• Lanloun

Slöjan=förtryck???

Kära läsare! Jag ber er ödmjukast att lägga era fördomar åt sidan. Öppna sinnet och försök att förstå. Förståelse är viktigt i vårt samhälle. Jag är inte ute efter att förnedra någon eller att göra någon ledsen. Jag vill bara öppna en dialog angående slöjan som muslimska kvinnor bär. Öppna era sinnen och lär om.

Varför måste frihet handla om att man klär av sig så mycket som möjligt och bli accepterad för det?
    Kan inte frihet handla om att få klä på sig, att täcka sin kropp och sitt hår?  Och bli accepterad för det.
    Det får inte förekomma tvång enligt islam. Det är alltså fritt för varje kvinna att bära slöja om hon vill eller inte.
    Ingen kan tvinga henne. Om det förekommer tvång, så gör föräldrarna fel enligt islam.
    Att det finns tvång på det i ett land handlar om politik.
    Men eftersom Koranen säger att man ska ha slöja så väljer en del kvinnor att bära det.
    För man vill göra rätt. Enligt islam så kommer vi alla att få straff eller belöning för hur vi levde på jorden.
    Så då vill man självklart göra sitt bästa för att följa de regler Gud har gett oss. För Gud vet bäst (Han skapade ju oss!).
    Slöjan ger kvinnan beskydd. Slöjan visar att kvinnans kropp och skönhet ska respekteras och döljas för alla
    förutom kvinnor, hennes man och manliga släktingar. Detta eftersom sexuella relationer utanför äktenskapet
    förbjuds. Kvinnans kropp ska alltså inte exploateras som den görs här i väst.

Här i väst framställs kvinnans kropp som objekt. Något som ska visas upp så mycket som möjligt för alla.
    Det finns ingen vördnad över hennes kropp. Man får inte lära sig att skydda och respektera sin kropp.
    Istället får man lära sig hur man ska sminka sig, klä sig sexigt, bära högklackat, styla håret, banta sig pinnsmal, operera bröst och läppar, föra sig utmanande, dansa sexigt osv. Allt för mannens behag. Och vi tror att det är frihet? Var finns respekten för kvinnan? Det är sån enorm utseendefixering här i väst som kvinnan tvingas skriva under på för att komma någonstans. Var finns friheten i det? Det liknar mer förtryck.
    Att få lov att täcka sig och visa upp sin skönhet enbart för sin man, den enda man ska ha sex med, det är riktig respekt för kvinnan. Att få täcka sig och bli bemött för den man är och inte för hur man ser ut, det är frihet.

Och kom inte och säg att utseende inte alls har så stor betydelse i väst. För det har den. Varför krävs numera foto i jobbansökningar för många jobb? Varför är det bara söta tjejer som jobbar i barer och caféer? Kvinnan behandlas som en reklamvara, ett lockbete. Kvinnan hetsas med extrema ideal för att sälja batningspreparat och plastikoperationer. Slöjan representerar en protest mot denna utveckling. Det är en utveckling som kallas frihet, men det är utveckling som gått fel. Respekten för kvinnans kropp finns inte kvar. Och de flesta är inte ens medvetna om detta. Det blir bara värre och värre. För att bli populär och accepterad som tjej och kvinna måste du klä av dig (vara lättklädd). Klär du på dig så är du "tråkig".

Men jag, och många andra kvinnor som valt att bära slöja, har gjort ett medvetet val. Vi har valt frihet och respekt för våra kroppar. Ingen får utnyttja den!
  • Svar på tråden Slöjan=förtryck???
  • Lanloun
    Jimia Malina skrev 2010-07-05 16:33:46 följande:
    Menar du att respekt för sin kropp endast kan visas genom att man döljer den så mycket det bara går?
    Förstår du inte hur nedlåtande det här uttalandet är mot alla de kvinnor som INTE valt att klä sig i heltäckande klädsel är?
    Jag är av den åsikten att man INTE respekterar sin kropp om man går halvnaken för att visa upp sig. För vem vill man visa upp sig? För män? För att få bekräftelse?

Strippor respekterar inte sina kroppar heller.

Men det är inte helt kvinnornas "fel". Det är samhället som är så. Samhället är i första hand uppbyggt av män.
    Vi kvinnor tvingas till att klä av oss och behaga männen för att komma någonstans. Det är fel.

Om man klär på sig så är det ingen fördel för mannen. Han får ju inte titta då.
    Men om man klär av sig så är det en fördel för mannen. Som kan titta och bli upphetsad.
    Jag vill iallafall inte att främlingar blir upphetsade av att de tittar på mig. Det är som att vika ut sig.

Men vissa kanske får njutning av det själva.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lanloun skrev 2010-07-05 16:58:12 följande:
    Jag är av den åsikten att man INTE respekterar sin kropp om man går halvnaken för att visa upp sig. För vem vill man visa upp sig? För män? För att få bekräftelse?
    För att man tycker om det? För att man vill visa upp sig för alla som är intresserad av att titta? För att man mår bra när man gör det?
    Jaså, grundar du det på din åsikt ovan eller har du pratat med strippor om saken?

Att respektera sin kropp är ett ganska oanvändbart begrepp, vad menar man med respekt för sin kropp egentligen? Vad menar du?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Lanloun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-05 17:06:43 följande:
    För att man tycker om det? För att man vill visa upp sig för alla som är intresserad av att titta? För att man mår bra när man gör det?
    Jaså, grundar du det på din åsikt ovan eller har du pratat med strippor om saken?

Att respektera sin kropp är ett ganska oanvändbart begrepp, vad menar man med respekt för sin kropp egentligen? Vad menar du?
    Varför mår man bra av att visa upp sin kropp för andra? Vad får man ut av det?

Jag tycker inte att man respekterar sin kropp om man nästintill naken dansar framför män för deras egen njutning och samtidigt får betalt för det. Jag tycker inte att man respekterar sin kropp om man viker ut sig i tidningar.

Varför?

För att det är ens egen kropp. Man låter andra nyttja den för sin egen njutning. Folk man inte ens känner. Om det handlar om en relation (där man enligt uppfattning ska vara gifta), så tycker jag att det är okej att njuta av varandras kroppar där det förekommer kärlek, ömsesidighet och samförstånd.

Men är man av den åsikten att det inte spelar någon roll hur många man har sex med, hit och dit, då tycker man nog inte att kroppen är så helig.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lanloun skrev 2010-07-05 17:26:23 följande:
    Varför mår man bra av att visa upp sin kropp för andra? Vad får man ut av det?
    Det är en fråga du får ställa till de kvinnor som gör det.
    Jag tycker inte att man respekterar sin kropp om man nästintill naken dansar framför män för deras egen njutning och samtidigt får betalt för det. Jag tycker inte att man respekterar sin kropp om man viker ut sig i tidningar.
    Nej, du tycker inte det. Men huvudsaken är väl vad dessa tjejer (och killar) tycker om det, eller hur? Men vi kan väl hålla oss till lättklädhet i allmänhet och inte stripping?
    För att det är ens egen kropp. Man låter andra nyttja den för sin egen njutning. Folk man inte ens känner. Om det handlar om en relation (där man enligt uppfattning ska vara gifta), så tycker jag att det är okej att njuta av varandras kroppar där det förekommer kärlek, ömsesidighet och samförstånd.
    Ja, där har vi den viktiga punkten, ens egen kropp. Om man nu vill att andra ska se den så måste det ju givetvis vara ens eget val. Även om det gäller människor som man inte känner.

Vem är du att döma och säga att de inte respekterar sina kroppar?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Lanloun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-05 17:34:32 följande:
    Det är en fråga du får ställa till de kvinnor som gör det.
    Nej, du tycker inte det. Men huvudsaken är väl vad dessa tjejer (och killar) tycker om det, eller hur? Men vi kan väl hålla oss till lättklädhet i allmänhet och inte stripping?Ja, där har vi den viktiga punkten, ens egen kropp. Om man nu vill att andra ska se den så måste det ju givetvis vara ens eget val. Även om det gäller människor som man inte känner.

Vem är du att döma och säga att de inte respekterar sina kroppar?
    Jag tror bara inte att kvinnor av naturen vill visa upp sina kroppar.
  • Pigeon
    Lanloun skrev 2010-07-05 17:47:14 följande:
    Det finns säkerligen många som är stolta över sin kropp och gärna vill visa upp den, få känna sig sedda, snygga, unga, fina.
    Ungefär som om nån som är konstnär gärna vill visa upp sina alster, eller en skicklig violinist vill visa upp sina kunskaper. Man har något som är vackert, och det vill man visa.
  • Ökänd
    Eftersom vi av naturen vill föröka oss tycker jag det verkar väldigt rimligt att vi vill visa upp våra kroppar för att se till att det blir lite nuppa...
    Burn hajfajvmöppar burn.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Vad grundar du den tron på?

Ska man hårddra det så är det förmodligen tvärt om eftersom det är troligare att man får reproducera sig om man visar upp sin kropp än om man inte gör det.

Det är inte helt oproblematiskt att säga som du säger, det måste du förstå.
  • bitte67

Så länge inget tvång förekommer har kvinnor (och även män) rätt att klä sig hur de vill. Det krävs också att omgivningen respekterar var och ens val av klädsel. Själv klär jag mig varken i slöja eller korta shorts men likväl respekterar jag dem som har valt både det ena och det andra.

• Lanloun
    Ökänd skrev 2010-07-05 17:55:11 följande:
    Eftersom vi av naturen vill föröka oss tycker jag det verkar väldigt rimligt att vi vill visa upp våra kroppar för att se till att det blir lite nuppa...
    Det blir massa nuppa inom äktenskapet
Svar på tråden Slöjan=förtryck???