Slöjan=förtryck???
Kära läsare! Jag ber er ödmjukast att lägga era fördomar åt sidan. Öppna sinnet och försök att förstå. Förståelse är viktigt i vårt samhälle. Jag är inte ute efter att förnedra någon eller att göra någon ledsen. Jag vill bara öppna en dialog angående slöjan som muslimska kvinnor bär. Öppna era sinnen och lär om.Varför måste frihet handla om att man klär av sig så mycket som möjligt och bli accepterad för det?
Kan inte frihet handla om att få klä på sig, att täcka sin kropp och sitt hår? Och bli accepterad för det.
Det får inte förekomma tvång enligt islam. Det är alltså fritt för varje kvinna att bära slöja om hon vill eller inte.
Ingen kan tvinga henne. Om det förekommer tvång, så gör föräldrarna fel enligt islam.
Att det finns tvång på det i ett land handlar om politik.
Men eftersom Koranen säger att man ska ha slöja så väljer en del kvinnor att bära det.
För man vill göra rätt. Enligt islam så kommer vi alla att få straff eller belöning för hur vi levde på jorden.
Så då vill man självklart göra sitt bästa för att följa de regler Gud har gett oss. För Gud vet bäst (Han skapade ju oss!).
Slöjan ger kvinnan beskydd. Slöjan visar att kvinnans kropp och skönhet ska respekteras och döljas för alla
förutom kvinnor, hennes man och manliga släktingar. Detta eftersom sexuella relationer utanför äktenskapet
förbjuds. Kvinnans kropp ska alltså inte exploateras som den görs här i väst.
Här i väst framställs kvinnans kropp som objekt. Något som ska visas upp så mycket som möjligt för alla.
Det finns ingen vördnad över hennes kropp. Man får inte lära sig att skydda och respektera sin kropp.
Istället får man lära sig hur man ska sminka sig, klä sig sexigt, bära högklackat, styla håret, banta sig pinnsmal, operera bröst och läppar, föra sig utmanande, dansa sexigt osv. Allt för mannens behag. Och vi tror att det är frihet? Var finns respekten för kvinnan? Det är sån enorm utseendefixering här i väst som kvinnan tvingas skriva under på för att komma någonstans. Var finns friheten i det? Det liknar mer förtryck.
Att få lov att täcka sig och visa upp sin skönhet enbart för sin man, den enda man ska ha sex med, det är riktig respekt för kvinnan. Att få täcka sig och bli bemött för den man är och inte för hur man ser ut, det är frihet.
Och kom inte och säg att utseende inte alls har så stor betydelse i väst. För det har den. Varför krävs numera foto i jobbansökningar för många jobb? Varför är det bara söta tjejer som jobbar i barer och caféer? Kvinnan behandlas som en reklamvara, ett lockbete. Kvinnan hetsas med extrema ideal för att sälja batningspreparat och plastikoperationer. Slöjan representerar en protest mot denna utveckling. Det är en utveckling som kallas frihet, men det är utveckling som gått fel. Respekten för kvinnans kropp finns inte kvar. Och de flesta är inte ens medvetna om detta. Det blir bara värre och värre. För att bli populär och accepterad som tjej och kvinna måste du klä av dig (vara lättklädd). Klär du på dig så är du "tråkig".
Men jag, och många andra kvinnor som valt att bära slöja, har gjort ett medvetet val. Vi har valt frihet och respekt för våra kroppar. Ingen får utnyttja den!