• SIN74

Hundar på badplats

Var och badade ikväll på en badplats med tydlig skylt att hundar äga ej tillträde. Ändå var det en hund där som de badade med. (Jag har ej djur och såg ändå skylten.)

Jag vill höra med er andra vad ni anser. Är det ok att ta med hunden och låta den bada oavsett skyltar? Vad tycker ni andra om att hundar badar bredvid er?

Är bara lite nyfiken på hur andra tänker. Vi var inte riktigt ense här hemma om vad vi eg.  tycker.

• Svar på tråden Hundar på badplats
  • trolltotten

Bara läst ts. Vi har hund, en hund som älskar att bada. Åker vi till ett badställe där man inte får ha hundar, får han stanna hemma, om vi inte åker och tar ett nattdopp som händer titt som tätt, det är bara vi som badar 3.30 på nätterna :-P Än så länge iaf.
    Jag bryr mig inte alls om det är hundar som badar där jag är, om dom är kopplade och ägaren plockar upp skiten. Vet att dom flesta faktiskt inte tycker om det, och bara för att JAG vet att min hund inte springer fram till folk, så vet inte folket det. Därför tycker jag det är en självklarhet att lämna hunden hemma, respekt mot andra människor är bra i längden

• Deiia

I min kommun finns 12 allmänna badplatser. Inte en enda hundbadplats. Har man hund är man hänvisad till dyiga, sunkiga, steniga strandremsor med en massa tång. Har min hund badat där luktar hon sunk. Jag vill kunna bada med henne också! Hela familjen vill kunna åka till stranden och ha en trevlig dag.

Eftersom kommunen diskriminerar så många innvånare genom att inte ordna ett anständigt hundbad så struntar vi i hundförbudet. Naturligtvis har vi hunden kopplad och hon gör inte ifrån sig i sanden.

Hur många bilar kör i 50 på 50-sträckan utanför vårt hus - inga! Vad händer INGET. Jag är beredd att betala ett ev. vite för brott mot den lokala ordingsstadgan. Risken känns liten. Jobbigare är alla tjatk*rringar som inte kan låta bli att gnälla!

Kommer precis hem från Italien där många hade hunden med på stranden. Dom liksom smälte in. Låg under parasollen och sov och gick med matte och doppade sig någon gång. Bara för att EN hundägare inte sköter sig så straffas alla i Sverige.

Jag kan mycket väl tänka mig helt hundfria badplatser - bara det finns alternativ också!

• logg81

Som hundägare kan jag tycka att man kan välja en sjö där det inte badar så mycket folk. Fast... bor men inte i ett så sjörikt område kan det ju vara svårt att hitta en mer hundvänlig.
    Tycker det var bra att hundägaren hade med sig hunden på kvällstid. Det brukar inte vara så många som badar då.

Däremot är det väl alltid schysstast att fråga om det är lugnt att hunden fortsätter bada. Det hänger ju ihop med vårt strikta ägaransvar... Folk går faktiskt före våra kära husdjur...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • ModestyB

Befinner jag mig utomhus så går jag dit jag vill-så länge det inte är privat mark, med eller utan hund. Det är inte tillåtet att sätta upp förbudskyltar mot något man egentligen inte har laglig rätt att förbjuda. Förbud mot hundar utomhus bara för att det råkar vara badplats-skulle inte tro det.

Däremot så är mina hundar givetvis kopplade och man kan som hundrädd eller allergisk välja att hålla avstånd.

• längtan09
    ModestyB skrev 2010-07-11 17:27:57 följande:
    Befinner jag mig utomhus så går jag dit jag vill-så länge det inte är privat mark, med eller utan hund. Det är inte tillåtet att sätta upp förbudskyltar mot något man egentligen inte har laglig rätt att förbjuda. Förbud mot hundar utomhus bara för att det råkar vara badplats-skulle inte tro det.

Däremot så är mina hundar givetvis kopplade och man kan som hundrädd eller allergisk välja att hålla avstånd.
    så det är viktigare för dig att kunna ta med din hund vart som helst än att hundrädda och allergiska ska kunna få svalka av sig?
    Mamma sedan juni 2009
  • EricaN81

Personligen tycker jag det är okej att bada djur..kanske inte behöver ta med hunden på dagen i värsta värmen och när det brukar krylla av folk....Är man hundrädd kan man ju säga till hundägaren så kan man säkert lösa det...o allergis tycker jag inte man kan skylla på...är själv hundallergisk men älskar alla djur...om man blir allergisk för att en hund eller häst badat så ska man nog inte bada alls...de vilda djuren tar sig ju oxå dopp ibland...

• ModestyB
    längtan09 skrev 2010-07-11 17:30:47 följande:
    så det är viktigare för dig att kunna ta med din hund vart som helst än att hundrädda och allergiska ska kunna få svalka av sig?
    Läs igen:
    "Däremot så är mina hundar givetvis kopplade och man kan som hundrädd eller allergisk välja att hålla avstånd."

Är man så hundrädd att man inte kan vistas inom 50 m radie av en kopplad hund så bör man överväga terapi och medicinering eftersom hundar är så vanligt förekommande.
    Finns inga allergiker som reagerar så kraftigt på hund utomhus och säg 50 m radie.

Så jag får väl svara ja där:Genom att ha mina hundar kopplade och under ständig uppsikt och inte ta upp hela det offentliga rummet så tar jag det ansvar det åligger mig som hundägare och jag tar mig därför den självklara rätten att också kunna njuta av svalka och bad, trots att jag, gud förbjude, är hundägare.
  • Knorrisen
    Nenne666 skrev 2010-07-11 10:26:50 följande:
    Jag respekterar sådana skyltar om det skulle finnas och om jag har hunden med mig och upptäcker det på plats drar jag mig till ett litet mer avskilt ställe med hunbden i anslutning till badplatsen. Jag skulle inte ta med mig hunden ner i vattnet på badplatsen-nä.
    Utan om hunden behöver bada får hon bada på ett mer avskilt ställe till badplatsen där hon inte stör övriga.
    håller helt och hållet med! så gör jag med!
  • seejtaan
    ModestyB skrev 2010-07-11 17:27:57 följande:

så man ska behöva flytta sig om du och din hund ska till stranden? suck.
  • ModestyB
    seejtaan skrev 2010-07-11 17:39:30 följande:
    så man ska behöva flytta sig om du och din hund ska till stranden? suck.
    Hur är det med läsförmågan här i tråden?

Väljer ni vad ni vill läsa och inte? Var tolkar du in det du just skrev?
Svar på tråden Hundar på badplats