• Lanloun

Slöjan=förtryck???

Kära läsare! Jag ber er ödmjukast att lägga era fördomar åt sidan. Öppna sinnet och försök att förstå. Förståelse är viktigt i vårt samhälle. Jag är inte ute efter att förnedra någon eller att göra någon ledsen. Jag vill bara öppna en dialog angående slöjan som muslimska kvinnor bär. Öppna era sinnen och lär om.

Varför måste frihet handla om att man klär av sig så mycket som möjligt och bli accepterad för det?
    Kan inte frihet handla om att få klä på sig, att täcka sin kropp och sitt hår?  Och bli accepterad för det.
    Det får inte förekomma tvång enligt islam. Det är alltså fritt för varje kvinna att bära slöja om hon vill eller inte.
    Ingen kan tvinga henne. Om det förekommer tvång, så gör föräldrarna fel enligt islam.
    Att det finns tvång på det i ett land handlar om politik.
    Men eftersom Koranen säger att man ska ha slöja så väljer en del kvinnor att bära det.
    För man vill göra rätt. Enligt islam så kommer vi alla att få straff eller belöning för hur vi levde på jorden.
    Så då vill man självklart göra sitt bästa för att följa de regler Gud har gett oss. För Gud vet bäst (Han skapade ju oss!).
    Slöjan ger kvinnan beskydd. Slöjan visar att kvinnans kropp och skönhet ska respekteras och döljas för alla
    förutom kvinnor, hennes man och manliga släktingar. Detta eftersom sexuella relationer utanför äktenskapet
    förbjuds. Kvinnans kropp ska alltså inte exploateras som den görs här i väst.

Här i väst framställs kvinnans kropp som objekt. Något som ska visas upp så mycket som möjligt för alla.
    Det finns ingen vördnad över hennes kropp. Man får inte lära sig att skydda och respektera sin kropp.
    Istället får man lära sig hur man ska sminka sig, klä sig sexigt, bära högklackat, styla håret, banta sig pinnsmal, operera bröst och läppar, föra sig utmanande, dansa sexigt osv. Allt för mannens behag. Och vi tror att det är frihet? Var finns respekten för kvinnan? Det är sån enorm utseendefixering här i väst som kvinnan tvingas skriva under på för att komma någonstans. Var finns friheten i det? Det liknar mer förtryck.
    Att få lov att täcka sig och visa upp sin skönhet enbart för sin man, den enda man ska ha sex med, det är riktig respekt för kvinnan. Att få täcka sig och bli bemött för den man är och inte för hur man ser ut, det är frihet.

Och kom inte och säg att utseende inte alls har så stor betydelse i väst. För det har den. Varför krävs numera foto i jobbansökningar för många jobb? Varför är det bara söta tjejer som jobbar i barer och caféer? Kvinnan behandlas som en reklamvara, ett lockbete. Kvinnan hetsas med extrema ideal för att sälja batningspreparat och plastikoperationer. Slöjan representerar en protest mot denna utveckling. Det är en utveckling som kallas frihet, men det är utveckling som gått fel. Respekten för kvinnans kropp finns inte kvar. Och de flesta är inte ens medvetna om detta. Det blir bara värre och värre. För att bli populär och accepterad som tjej och kvinna måste du klä av dig (vara lättklädd). Klär du på dig så är du "tråkig".

Men jag, och många andra kvinnor som valt att bära slöja, har gjort ett medvetet val. Vi har valt frihet och respekt för våra kroppar. Ingen får utnyttja den!
  • Svar på tråden Slöjan=förtryck???
  • MalinEddie
    Umm Elias skrev 2010-07-05 14:36:55 följande:
    Jag håller med. Det är aldelles för mycket hets mot kvinnor här, vi ska vara "fria", klä av oss, exponeras osv.. (och med ett fint ord kallas detta feminism). Kan vi inte bara få vara kvinnor? Är det så hemskt att vi är olika kön, olika typer av människosorter och har olika uppgifter i livet? Jag älskar att vara kvinna, alltså en traditionell kvinna som vågar vara kvinna utan att känna mig tvungen att bete mi som en man.
    Vad är en traditionell kvinna enligt dig? Den enda skillnaden mellan mig och min man är att han inte kan födda och amma barn. Hushållssysslor, matlagning och barnpassning är lika mycket hans jobb som mitt. Jag antar att det är sånt du menar är traditionella kvinnosysslor? Tack och lov att vi kommit längre än så tycker jag. Jag håller som sagt med om att ingen ska hetsas till något vare sig det gäller att bära slöja eller klä av sig.
    När tyckte du det var bättre här?
  • M C
    Lanloun skrev 2010-07-05 13:49:36 följande:
    All utveckling är inte bra

Tycker det är sorligt hur kvinnan hetsas att "frigöra sig" mer o mer (klä av sig mer o mer, bli mer o mer sexig för mannens behag).

Dessutom ska vi kunna få vara män o kvinnor som Gud har skapat oss. Om det var meningen att vi skulle vara lika så hade Gud inte skapat två sorter med två olika biologiska uppbyggnader.
    Men som tur är så är det fler som tycker det är sorgligt att ni tvungas klä på er för männens skull.¨
    Jag klär mig som jag vill, det är väl ändå det bästa? För min skull.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Jag undrar jag med - när var det bättre? Gärna med motivation och fakta. Inte faktioder och lösa lättmotbevisade påståenden, utan fakta.

Dessutom är vi produkter av evolutionen, det trodde jag alla muslimer trodde.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • ChoopChoopSong

Bland ungdomar kan det nog - till viss del - vara så att de "hetsas" att se sexiga ut, dvs: frigörelsen är inte längre frivillig. Det blir för mycket utseendefixering osv.

Själv är jag 30+ och går omkring i vida linnebyxor och linnen / skjortor, för det är det absolut skönaste som finns i sommarvärmen. Jag gillar inte att "blotta" mig för mycket, men jag är JÄKLIGT glad att jag bor i ett land där jag FÅR göra det, att jag kan gå avklädd på stranden etc. Min kropp är min och inte till för att "hetsa" nån. De som har sådana problem, bör nog söka hjälp.

Sedan anser jag ju att evolutionen skapade mig, samt två olika kön av evolutionära skäl. Hade Gud något finger med i spelet, så tror jag faktiskt inte att hans tanke var att kvinnor och män skulle behandlas olika eller förtryckas! Inte min Gud i alla fall.

Jag tycker att det ser fruktansvärt varmt ut med slöja - eller heltäckande kläder - på sommaren. Men i övrigt bryr jag mig inte om att någon bär det, bara det är frivilligt. En del slöjor är snygga och på hösten/vintern kan det ju vara ganska praktiskt.

• ClosetMonkey
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-05 15:16:03 följande:
    Jag tycker att det ser fruktansvärt varmt ut med slöja - eller heltäckande kläder - på sommaren. Men i övrigt bryr jag mig inte om att någon bär det, bara det är frivilligt. En del slöjor är snygga och på hösten/vintern kan det ju vara ganska praktiskt.
    Det är faktiskt inte varmt, snarare är det myyyycket varmare om man går med huvudet bart då solen "bränns" i hela håret. Slöjan skyddar mot värmen (om man har ett tunt, luftigt material då).
  • Justice78

Jag vill bara tillägga fakta , statistik  gällande Slöjan i det Muslimska länderna , särskilt i mellanöstern , Under åren 1950-1990 so va slöjan inte så populärt i länder som egypten till ex. Kvinnorna kunde synas  utan hijab på sig men under så kallade ( AlSahoua Al-islamiah ) vilket kan till stort sätt betyder Den Islamiska Uppvaknande , denna rörlese kom i början av 90talet och lyckades att få slöjan ( hjiab ) tillbaka på kvinnorna som har lämnat hijab i många år av deras liv,  ( AlSahoua Al-islamiah ) förtsatt med att jobba till att muslimerna ska vakna igen och tillbaka ta islamiska traditioner , De har lyckats till 100% i länder som saudiarabien , Arabien gulf Staterna ...osv , Till o med så kunde denna rörlese för massa araber film stjänor till att antigen att dom hålla sitt arbete med det som inte strider med islam  läran eller göra slut på Karéern helt ! De som har varit i egyptien under 70-80 talet , och sen resa dit  idag  ska notera att antalet kvinnor som har hjib på sig har stigit rejält !  AlSahoua Al-islamiah idag är en rörlese som icke existeras , men deras arbete har gjort  ett succée .

• Jimia Malina
    M C skrev 2010-07-05 14:58:31 följande:
    Men som tur är så är det fler som tycker det är sorgligt att ni tvungas klä på er för männens skull.¨
    Jag klär mig som jag vill, det är väl ändå det bästa? För min skull.
    Jag är tvungen att hålla med. Man kan alltid se det från två sidor. Klä av sig för en man, klä på sig för en man. Vad är egentligen skillnaden.......
    Nej men oj!
  • ClosetMonkey
    Jimia Malina skrev 2010-07-05 15:28:54 följande:
    Jag är tvungen att hålla med. Man kan alltid se det från två sidor. Klä av sig för en man, klä på sig för en man. Vad är egentligen skillnaden.......
    Man klär på sig för sin egen skull, för man har rätt att inte visa upp sin kropp för vem som helst!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ClosetMonkey skrev 2010-07-05 15:33:36 följande:
    Man klär på sig för sin egen skull, för man har rätt att inte visa upp sin kropp för vem som helst!
    Man klär av sig för sin egen skull, för man har rätt att visa upp sin kropp för vem som nu är intresserad. Kanske gör man det för att man tycker att man är snygg. Kanske för att man vill visa upp sig. Kanske för att man helt enkelt känner för det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Justice78
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-05 15:37:34 följande:
    Man klär av sig för sin egen skull, för man har rätt att visa upp sin kropp för vem som nu är intresserad. Kanske gör man det för att man tycker att man är snygg. Kanske för att man vill visa upp sig. Kanske för att man helt enkelt känner för det.
    Nu är du med eller mot !! vill du klä av dig så gör det men låt henne klär på sig då! oavgjort :=)
Svar på tråden Slöjan=förtryck???