RMC Malmö del 14
Hej här fortsätter tråden....häng med. Välkomna ni som är nya också :)
Hej här fortsätter tråden....häng med. Välkomna ni som är nya också :)
Phillie, jag är egentligen inte jättenöjd med den gynekolog som remitterade oss, så jag har tyvärr ingen att rekommendera. Kolla på gula sidorna, ibland finns det omdömen från patienter där.
Tiden, ja... Makens provresultat kom i oktober. Gyn ville då ta ett blodprov också innan hon remitterade. Remissen skickades sedan i november och vi fick en tid på RMC i februari. Efter första besöket där fick vi kallalse till testikelbiopsi. Biopsin gjordes i maj. Det visade sig sedan att jag saknade ett par blodprov innan jag var "färdigutredd". När jag hade tagit proven skickade min gyn IVF-remiss till RMC. Sedan har det ju varit sommarstängt där, annars hade det nog gått lite fortare.
Vi ska på IFV-info om två veckor och läkarbesök veckan efter. Sen hoppas vi kunna sätta igång så snart som möjligt.
Silva, hoppas katten blir bra och slipper besvär framöver.
Tack, Phillie!
Jag vet inte om man kan göra det direkt hos RMC, men jag gjorde utredningen hos min gyn först. Sedan skickade hon en IVF-remiss till RMC. Jag påbörjade faktiskt min utredning redan förra våren med blodprover, spolning av äggledarna etc. Men det var först när maken lämnade sina prov som allt vändes upp och ner.
Det är nog meningen att jag ska lära mig att ha tålamod...
Phillie: jag gick först hos en privat gynekolog (men som hade avtal med landstinget) som bla var inriktad på infertilitet...när han ansåg att han inte kunde göra mer för oss skickade han en remiss till RMC men denna remiss var tvungen att gå igenom Kvinnokliniken på sjukhuset.
Sen fick vi komma till RMC.
Jag har inte heller något direkt minne av att man måste bott ihop i 2 år men så kanske det är...hur långt har ni kvar tills ni bott ihop i 2 år?
Tycker att KK på ert sjukhus borde kunna hjälpa till och skicka en remiss... Kan det vara så att KK är svåra att få tag på eftersom det är sommar? Så är det där jag bor iallafall...
Jag tycker du skall ringa till KK och tjata....
För oss var det det så att man hade varit tvungen att bott i hop i minst två år eller vara gifta. Sedan sa dem för att kunna skicka en remiss krävdes det att man försökt i minst 2 år. Sedan har de självklart undantag men tror de att det finns en chans att man kan lyckas själva vill de kanske att man har försökt längre. Vet inte men de svaren fick vi när vi ville söka hjälp efter 1.5 års försökande Så vi fick vänta 6 månader till innan vi fick börja utredning via landstinget. Åldern spelar också in hur fort man får hjälp. Sedan är ju detta olika för olika landsting förstås
Hos oss (kronoberg) behöver man bara ha försökt i 1 år för att få utredning iaf. Men det är som sagt olika mellan olika landsting.
Hmmm vi fick ju vänta i två år innan vi fick skriva upp oss för utredning... Undrar om vi blivit lurade....