• SIN74

Hundar på badplats

Var och badade ikväll på en badplats med tydlig skylt att hundar äga ej tillträde. Ändå var det en hund där som de badade med. (Jag har ej djur och såg ändå skylten.)

Jag vill höra med er andra vad ni anser. Är det ok att ta med hunden och låta den bada oavsett skyltar? Vad tycker ni andra om att hundar badar bredvid er?

Är bara lite nyfiken på hur andra tänker. Vi var inte riktigt ense här hemma om vad vi eg.  tycker.

• Svar på tråden Hundar på badplats
  • SIN74

Jag är alldeles för feg för att säga till, önskar att jag gjort det. Det var ganska läskigt då hunden skällde grova skall och de gick precis bredvid där vi låg och där vi var i vattnet. Högst 1 m ifrån.

• Zezana

Har man hund, så låter man den inte bada där det är förbjudet, särskilt inte om det finns andra människor där.. Det finns dom som är hundrädda, allergiska osv..

• vargaa

Jag har bara sett skylten: Rastning av hundar är ej tillåtet.

En kompis till mig ringde då kommunen och frågade vad den skylten innebär. Vad är rastning? Hon fick svaret att hundar får vistas på stranden men inte rastas - dvs inte promeneras med syfte att de ska bajsa och kissa på området. De får dock ligga bredvid sin ägare på stranden och även bada. Det var själva kissandet och bajsandet som inte var tillåtet.

Jag som hundägare undviker platser där hundar inte får vistas på vanliga villkor. Men om jag vill ta med min hund till en sån plats kontaktar jag kommunen och frågar vad som gäller. För det är inte alltid helt lätt att tolka skyltar. Och sen följer jag de regler som gäller.

Hundar får faktiskt vistas på de flesta platser, så varför ifrågasätta de få tillfällen när de förbjuds? Det är bara fånigt och själper mer än det hjälper. Folk börjar bara hysa mer agg om man inte visar respekt och ödmjukhet.

Däremot skulle jag tycka att det var trevligt om badgäster hade med sig hund på stranden. Men givetvis på ett ansvarsfullt sätt då.

BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
  • Nenne666
    SIN74 skrev 2010-07-03 21:51:54 följande:
    Var och badade ikväll på en badplats med tydlig skylt att hundar äga ej tillträde. Ändå var det en hund där som de badade med. (Jag har ej djur och såg ändå skylten.)

Jag vill höra med er andra vad ni anser. Är det ok att ta med hunden och låta den bada oavsett skyltar? Vad tycker ni andra om att hundar badar bredvid er?

Är bara lite nyfiken på hur andra tänker. Vi var inte riktigt ense här hemma om vad vi eg.  tycker.
    Jag respekterar sådana skyltar om det skulle finnas och om jag har hunden med mig och upptäcker det på plats drar jag mig till ett litet mer avskilt ställe med hunbden i anslutning till badplatsen. Jag skulle inte ta med mig hunden ner i vattnet på badplatsen-nä.
    Utan om hunden behöver bada får hon bada på ett mer avskilt ställe till badplatsen där hon inte stör övriga.
  • Annamamma 83
    vargaa skrev 2010-07-09 14:23:09 följande:
    Jag har bara sett skylten: Rastning av hundar är ej tillåtet.

En kompis till mig ringde då kommunen och frågade vad den skylten innebär. Vad är rastning? Hon fick svaret att hundar får vistas på stranden men inte rastas - dvs inte promeneras med syfte att de ska bajsa och kissa på området. De får dock ligga bredvid sin ägare på stranden och även bada. Det var själva kissandet och bajsandet som inte var tillåtet.

Jag som hundägare undviker platser där hundar inte får vistas på vanliga villkor. Men om jag vill ta med min hund till en sån plats kontaktar jag kommunen och frågar vad som gäller. För det är inte alltid helt lätt att tolka skyltar. Och sen följer jag de regler som gäller.

Hundar får faktiskt vistas på de flesta platser, så varför ifrågasätta de få tillfällen när de förbjuds? Det är bara fånigt och själper mer än det hjälper. Folk börjar bara hysa mer agg om man inte visar respekt och ödmjukhet.

Däremot skulle jag tycka att det var trevligt om badgäster hade med sig hund på stranden. Men givetvis på ett ansvarsfullt sätt då.
    Vid badplatsen vid oss står de dock "hundar förbjudet" och är en bild på en hund med ett rött streck över.
    Så där ska nog inte hundar vara överhuvudtaget. Men de finns ett hundband bara några meter därifrån. O de är en lång strand för hundarna så då känns de rätt onödigt o gå med hunden till den vanliga badplatsen.
  • längtan09

Öhm ja. om jag ser en 50-skylt så kör jag ju max 50. Ser jag en skylt med parkering förbjuden så parkerar jag inte. Ser jag en skylt om hundförbud så har jag inte med mig hunden (har iofs ingen, men min familj har haft).

Man har gjort ett aktivt val när man skaffade hund. Den är inte välkommen överallt. Då har man två val, leta upp någonstans där det inte är hundförbud, eller lämna hunden hemma. Man kan liksom inte tänka: "Nej men det innebär nog bara att okopplade hundar inte får vara här" för då skulle det nog stå under!

Mamma sedan juni 2009
  • amalie79

Får man ha katt när det står förbud mot hund?

Jag vet faktiskt inte, jag har funderat på detta när jag är nere på min badplats där jag bor. Det står ingenstans att han inte får vara där, så jag låter honom vara med. Men jag vill såklart inte ställa till det så att någon blir irriterad.

Tror inte någon har tänkt på att någon kan vilja ta med sin katt, antar jag : )

• karilee73

Vi har hund och badar på de badplatser där hundbad är tillåtet. Det handlar helt enkelt om respekt mot andra människor.

• längtan09
    amalie79 skrev 2010-07-11 11:44:37 följande:
    Får man ha katt när det står förbud mot hund?

Jag vet faktiskt inte, jag har funderat på detta när jag är nere på min badplats där jag bor. Det står ingenstans att han inte får vara där, så jag låter honom vara med. Men jag vill såklart inte ställa till det så att någon blir irriterad.

Tror inte någon har tänkt på att någon kan vilja ta med sin katt, antar jag : )
    Skulle nog tänka mig att det är förbud mot pälsdjur överlag. Fast då blir ju frågan, får man ta med en helt hårlös hund?
    Mamma sedan juni 2009
  • SIN74

Vilka härliga tankar och funderingar. Har följt tråden med intresse.
    Kul tanke om katten!
    allt handlar om respekt för sina medmänniskor. Visad hänsyn har man igen.
    Tack alla ni som skriver era tankar.

Svar på tråden Hundar på badplats