vargaa skrev 2010-07-09 14:23:09 följande:
Jag har bara sett skylten: Rastning av hundar är ej tillåtet.
En kompis till mig ringde då kommunen och frågade vad den skylten innebär. Vad är rastning? Hon fick svaret att hundar får vistas på stranden men inte rastas - dvs inte promeneras med syfte att de ska bajsa och kissa på området. De får dock ligga bredvid sin ägare på stranden och även bada. Det var själva kissandet och bajsandet som inte var tillåtet.
Jag som hundägare undviker platser där hundar inte får vistas på vanliga villkor. Men om jag vill ta med min hund till en sån plats kontaktar jag kommunen och frågar vad som gäller. För det är inte alltid helt lätt att tolka skyltar. Och sen följer jag de regler som gäller.
Hundar får faktiskt vistas på de flesta platser, så varför ifrågasätta de få tillfällen när de förbjuds? Det är bara fånigt och själper mer än det hjälper. Folk börjar bara hysa mer agg om man inte visar respekt och ödmjukhet.
Däremot skulle jag tycka att det var trevligt om badgäster hade med sig hund på stranden. Men givetvis på ett ansvarsfullt sätt då.
Vid badplatsen vid oss står de dock "hundar förbjudet" och är en bild på en hund med ett rött streck över.
Så där ska nog inte hundar vara överhuvudtaget. Men de finns ett hundband bara några meter därifrån. O de är en lång strand för hundarna så då känns de rätt onödigt o gå med hunden till den vanliga badplatsen.