• Anonym (Resande)

Romer = Zigenare.... skulle inte tro det

Jag börjar som Rom bli less att hela tiden bli kallad för zigenare, jag är inte zigenare och alla romer är inte zigenare. I sverige har man slagit ihop zigenare och resandefolket till ett folkslag rom, men egentligen är vi inte ett och samma. Ihopslagningen var nödvändig för att gruppen skulle bli tillräckligt stor för att bli accepterad som en minoritetsgrupp.

Jag är av Resandefolket, och gillar inte alls att de slagit ihop oss alla, jag vill vara den jag är och inte slås ihop med andra. Tyvärr är det många zigenare som missköter sig och jag vill inte beblanda mig med dem!

• Svar på tråden Romer = Zigenare.... skulle inte tro det
  • Anonym
    Anonym (dinglare) skrev 2010-07-18 11:53:49 följande:
    Många Resande härstammar från Tatarer men Tatarer är även en egen folkgrupp som har sitt ursprung i Ryssland. De är muslimer och var duktigt hästfolk.
    Hmmmm Intressant.

Hästfolk.. Det stämmer nog för "stamfadern" var "livägd" och skötte hästar till Tsaren.
    Sedan rymde han till sverige... och gifte in sig i valonsläkten från beligien (smedfolk) som i sin tur blandade in sig i Samesläkten.

Snacka om salig blandning.
     Men det är nog det som gör att vi har svårt att skilja från vilken som kommer från vad osv.

Tack för informationen.. Mycket intressant.
  • Anonym (dinglare)
    Anonym skrev 2010-07-18 12:14:02 följande:
    Hmmmm Intressant.

Hästfolk.. Det stämmer nog för "stamfadern" var "livägd" och skötte hästar till Tsaren.
    Sedan rymde han till sverige... och gifte in sig i valonsläkten från beligien (smedfolk) som i sin tur blandade in sig i Samesläkten.

Snacka om salig blandning.
     Men det är nog det som gör att vi har svårt att skilja från vilken som kommer från vad osv.

Tack för informationen.. Mycket intressant.
    Det du beskriver är en rätt typisk bakgrund för en Resande. Många av oss har rötterna bl.a. i Vallonsläkter eller det sägs att vi har det men om man kontrollerar via släktforskning så kan det visa sig att de som påstod sig vara Valloner inte var det utan Resande. Anledningen till ett sådant påstående var att övrigt folk såg ner på "tattare" och det ansågs "finare" att vara Vallon.
  • Fuskmamma

Vet precis hur du känner, Som resande  blir jag frågad OFTA.
    : Är du zigenare?

Vet man inget utan bara gissar kan man vara tyst. Ovetenskap !

• Anonym (dinglare)
    Fuskmamma skrev 2010-07-24 15:26:52 följande:
    Vet precis hur du känner, Som resande  blir jag frågad OFTA.
    : Är du zigenare?

Vet man inget utan bara gissar kan man vara tyst. Ovetenskap !
    Vi är ju också rätt dåliga på att marknadsföra oss så det är inte konstigt att folk inte vet något om vår kultur och vilka vi är. Okunskap leder till konstiga frågor.
  • Fuskmamma

Alla skriver som "anonyma", Lite skamligt ! Jag skäms inte.

• Anonym (dinglare)
    Fuskmamma skrev 2010-07-24 15:39:02 följande:
    Det gör inte jag heller men jag började som anonym och fortsätter så.
  • Marzenie o dziecko

Tack så mycket för att du/ni har delat med er. Det var mycket intressant läsning. Särskillt om Finland då min mormor har berättat för mig om att längre bak i tiden så var våra släktingar ( tattare som hon kallade dom) hon har berättat att de inte hade nått fast hem utan att de reste och bodde i tält och vagnar.
    Kan detta stämma ?

• mamita64
    FIame skrev 2010-07-13 20:00:35 följande:
    jobbig situation! gör det bästa, visa de som kommer dig nära att du inte har typiskt zigernarbeteende.
    Öh vad är det " typiska zigenarbeteendet " för något?

Jag har väldigt svårt för när människor drar alla över en kam och befäster ett folkslag / religion med ett beteende.
    Finnar slåss med kniv
    Svenskar är tysta och tråkiga
    Norrmän är glada
    Muslimer är farliga och vill ta över världen
    Zigenare ljuger och stjäl
    Mm bla bla bla
  • Anonym
    Fuskmamma skrev 2010-07-24 15:39:02 följande:
    Varför är det skamligt?    Vad har du med dom rätta identiteterna att göra?  

Ibland kan det vara skönt att bara få prata utan att visa sitt nick.      Visserligen är även nicknamet anonymt.

Men jag antar att du aldrig använder  denna rättighet som FL ger oss och är annonym i trådar utan alltid visar ditt namn och vem du är. 
  • Anonym (dinglare)
    Marzenie o dziecko skrev 2010-07-24 16:12:49 följande:
    Tack så mycket för att du/ni har delat med er. Det var mycket intressant läsning. Särskillt om Finland då min mormor har berättat för mig om att längre bak i tiden så var våra släktingar ( tattare som hon kallade dom) hon har berättat att de inte hade nått fast hem utan att de reste och bodde i tält och vagnar.
    Kan detta stämma ?
    Det kan absolut stämma för det var ett vanligt sätt att ta sig fram förr. Vi gick mellan byarna och erbjöd våra tjänster och det var nog ingen "bonde" som var intresserad av att låta oss stanna permanent i byn.
    De gånger någon av oss köpte eller hyrde en stuga så brukade det bli ett jäkla liv på folk på orten och de försökte få bort oss.
Svar på tråden Romer = Zigenare.... skulle inte tro det