hur gör man risotto?
kan man använda vanligt ris eller är det något speciell ris man andvänder? och vad brukar man blanda i det?
kan man använda vanligt ris eller är det något speciell ris man andvänder? och vad brukar man blanda i det?
Googlat?
Det är kul att googla
www.kokaihop.se/recept-sok/Risotto
jag brukar ha vanligt ris... tar basmati ris.. tycker det e godast...
kokar det såklart... sen tar jag färs o bryner upp. häller på vätska o kryddar med taco krydda hehe... sen häller jag ner riset i färsen så man håller den goda smaken där i pannan...
brukar nöja mig utan grönsaker.. kör färsk tomat till för det e så gott... förr la vi i kokta ärtor o majs.. men inte gott längre...
vet inte om min kallas risotto egentligen men så är min iallafall....
Funkar med nästan vilket ris som helst. Jag gillar arborioris bäst till risotto.
Man kan blanda med allt möjligt gott. En favorit här är svamp och scharlottenlök. Sedan brukar jag börja med att låta ris och lök koka i lite vitt matlagningsvin och när det nästan kokat in kör jag lite buljong i taget tills det är lagom krämigt. (tar i svampen på slutet men fräser den innan) Vill jag lyxa till det lite extra tar jag i en klick smör och riven parmesan när jag tar den från plattan.
Prova dig fram med det du gillar eller googla lite recept.
Lycka till
du använder ex avorioris, fräser riset och sen öser genom att varva buljong och vitt vin.
Vill du ha något i har du det, sist rör du i ost, en lagrad skulle jag föredra. Kanske en parmesan :)
kommer ihåg risotton i skolan, som bestod av kallt ris, ärtor och kalla champinjoner på burk.
otroligt gott, njae. haha!