• Här och nu

Bör man lära sig hur p-medel funkar?

Det förvånar mig hur många som inte känner till att p-piller effekten minskar vid magsjuka. Tycker de som skriver ut dem borde infomera extra, men det står ju i bipacksedeln. Jag anser att man bör läsa denna med jämna mellanrum. Detta med magsjuka sitter i ryggmärgen på mig sen jag började med p-piller, men även när jag börjar med nya mediciner, kollar jag så de inte krockar med p-piller. Kände ni till detta med magsjuka? Läser ni bipacksedeln när ni får en ny medicin osv? Säger det sig inte rätt mycket själv att passerar maten ur kroppen snabbare än normalt som vid magsjuka, kan effekten av medicin va hotad.

• Svar på tråden Bör man lära sig hur p-medel funkar?
  • BamBam
    Unikus skrev 2010-07-12 13:31:11 följande:
    Ja men om du nu vill ta och förstå, så finns det kvinnor som trots alla medel blir gravida av någon anledning!
    Har du aldrig hört talas om P-Piller barn?
    Dom kanske ska få nån form av avdrag? Uppvisande av kupong? Drömmer
    Love me or Hate me. Either way i´m still on your mind.
  • Här och nu
    BamBam skrev 2010-07-12 13:31:40 följande:
    Givetvis. Men att införa olika "aborttaxor" grundat på varför du blivit ofrivilligt gravid är åt helvete fel väg att gå.
    Inte om man slarvat med flit. Är ju samma sak som att man skulle anstränga sig för att bli gravid o sen abortera. Som ett offer. Men ingen vill ju fatta.
  • Unikus
    BamBam skrev 2010-07-12 13:33:24 följande:
    Dom kanske ska få nån form av avdrag? Uppvisande av kupong? Drömmer
    Ja precis..Miss i protokollet
    UNIK
  • Unikus
    Här och nu skrev 2010-07-12 13:34:44 följande:
    Inte om man slarvat med flit. Är ju samma sak som att man skulle anstränga sig för att bli gravid o sen abortera. Som ett offer. Men ingen vill ju fatta.
    Ja men om man inte slarvar med flit, om de nu är så enkelt att helt enkelt att pillren inte funkade, som du uppenbart inte kan fatta?
    UNIK
  • BamBam
    Här och nu skrev 2010-07-12 13:34:44 följande:
    Trams. Varför kvinnor väljer att göra abort har du nada att göra med.
    Och förresten, hur skulle det bevisas då att det är avsiktligt slarv? 
    Ditt resonemang faller på sin egen dumhet.
    Love me or Hate me. Either way i´m still on your mind.
  • Här och nu
    Unikus skrev 2010-07-12 13:38:58 följande:
    Ja men om man inte slarvar med flit, om de nu är så enkelt att helt enkelt att pillren inte funkade, som du uppenbart inte kan fatta?
    Det handlar om att använda dem rätt! DÅ har du den grad av skydd som anges. Tar dem inte dem rätt är säkerheten mycket lägre. Det är det sista jag säger.
  • Unikus
    Här och nu skrev 2010-07-12 13:41:19 följande:
    Det handlar om att använda dem rätt! DÅ har du den grad av skydd som anges. Tar dem inte dem rätt är säkerheten mycket lägre. Det är det sista jag säger.
    Men vänta nu. Om jag får en p-pillerkarta och får en bruksanvisning att nu ska jag äta dom konstant, dvs varje dag och varje morgon.
    Och ändå blir med barn?
    Menar du då att det är jag som har slarvat?
    UNIK
  • Här och nu
    Unikus skrev 2010-07-12 13:43:56 följande:
    Men vänta nu. Om jag får en p-pillerkarta och får en bruksanvisning att nu ska jag äta dom konstant, dvs varje dag och varje morgon.
    Och ändå blir med barn?
    Menar du då att det är jag som har slarvat?
    Mellanddoserade p-piller ska du ta varje dag ja. Står det fel i bipack, är det ju leverantörens fel förstås.
  • Här och nu
    BamBam skrev 2010-07-12 13:40:34 följande:
    Trams. Varför kvinnor väljer att göra abort har du nada att göra med.
    Och förresten, hur skulle det bevisas då att det är avsiktligt slarv? 
    Ditt resonemang faller på sin egen dumhet.
    Pga. så många inte vet detta med magsjuka o p-piller är det inte svårt att avgöra. Nej, det är inte synd om nån som inte satt sig in i hur p-piller funkar o sen blir oönskat gravid.
  • Unikus
    Här och nu skrev 2010-07-12 13:45:29 följande:
    Mellanddoserade p-piller ska du ta varje dag ja. Står det fel i bipack, är det ju leverantörens fel förstås.
    Ja men då blir det nog många stämningar i det här landet, för det finns många som blir gravida TROTS att dom äter p-piller.
    Och om jag inte minns fel så är väl inget skydd helt tillförlitligt.
    Varför inte införa sexförbud för alla, så har du problemet löst?
    UNIK
Svar på tråden Bör man lära sig hur p-medel funkar?