• SIN74

Hundar på badplats

Var och badade ikväll på en badplats med tydlig skylt att hundar äga ej tillträde. Ändå var det en hund där som de badade med. (Jag har ej djur och såg ändå skylten.)

Jag vill höra med er andra vad ni anser. Är det ok att ta med hunden och låta den bada oavsett skyltar? Vad tycker ni andra om att hundar badar bredvid er?

Är bara lite nyfiken på hur andra tänker. Vi var inte riktigt ense här hemma om vad vi eg.  tycker.

• Svar på tråden Hundar på badplats
  • längtan09
    ModestyB skrev 2010-07-11 17:35:34 följande:
    Läs igen:
    "Däremot så är mina hundar givetvis kopplade och man kan som hundrädd eller allergisk välja att hålla avstånd."

Är man så hundrädd att man inte kan vistas inom 50 m radie av en kopplad hund så bör man överväga terapi och medicinering eftersom hundar är så vanligt förekommande.
    Finns inga allergiker som reagerar så kraftigt på hund utomhus och säg 50 m radie.

Så jag får väl svara ja där:Genom att ha mina hundar kopplade och under ständig uppsikt och inte ta upp hela det offentliga rummet så tar jag det ansvar det åligger mig som hundägare och jag tar mig därför den självklara rätten att också kunna njuta av svalka och bad, trots att jag, gud förbjude, är hundägare.
    Kan man inte förstå innebörden av en förbudsskylt och kunna respektera andra människor kanske man skulle överväga att gå om grundskolan?

Om jag går till en rökfri uteservering räknar jag med att slippa få rök på mig. Om jag går till en badplats där det är hundförbud så räknar jag med att slippa hundar. Om det inte finns badplatser för hundar är det något du får ta upp med din komun, men att säga: "Här kommer mina hundar, flytta på dig om du inte gillar dom" funkar inte i längden.

"Nej men alltså, det står 30 på den skylten, men min bil mår inte bra av så låga hastigheter så ungarna får hålla sig undan". Fungerar det i längden? Noppe! Respektera ALLA skyltar.
    Mamma sedan juni 2009
  • Puma87

Har bara läst TS och jag själv har absolut inga problem med hundar vid badstränder OM ägarna:
    Har pli på¨hunden
    Har en hund som inte skäller hela tiden
    Städar upp efter sin hund
    Badar hunden där det är minst folk
    samt har hunden kopplad HELA tiden

Oavsett ras/storlek

Sen tycker jag att det är dummt av folk att ta med sig hunden till en strand där man inte får ha djur, då kan man faktiskt leta upp en annan strand där hundar är vällkommna

Kitty 081003
  • ModestyB
    längtan09 skrev 2010-07-11 18:33:53 följande:
    Kan man inte förstå innebörden av en förbudsskylt och kunna respektera andra människor kanske man skulle överväga att gå om grundskolan?

Om jag går till en rökfri uteservering räknar jag med att slippa få rök på mig. Om jag går till en badplats där det är hundförbud så räknar jag med att slippa hundar. Om det inte finns badplatser för hundar är det något du får ta upp med din komun, men att säga: "Här kommer mina hundar, flytta på dig om du inte gillar dom" funkar inte i längden.

"Nej men alltså, det står 30 på den skylten, men min bil mår inte bra av så låga hastigheter så ungarna får hålla sig undan". Fungerar det i längden? Noppe! Respektera ALLA skyltar.
    Haha, så om du sätter upp en egen förbudskylt så ska jag gå efter den? Det är nämligen vad 90% av alla hundförbudskyltar innebär, ett egenmäktigt förfarande, vilket inte har stöd i lagen. Går jag i skogen så kan du inte komma springandes med en hundförbudskylt och tvinga mig ut ur skogen, det samma gäller övriga platser där allmänheten har tillträde-är det verkligen så svårt att förstå?
    Koppeltvång har stöd i lagen. Alltså kan man sätta upp en skylt om att hundar ska hållas kopplade, inga problem, men att förbjuda hundar totalt har inget stöd i lagen öht.
  • Grodan1972
    Puma87 skrev 2010-07-11 18:34:38 följande:
    Har bara läst TS och jag själv har absolut inga problem med hundar vid badstränder OM ägarna:
    Har pli på¨hunden
    Har en hund som inte skäller hela tiden
    Städar upp efter sin hund
    Badar hunden där det är minst folk
    samt har hunden kopplad HELA tiden

Oavsett ras/storlek

Sen tycker jag att det är dummt av folk att ta med sig hunden till en strand där man inte får ha djur, då kan man faktiskt leta upp en annan strand där hundar är vällkommna
    Håller med på alla punkter men vill tillägga att det i vissa kommuner inte finns några ställen där hundar är välkomna att bada förutom dyiga, skitiga pölar eller tex i båthamnar där vattnet istället är fullt med föroreningar från båtar, som är farligt för hunden.
    Jag tycker då det är helt OK att "kringgå" dessa lagar/regler, hundar är oxå levande varelser som har minst lika stort behov (och rättigheter) av att kyla ner sig som människor!
  • längtan09
    ModestyB skrev 2010-07-11 18:39:13 följande:
    Haha, så om du sätter upp en egen förbudskylt så ska jag gå efter den? Det är nämligen vad 90% av alla hundförbudskyltar innebär, ett egenmäktigt förfarande, vilket inte har stöd i lagen. Går jag i skogen så kan du inte komma springandes med en hundförbudskylt och tvinga mig ut ur skogen, det samma gäller övriga platser där allmänheten har tillträde-är det verkligen så svårt att förstå?
    Koppeltvång har stöd i lagen. Alltså kan man sätta upp en skylt om att hundar ska hållas kopplade, inga problem, men att förbjuda hundar totalt har inget stöd i lagen öht.
    Just i det du säger nu är jag inte ett dugg påläst, men ändå förstår jag inte varför man då måste ha med sig hunden ändå? Min familj har haft hund och vi letade upp badplatser där inga förbudsskyltar satt och vi var själva så vår hund inte störde någon. Det var ett AKTIVT val vi gjorde.

Och om det nu inte finns en laglig rätt att sätta upp skyltar tycker jag i så fall att hundägare ska vara i utkanten av stranden, inte bada på samma ställe som ALLA andra och sen som Puma skrev, ha hunden kopplad och inte låta den skita ned.

Men samtidigt tycker jag, oavsett om man får sätta upp skyltar eller inte ska man respektera dom. Dom finns där av en anledning
    Mamma sedan juni 2009
  • ModestyB

Jag visr hänsyn och mina hundar är kopplade, därmed har jag som hundägare samma rätt att nyttja allmän plats som alla andra.

Jag tycker det visar på oerhört bristande respekt inför lagen att sätta upp förbudskyltar hit och dit, sådant har jag ingen förståelse för alls. De enda skyltar jag tycker man får sätta upp är "lekande barn"-skyltar lägs trafikerade vägar, annars överlåter jag sådant åt dom som med laga kraft kan se till att skyltarna efterföljs.

• intefanvetjag01
    ModestyB skrev 2010-07-11 18:46:57 följande:
    Jag visr hänsyn och mina hundar är kopplade, därmed har jag som hundägare samma rätt att nyttja allmän plats som alla andra.

Jag tycker det visar på oerhört bristande respekt inför lagen att sätta upp förbudskyltar hit och dit, sådant har jag ingen förståelse för alls. De enda skyltar jag tycker man får sätta upp är "lekande barn"-skyltar lägs trafikerade vägar, annars överlåter jag sådant åt dom som med laga kraft kan se till att skyltarna efterföljs.
    bra sagt!!!
  • längtan09
    ModestyB skrev 2010-07-11 18:46:57 följande:

När du skriver att hundrädda och allergiker får hålla sig undan dig så låter det som att du sätter dig precis där du vill så får alla andra flytta på sig. Det låter inte som att visa hänsyn... Fast jag kanske missuppfattade dig?
    Mamma sedan juni 2009
  • MirandaSthlm

Hundar är egentligen välkomna överallt sen ett ex antal år tillbaka där det inte serveras eller finns mat.. så.. testade för ett par år sen att ha med hunden in på HM... haha... folk strirrade rätt rejält men kul var det i provrummet. haha

~ Tindra 10-05-15 ~
  • Puma87
    Grodan1972 skrev 2010-07-11 18:42:19 följande:
    Håller med på alla punkter men vill tillägga att det i vissa kommuner inte finns några ställen där hundar är välkomna att bada förutom dyiga, skitiga pölar eller tex i båthamnar där vattnet istället är fullt med föroreningar från båtar, som är farligt för hunden.
    Jag tycker då det är helt OK att "kringgå" dessa lagar/regler, hundar är oxå levande varelser som har minst lika stort behov (och rättigheter) av att kyla ner sig som människor!
    Jo fast då behöver man ju inte gå och bada med hunden mitt på dagen då det är som mest folk. Då kan man kanske gå senare på dagen då det är lite lugnare.
    Kitty 081003
Svar på tråden Hundar på badplats