• SIN74

Hundar på badplats

Var och badade ikväll på en badplats med tydlig skylt att hundar äga ej tillträde. Ändå var det en hund där som de badade med. (Jag har ej djur och såg ändå skylten.)

Jag vill höra med er andra vad ni anser. Är det ok att ta med hunden och låta den bada oavsett skyltar? Vad tycker ni andra om att hundar badar bredvid er?

Är bara lite nyfiken på hur andra tänker. Vi var inte riktigt ense här hemma om vad vi eg.  tycker.

• Svar på tråden Hundar på badplats
  • tamate
    hmcc skrev 2010-07-04 09:15:18 följande:
    Jag har varit och badat flera gånger med mina på skyltade platser MEN vid sidan om och med kopplade hundar och hitills har ingen sagt något.

Jag ser skylten som att hundar inte ska störa dom solande och badande och det respekterar jag fullt ut (därför har dom koppel) med om men när folk börjar svammla om allergiker då är det folk som bara vill bråka.
    varför svammlar man om man säger att man är alergiker??? om en hund har varit i vattnet så flyter ju hundhår på vattenytan och i vattnet och i päls och skinn finns ju det som alergiker reagera på på hund eller hur. så dom borde ju reagera om dom badar i samma vatten som hundar om det blir i direkt kontakt med samma vatten.
    fast jag vet inte för jag har så sällan med allergiker att göra men så antar jag. får man en alegisk reaktion av att vidröra en hund eller att vara i en bil som en hund varit så antog jag att det var samma med badvatten. 
  • feelings

Jag tycker man ska respektera skyltarna som finns.. oasvsett om stranden är tom eller ej!

Jag har 3½ barn ... ;)
  • potentilla fruticosa

Jag skulle aldrig ta med hunden till en badplats där det är förbjudet att ha hund.

Nu är vi så lyckligt lottade att vi har en kanonfin badstrand nära oss som inte är allmän.Där får man alltså bada med hunden.Men vi brukar ändå hålla oss lite vid sidan av.Det känns lite onödigt att vara med hunden mitt bland alla badare även om man får det.En del är ju faktiskt rädda för hundar.

• stockholmsveckan

om hunden är kopplad så tycker jag det är helt ok
    skyltarna är vella till för att vissa skiter i koppel och plocka upp bajs

• Kaos

Jag tänker att skyltarna finns där för att vi även ska slippa hundkiss och hundbajs på badplatserna (jo, jag vet att det finns vilda djur)? Och bråk mellan hundar? Och då tänker jag på skall och så? Sådant som stör "lugnet"  på standen? Att hundarna blir uppjagade av liv och rörelse och kan springa omkull barn eller hitta picnickorgar. Alla hundar är ju inte vältränade och alla hundägare plockar inte upp hundbajs.

Jag tycker att man ska respektera hundförbuden på badplatser.

• Fotavtryck

Allmänna badplatser ska det vara totalförbud mot hundar dygnet runt!
    en hund kan gotto välbada på annan plats!

• riboflavin

Nej hon får inte vara med på allmänna badplatser, regler är till för att följas, däremot så tycker jag inte att är fel att hon får bada en bit bort (mer än 100 meter) från själva badplatsen.

Är medveten om att det eventuellt skulle kunna ställa till med problem för allergiker, men känner lite grand att jag inte skulle kunna ha henne annat än i en bubbla för att hon inte skulle kunna håra eller dregla på en plats dit det eventuellt skulle kunna komma en allergiker.

Jag är själv överkänslig mot pälsdjur, hö, pollen, parfym, rök mm, och jag tar alltid en allergitablett  om jag ska iväg någonstans eftersom jag kallt räknar med att överallt finns något som jag inte tål.
    Tycker jättesynd om de allergiker som kanske inte kan medicinera av någon anledning, men alla kan tyvärr inte inskränka sina liv totalt på grund av bekymmer som en liten minoritet påverkas mycket starkt av.

• Lathundarna

Sitter det en sådan skylt låter jag varken mina jyckar badar där (har pool hemma och gott om andra ställen att låta dem plaska runt på) och vill inte gärna bada tillsammans med andras jyckar där och då. Skylten sitter där av en anledning.

• puss

men gud va äckligt. hoppas du sa till dom.

det är tammefan roligt nästan jämt
Svar på tråden Hundar på badplats