverket som prövar honom regelbundet och utvärderar honom vet att hans återfallsrisk är låg. De har bättre kompetens än dig och mig att avgöra sådant, det hoppas jag att du håller med mig om?

Om man anser att en grov brottsling ska straffas hela livet, så är det ju åter igen en fråga om idiologi och hur man ser på människan och samhället. Jag tycker man är oskyldig tills motsatsen är bevisad och när man avtjänat sitt straff så är man en fri man/kvinna med samma rättigheter som alla andra fria män och kvinnor. Om man inte anser att personen kan klara av friheten (och samhället ska skyddas) så ska väl inte personen släppas ut alls?

Och hur vet du att inte Flink lever varje dag med det han gjorde? Han säger själv att detta är något han tänker på och ångrar varje dag. Det lär knappast förändras för att han blir frisläppt.
    Att han ångrar det inget skäl för att bli fri. När han avtjänat sitt strraff säger du. Men det har han ju inte gjort. Än så länge har han livstid.
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 14:22:02 följande:
    Jag pratar om den dagen han blir fri. Även om du vill hålla honom inlåst hela livet så kommer det inte att bli så. Han kommer att komma ut förr eller senare.
    Har inte sagt att jag vill hålla honom inlåst, men själv ute på stan ska han inte få gå.
  • Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-02 14:20:43 följande:
    Förlåt, men vad gjorde hon?
    Oj, vet du inte? Hjälpte sin kille att mörda 2 poliser i USA för ca 30 år sen.
  • Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-02 14:28:27 följande:
    Synd men skulle det bli så, så hoppas jag att vid det laget är han så gammal att han fysiskt inte kommer att kunna springa runt och göra vad han vill. 

Har ni också tänkt på att han nu har suttit inne i 16 år med terapi och allt möjligt. Någon måste vara dum som en sten för att inte vid det laget ha lärt sig hur man ska kunna manipulera systemet och få andra att tro på det man säger. 
    Där sa du nåt, men frågan är om man orkar manipulera i 16 år. Jag tror han tog narkotika förutom alkohol innan han hamnade i fängelse o nu har han inte använt sånt o blivit normal TILLSAMMANS med terapi.NÄSTAN normal.
  • Här och nu
    Drake skrev 2010-07-02 13:55:07 följande:
    Men vad har han för val`? Skulle han ha tagit livet av sig? Han lever väl med sig själv för att han inte har något val!
    Sen så tror jag att det är väldigt få människor, inklusive dig, som skulle vilja sitta inspärrade längre än man behöver. Bara för att man vill bli frisläppt om några år betyder det inte att man inte känner ånger. Att dra såna slutsatser är nog att se världen lite väl svart och vit.
    Nej, jag skulle inte heller vilja sitta inspärrad. Därför begår jag inga brott. Hade jag begått brott pga. sjukdom, skulle jag bett om vård.
  • Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-02 14:33:27 följande:
    Jasså henne, hade glömt av den människan. Otroligt att dom lät henne gå, jag kan bara tänka mig att USA fick något i utbyte av Sverige, jag har svårt att tänka mig att dom skulle låta henne gå annars, tack
    Jag tycker det var rätt att hon fick komma till Sverige, men hon kunde suttit inne lite längre kanske.
  • Här och nu
    MissMango skrev 2010-07-03 08:42:00 följande:
    Jag kan förstå att du tycker det. Men det är personliga känslor du blandar in. Ska vi tala rätt och fel så måste vi ta hänsyn till samtliga fakta.
    a75nnna skrev 2010-07-03 01:31:18 följande:
    "Deras liv är redan förstörda. De kommer aldrig att kunna skaffa sin normala liv. Deras liv kommer aldrig att gå vidare."

Men det var ju DOM som förstörde dem. Deras offer hade aldrig något val
    Sen tror jag också (efter vad jag läst här) att poliserna hade nog blivit mördade även om hon inte var där så jag har faktiskt ändrat åsikt när det gäller henne. Om det jag läser här stämmer (har ingen lust att googla själv) så tycker jag att 10 år var säkert nog. Jag kan ju inte lyssna på henne när hon sommarpratar men hade jag bott i Sverige så hade jag ändå inte lyssnat, tycker att det är fel att hon ska få prata i radion.
    Ingen väljer väl att bli mördad. Annika dödade ingen, det var hennes pojkvän som gjorde det. Hon har fått betala priset för dem bägge eftersom han inte längre lever. Hon gjorde en rad korkade val som ung och det resulterade i att två (tror jag?) poliser dog. Men hon är också ett offer för sin svaga mamma; det är inte konstigt att Annika gjorde felaktiga livsval.

Mattias var marinerad i sprit och har noll tolerans för alkohol; en del människor tål helt enkelt inte sprit (som nån form av svår allergi, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre). Jag vet inte riktigt om han kan hållas direkt ansvarig för sina handlingar då hans omdöme var helt åt skogen och jag vet inte ens om han minns vad han har gjort. Det är ingen ursäkt och han bör straffas, men jag tycker att han HAR straffats.
    Annika Östberg höll vakt medan pojkvännen mördade. Alltså skyddande av mördare.
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?