Inlägg från: vaniljbullen |Visa alla inlägg
  • vaniljbullen

    Vi med ångest/panikattacker och depressioner...

    Igår kom vi hit till mina sväron. Det var fullt ös eftersom barnbarnen var på besök och de är 4 och 6 år så ni fattar ju att det inte var en lugn stund! Igår kändes det ganska okej men idag är det väldigt obra, ångesten har legat på tryck över bröstet. Jag har inte tagit lugnande, jag vill klara ut det ändå men vi får väl se hur det blir framåt kvällen. Vi tänkte gå på bio, men just nu känns det som att jag hellre vill sova. Dessutom har jag lite mer att fixa klart till i morgon. Det värsta tycker jag är att jag känner mig så rörig i huvudet. Svårt att fokusera liksom.. Då blir det ju svårare med fokus på andningen också. Bluööh.  

  • vaniljbullen

    God Jul till er alla goa tjejer! Det är så bra att veta att ni finns där!

    Nu ska jag göra klart den sista julklappen - sen blir det julefrid även här. Hoppas jag. Sov på en Zopiklon inatt så jag lär väl vara lite drogad idag, men det är rätt skönt känner jag.

    Massor av kramar till er alla! 

  • vaniljbullen
    BeccaS skrev 2011-12-24 22:36:35 följande:
    God jul på er alla fina. Jag hoppas verkligen att eran jul har blivit åtminstonde okej, och har den varit bättre än okej så är jag jätte glad för er skull Hjärta

    Min jul bestod utav att städa, åka till Tommys grav och gråta tills det kändes som att hela själen skulle forsa med tårarna ut, sedan hem till mamma och hennes man för lite klappar och middag. Jag har verkligen försökt att glädja mig för de positiva stunderna som jag har haft idag men det är så förbannat svårt när sorgen och saknaden efter både Tommy och barnen bara tär på mig.

    Jag skulle bara vilja hoppa över julen och allt var det innebär faktiskt, imorn kommer hela familjen hit och det kommer bli full j*vla rulle (ångest ångest)..
    Förlåt för mitt deppiga inlägg, jag hoppas inte att jag drar ner eran jul nu :( 
    Jag förstår att det är riktigt jobbigt, det gör jag verkligen. Men jag tror att det är bra att du tillåter dig känna allt du känner och inte tänka på alla "måsten". Klart lättare sagt än gjort, men ändå, försök att inte tänka att du måste vara glad, för det måste du inte, det får vara som det är helt enkelt. 

     Här gick det väl rätt bra med julfirandet, det var lugnt, inte så mycket skrik och barn - de stora var med sin mamma så här var bara en tjej på 1,5 och en bebis på tre veckor = lugnt. Jag var så trött och det var lite oro och ångest, men tröttheten gjorde nog att det blev dämpat...

    Nu är det mindre än ett dygn kvar tills vi reser iväg, imorgon sitter vi (förhoppningsvis, det ska ju bli oväder) på planet vid det här laget. Intressant är att min man är sådär resfebrig och går omkring och är lite nervös medan jag, som alltid oroar mig och har ångest över det mesta, är helt kolugn. Märkligt det där, jag tror att det för mig handlar om att jag vet att jag inte kan påverka någonting, det blir som det blir ändå. Jag älskar t.ex. att flyga av just den anledningen, händer det något så är det inget jag kan påverka och det gör mig lugn. (Kanske kan man få flygning på recept, istället för massa lugnande piller får man ta sig en flygtur någonstans).

    Jag önskar er alla ett gott nytt år - vi ses om en och en halv vecka sådär!

    Kramar!!!!! 
  • vaniljbullen

    Hej tråden!

    Nu är jag hemma igen - det är fantastiskt skönt! Sova i sin egen säng, ligga i den egna soffan och ja, ni vet, allting som är hemma. Vår resa var bra, det var skönt med sol fast totalt sett så kan jag säga att charter inte är min grej. Även om man ju kan göra saker på egen hand, vilket vi också gjorde, så blir det ändå så att man bara ligger och inte orkar ta tag i något. Men, som sagt, sol var ju bra! I övrigt vet jag inte riktigt hur det känns, lite allmänt förvirrat kanske? 

  • vaniljbullen
    Secretlove skrev 2012-01-07 12:25:24 följande:
    Är det någon här som bloggar? Jag skulle gärna ge er min bloggadress men jag kan inte för då röjer jag min identitet, och jag vill nog ändå vara anonym när man skriver så intimt. Inte för att jag skäms eller så, utan mer för att jag vill kunna skriva VAD som helst utan att tänka mig för innan som man måste i vanliga fall.

    Min hosta har nog minskat liiiite granna idag tack och lov. Dock har jag lite ångest, men försöker lugna mig själv så gott jag kan. Jag måste verkligen försöka ta ut och göra något idag, men... det är ju inte bra när jag inte är helt frisk. Vill inte bli sämre igen. MEN jag kan inte bara sitta hemma det är inte bra för mitt psyke? vad göra?
    Jag bloggar: bloggenimittliv.blogspot.com Jag är inte särskilt anonym där, men å andra sidan är det inte så många utöver vänner och familj som läser den, så det gör mig inget. Ofta kan jag ju inte prata om hur jag mår så då är det bra att jag kan skriva ner tankar osv. och de runt omkring mig förstår kanske lite mer.. 

    Igår trodde jag att jag var på väg upp i speed, men, det visade sig att så inte var fallet, idag är det rätt ner i livet, och igår var vi och träffade vänner, käkade och sådär, och jag kände att jag inte orkar. Det är väl för fn inget liv? När man inte orkar leva? När man inte orkar göra saker som man egentligen gillar? Och nu känns det som att det är så länge sen jag kände lust och glädje över någonting alls att jag knappt vet hur det var.. Det är väl inte ens mänskligt att man ska må såhär. "Det kommer att bli bättre, det har det ju blivit förut" säger min prattant - och visst, det har det, men nu har det varit såhär i nästan ett halvår och ingenting blir särskilt mycket bättre. Jag har inte orkat med någonting på riktigt sen i augusti. Hur länge ska jag ha det såhär utan att det blir någon skillnad - vad kan man göra medicinskt undrar jag. Vi har ökat en medicin och lagt till insomningstablett vid behov, men uppenbarligen så hjälper det inte. Allt är ändå ett helvete liksom. Ska iaf träffa tanten nästa vecka och det är ju bra, det har ju gått några veckor nu, så det kanske blir något att sätta tänderna i.. 
  • vaniljbullen
    Anonym (Hopp) skrev 2012-01-07 16:42:33 följande:
    Jag känner igen det du skriver. Känner precis så i perioder. Fast mitt kan skifta ganska snabbt, nästan från dag till dag. Vad har du för diagnos om jag få fråga.

    Kramar till dig!
    Det brukar, vanligen, också skifta ganska så snabbt... Eller ja, det kan ibland skifta från en dag till nästa (eller från morgon till kväll osv), eller lite sådär upp och ner men nu har jag varit långt nere under väldigt lång tid och det var länge sen det var så. Jag har tidigare fått ECT men nu är det två år sen och det är ju något vi diskuterat lite löst nu innan jul, framförallt för att jag har blivit väldigt bra hjälpt av det tidigare, men samtidigt är det ju lite omständligt att hålla på med det. Jag har ingen diagnos dock, min samtalskontakt gillar inte att arbeta med diagnoser, men, det är ändå så att vi jobbar enligt behandling för bipoläraa.
    Anonym (Molly) skrev 2012-01-07 14:07:47 följande:
    Det är verkligen inget vidare att känna som du gör Jag var väldigt nere och kunde inte glädjas åt något, inte göra ett smack, allt var svart och ångestfyllt Tänkte också att det var ju inte att "LEVA"!! Och faktiskt så ligger det ju något i det, det är ju inte så man leva sitt liv... Det varade så länge att jag tappade hoppet ordentligt att det någonsin skulle vända trots att det hade gjort det förr även om det då inte hade varit under så lång tid.

    Men jag kände hela tiden att vården inte tappade hoppet om mig även om jag gjorde det allt mer själv... Jag ville verkligen inte mer. Men deras hopp hjälpte mig nog på något vis ändå även om jag då alltid tänkte att det är bara som säger... Inte fasen säger de att tyvärr "Yvonne" det är kört för dig, lär dig leva i ditt mörkerfyllda ångesthål... ... Men det har vänt sakta för mig.... Lite ytterliggare justeringar i medicineringen och mycket stöd att psykolog, läkare och sjukgymnast och min familj förstås (inte alla, vissa hade verkligen gett upp mig, även vänner) .

    Jag frågade ofta vad det fanns mer att göra...? Har ju för tusan testat halva fass redan!!!??? Min läkare sa att det fanns massor kvar att testa (han är verkligen en underbar läkare, där har jag haft en jädra tur...). Man ville testa Litium men det är min sista utväg känner jag. Har klarat mig utan hittills.

    Nu är det verkligen påväg upp igen trots att jag aldrig trodde det... Jag vet att risken finns hela tiden att jag faller igennågon gång med tanke på min långa historia med djupa depressioner men jag ska verklien försöka ta hand om mig... På något vis....

    Hjälper kanske inte alls dig att JAG är påväh upp... Men jag vill verkligen försöka inge lite hopp att det faktiskt kan gå trots att det varit svårt länge...
    All värme till dig Hjärta
     Jag tycker att det är bra att du skriver positivt! Och jag vet ju allt det där, det är ju inte som att det är första gången det ser ut såhär direkt, men som jag skrev ovan, det är väldigt länge sen jag hade det såhär under så lång tid. Jag har fullt förtroende för min prattant, jag vet att hon "hör" mig men samtidigt ogillar jag när hon pratar om min läkare och att han gillar att fixa och trixa med medicinerna, ta bort, lägga till, halvera, dubbla hit och dit. Visst, det är klart det är bra att man testar för man vet ju aldrig hur det blir, men samtidigt är man ju ingen testdocka heller. Tja, herregud, jag antar att man får se...
  • vaniljbullen
    telgebo skrev 2012-01-08 13:41:56 följande:
    Senaste dagarna så har jag mått sämre å jag som skrivs ut från hemmet jag bor på
    Hur tusan ska jag fixa att bo själv då?
    Det här är bara en tanke, ta absolut inte illa upp, men det kanske är så att du känner dig sämre i måendet av just den anledningen. Alltså, du ska ut, lämna tryggheten som jag antar att du ändå haft där du bor nu, man vet inte riktigt hur det ska gå, vad som kommer hända osv. Förstår du hur jag menar? Precis som du skriver, hur ska du fixa att bo själv - det kommer du att göra, annars hade du ju inte blivit utskriven Kan det bero på det? Hur kommer det att fungera sen? Ska du fortsätta ha någon typ av regelbunden kontakt med exempelvis boendestöd? Jag antar att du redan har en kontakt med psyk? Hur kommer det att se ut runtomkring dig? Har du något skyddsnät liksom?
  • vaniljbullen
    Anonym (Upp & ner dagar) skrev 2012-01-08 20:22:19 följande:
    Hon sa bara som förklaring att hon har läst om panikångest och hon sa att hon viste mer om panikångest än mig för hon hade LÄST sig till det men aldrig upplevt det själv, och jag sa att jag har upplevt detta så jag vet betydligt mer än henne.
    Hon verkar ju helt klart sakna ödmjukhet inför livet och andra människor. Det där är ju ett skitlöjligt argument! Man måste ju fatta att visst, man kan läsa sig till en del men det innebär inte att det är exakt så för alla människor med ett visst problem! Man kunde ju tro att det var något som ligger till grund för betyg i utbildningen, att man är medveten om sådant, det är ju människor det handlar om.
    Secretlove skrev 2012-01-08 23:36:27 följande:
    tack de värmer att ni bryr er om en främling{#emotions_dlg.flower}
    jag mår lite bättre nu framåt kvällen
    Jag hoppas att du har det lite bättre idag i alla fall! Kram!
     
  • vaniljbullen
    Moonis skrev 2012-01-12 15:10:42 följande:
    Har förresten bestämt att jag måste börja skriva ner hur jag mår för när jag sen sitter där på psykiatrin så är det som bortblåst och man svarar det vanliga med ett leende "det är okej", när jag någon kväll innan inte ens vill leva i denna skitvärlden mer. Vilket föder skuldkänslor mot barnen som föder ångest och så är allt igång.

    Så rolig är min dag idag... 
    Det där var ett bra tips - jag känner ibland att jag inte riktigt når fram på det sätt jag vill, jag liksom får inte igång orden. Ska nog göra så också. 

    Igår var jag hos prattanten, jag gick dit, det började bra men sen föll hela himlen ner med regn och blåst så jag blev verkligen blöt in på bara kroppen, trots min vinterjacka! Min prattant var dock jättesnäll och körde hem mig sen, lite tidigare än tänkt men hon var så bekymrad över att jag var blöt. Själv kände jag ju inte att det var någon direkt fara men, det var skönt att slippa gå hem i det som övergått till snö.. Ska öka min dos av Lamotrigin till 400mg, jag hoppas jag inte går upp mer i vikt av det, det hoppas jag verkligen inte, då dör jag faktiskt hellre. På riktigt. Vi har ju pratat lite om ECT också, men här är ju tanken att medicinen ska göra att jag mår bättre långsiktigt och det är ju bra, jag hoppas det gör att jag orkar göra saker också.. Jag ska fundera lite på det, samtidigt som jag fattar behovet av en långsiktig lösning så känner jag också att jag nu är så djupt ner i gyttjan att jag knappt minns hur det känns att orka saker, att vilja saker, att tycka saker är roligt igen..

    En helt annan sak, jag har antagligen missat något, men, var är Hoppetossan?  
  • vaniljbullen

    Dagens ego:

    Alltså, vad är det för jävla liv man lever egentligen? Varför, varför, varför, varför är det så här. Ibland känner jag att jag är jätteglad över att alla mina vänner har det så bra, men samtidigt tycker jag att det är jobbigt för att jag mår så dåligt. (Givetvis ÄR jag glad och tacksam över att de har det bra, jag vill ju inte att de ska må såhär). Varför detta helvete? Vem är det som har kommit på det?

    Jag har Zopiklon vid behov, när jag ska sova. När jag tar den så sover jag mycket bättre än annars, men, där har vi ju beroendefrågan igen, jag vill och tar heller inte tabletten mer än max varannan dag (oftast 1-2 gånger i veckan, om ens det). Sömnen är ju väldigt avgörande. Igår tänkte jag att det antagligen vore läge för inläggning, jag är så vansinnigt trött och har ingen lust med någonting, jag tänkte på hur skönt det vore att bara ligga där och göra ingenting. Tänkte att man kunde få lite näringsdropp så att man slapp äta också. 

    Ett helvetes jävla skitliv. Det är vad det är.  

  • vaniljbullen
    Fjärilen235 skrev 2012-01-15 20:09:29 följande:
    Aaajjj är sllt jag kan säga efter tisdagens fall på en icke sandad/grusad väg här i stan, hmm definivt dags för ett besökl hos doktorn & röngtga bäckenet.
    Ahh! Där är du ju, jag har undrat var du tagit vägen.. Hemskt att du trillat dock, hoppas att du snart blir bättre!
    Moonis skrev 2012-01-15 20:01:51 följande:
    Så har jag också känt, varför jag? Varför måste allt dåligt hända mig?
    Sen läste jag två böcker av  Michael Newton. Själarnas resa och själarnas öde. Han är inget medium utan  hypnosterapeut som skriver om vad han har fått veta om livet innan och efter detta från sina patienter.
    Denna boken fick mig att se meningen med detta livet och varför just jag är en av dom som har det kämpigt.
    Att det finns en mening med detta och även om jag kan sjunka ner och bara se svart många dagar så har jag vad jag läst i dessa böcker i bakhuvudet vilket ger mig en ork att kämpa på. Även om man känner att man springer med huvudet före in i en jobbig massa som man knappt kan ta sig igenom så finns det någon mening med det och är (om man tror på detta) det jag valt till mig själv att gå igenom.

    cdon.se/b%C3%B6cker/newton%2c_michael/sj%C3%A...
     Tack för tipset. Jag har i allmänhet lite svårt för sådana böcker dock, men det är ju inte synonymt med att inte testa. Fast jag tror jag ser om jag hittar den på biblioteket först.. När jag mår bättre brukar jag ibland tänka att det är jag som drabbas för att jag klarar av det, om du förstår hur jag menar? Men det var länge sedan jag tänkte så nu faktiskt. Orkar liksom inte.
    Secretlove skrev 2012-01-16 01:13:17 följande:
    hej vänner! Hör att många har det riktigt jobbigt=( tråkigt att höra. Jag har haft en bra dag. Varit på kalas och det går bra att bo här hos pojkvännen. Imorgon börjar dom renovera min lägenhet så det ska bli kul att se sen hur det blir. Imorgon ska jag tyvärr rotfylla, inget jag ser fram emot direkt. Har sån hemskt hosta fortfarande, funkar det att laga hål då? Eller måste jag avboka?
    Haha, jag tycker du ska hosta rakt på tandläkaren! Up yours liksom.. Jag tror att det beror på hur mycket du hostar, det avgör du nog bäst själv.. Jag ska också till tandläkaren i morgon, bara undersökning dock - misstänker att det finns massor att göra, det var ju nästan ett halvår sen jag var sist. En tand lagade vi i hopp om att det skulle räcka men jag tror inte det gör det, det molvärker lite och jag kan inte riktigt tugga hårdare saker, så det blir nog att rotfylla. Igen. Tjolahopp, tjolahej. Typ. 
  • vaniljbullen

    Hej tråden, nu är jag ego igen. Jag vill dö. Typ så känns det. Jag är så djävulskt trött på det, ingen ork överhuvudtaget, jag orkar knappt lyfta benen.Idag var jag hos tandläkaren, fick börja på en ny rotfyllning (JIPPIE!) och fortfarande, efter nästan 3, 5 timme är jag jättebedövad. Det gjorde ju inte ont dock, när de borrade och grejade..  

    Utöver detta så har min man fått en kallelse för en undersökning på sin njure. Han var på hälskoll och så var värdet lite högt (inte farligt högt på något vis, men ändå). Min man har alltså bara en njure, och efter att ha gjort ultraljud så ska de nu filma hur den fungerar inuti (kontrastvätska och massor av dricka och sen kamera) så nu går jag ju upp i trehundra och blir säker på att det är livsfarligt och att han kommer att dö och det i sin tur leder till att jag får starkare självmordstankar eftersom jag inte orkar med att det ska hända ännu mer på den vägen. Jag vill ju att min man ska må bra!! Det känns som att jag inte klarar av mer, det tar stopp. Funderar på om det kanske ändå vore bäst att läggas in (fast det vet man ju inte om man ens är aktuell för, förrän man kommer dit) ett tag, Jag vet inte. Blir det inte bättre tills på torsdag då jag har tid hos prattanten så ska jag ta upp det, se vad hon säger. 

  • vaniljbullen
    Majsan242 skrev 2012-01-17 18:24:13 följande:
    Usch va jobbigt :( Förstår verkligen oron trots att det "bara" var ett lite för högt värde. Ibland går det bara inte o se något annat än worst-case scenario :( 

    Trivs du med din prattant? 

    Kram!
    Precis, särskilt som de gör en bunt ytterligare undersökningar. Min man är dock inte särskilt orolig, han tycker det är bra att de kollar upp det. Jag däremot har ju ställt in allting vi ska göra de närmaste åren/livet för att han kommer att bli jättesjuk och få dialys och cancer och sen dör han. Jag vet ju att det inte hjälper att tänka så, men man har ju inte något annat för ögonen liksom. Mår man dessutom dåligt redan innan så blir ju detta ett slag som slår ner en ännu djupare fast man trodde att man verkligen var på botten.. 

    Jag trivs väldigt bra med prattanten, hon är toppen, hon ringde nyss och jag fick prata lite (och tala om att allt blivit värre). Det jag tycker är jobbigt är ibland när hon säger att det kommer att bli bra för att det har blivit det tidigare samtidigt som jag går omkring och har ångest, skadar mig själv och funderar på bra sätt att ta livet av sig. Fast jag vet ju att hon bara vill väl, och det är ju bra att hon ser det positivt såklart.. Sen har jag ju boendestöd också, så jag är ju inte helt ensam på dagarna vilket gör att man blir lite distraherad.  
  • vaniljbullen
    Solsken269 skrev 2012-01-18 06:28:15 följande:
    Känns så skönt att vara tillbaka hos er mina vänner igen.
    Har varit inne i en hypoman fas då jag inte haft tid att vara på familjeliv har letat efter saker att handla på nätet och då speciellt handarbetssaker som garner,stickor,virknålar och rundstickor och nu har jag så jag kan öppna affär och sälja .

    Nu sitter jag med alla kredit räkningar som ska betalas har använt alla mina 25 000:- på mitt kreditkort och det ger mig grym ångest men jag kan inte tänka på det då går jag under jag bara betalar och försöker glömma allt sen men det är inte lätt när kontot gapar tomt efter det.

    Jag har handlat typ 2 IKEA blåa kassar fulla med garner av alla det slag det är helt sjukt och rundstickor har jag i 4 dubbletter och än mera när det gäller vissa storlekar skulle vilka ha något att sortera in alla rundstickor i en pärm eller något sådant för att ha lite överblick och kontroll på allt.

    Jag är helt säker på att det var Voxran som sattes in i September som utlöste min hypomana fas som varade i över 3 månader, nu i slutet av December slutade jag med den och mår mycket mycket bättre nu och det känns som att jag har landat från allt....fast jag handlar lite fortfarande MEN bara kontant nu .

    Ha en bra dag alla vänner Hjärta kärlek till er alla för att ni finns
    Jag har i och för sig inte just det maniska beteendet som du beskriver, men, jag har massor av garn! (Och ibland kan det ju faktiskt vara trevligt att prata om någonting annat också :-P) Så. Jag har inte så många rundstickor, speciellt inte 80 cm, men skulle behöva några och då tänker jag - om du har många, så kan jag köpa några vilket i sin tur betyder att du får in lite cash...  

    Bra att du handlar kontant för övrigt, det tror jag är oerhört bra, då vet man vad man har, hur mycket och är pengarna sen slut så är de slut liksom. Att ha bankkort med kredit på är ju inte särskilt bra ens om man inte är bipolär, det är så lätt att tänka "ja, men det betalar jag sen"..

     
  • vaniljbullen
    Majsan242 skrev 2012-01-18 16:41:40 följande:
    Jag ska inte säga nåt, läser till läkare själv av en anledning...
    Är det okej att jag frågar en helt annan fråga? Min make har ju gjort lite undersökningar på sin njure och jag undrar - går det inte alls att säga någonting om det vid undersökningarna? Jag känner ju lite att de väl borde säga att de ser någonting vid exempelvis ett ultraljud om det är någonting som inte är som det borde? Eller väntar man bara tills allt är klart? För t.ex. när jag gör ögonbottenfotograferingar så kan ju den som genomför det säga ungefär hur det ser ut även om en läkare måste kolla det också..
  • vaniljbullen
    Majsan242 skrev 2012-01-18 19:40:24 följande:
    Jag tror det beror helt på vem som gör undersökningen, men ofta vill nog inte vårdpersonal oroa i onödan eller säga något negativt för tidigt och då håller de tyst istället vilket har effekten att patienten oroar sig MER... det är en svår balans hur man ska göra. En annan anledning att inte berätta om vilka fynd som görs/inte görs kan ju vara att man inte är beredd att svara på de frågor som uppkommer, man väntar helt enkelt tills läkaren tar den biten. Mitt tips är att alltid be om att de ska vara helt öppna med fynden och om ni sen har frågor får ni be om hänvisning till den som är mest lämpad att svara på dem... 
    Jag tänker eftersom ingen har sagt någonting egentligen fast det är läkare som har gjort undersökningarna varje gång. 

    I övrigt tycker jag livet är ett jävla helvete. 
Svar på tråden Vi med ångest/panikattacker och depressioner...