• glockenbach

Flaskmatning = det bästa jag gjort tror jag!

Min dotter som är 3,5 månader ville inte amma, och efter ett antal väldigt tårfyllda försök att "lära henne" så gav jag upp. Jag har pumpat och gett flaska, dessutom gett henne ersättning ibland för att hålla hennes mage van vid det och för att det är mer praktiskt att ta med än bröstmjölk.

Alla har tyckt att det varit SÅ SYND att hon inte vill amma, de har föreslagit gupper och amningshjälptelefon och att vi ska träna si och så, och gett tips på folk man ska prata med och gud vet vad. Alla har sagt "Oj, vad TRÅKIGT." För att inte tala om alla böcker och sajter som tjatar om amning.
    Jag har egentligen tyckt det var lite skönt men förstått att jag borde säga "Ja, TYVÄRR ammar hon ju inte, så att vi ger flaska..." och tänkt att det nog kanske är lite synd ändå. Tänkt att det verkat praktiskt att amma och mysigt.

Men igår träffade jag några gamla kompisar som har småbarn. Insåg att flaskmatningen är det bästa vi kunde ha gjort!

* Mina vänner måste amma kanske varannan timme, dygnet om. Min dotter äter en hel flaska och är sedan mätt i fyra timmar. Man hinenr göra en massa annat än att mata.

* Mina kompisar får fungera som napp. Min dotter har sugbehovet kvar men suger på vanlig napp, älskar det, blir alltid lugn och somnar gott själv i sin säng.

* Mina killkompisar får knappt ta i sitt barn medan det ammar för att det inte vill vara med pappan. Pappan blir dessutom supernervös av att vara ensam med en bebis som inte tycker att pappa duger, utan möjlighet att kunna mata den. Min kille ocn min dotter har haft superkontakt från dag ett, han matar henne säkert hälften av gångerna.

* Jag får sova hela nätter ibland (om min kille matar nattpasset), jag kan gå iväg och göra annat när jag vill. Har hittills: hälsat på vänner själv i åtta timmar, gått ut och gått på konsert, gått och fikat, tagit långa promenader, tränat, suttit och läst i parken...SJÄLV. Medan de är hemma och myser. Mina kompiar kan inte vara ifrån bebin en halvtimme på sex månader!

* Jag vet hur mycket hon äter. Mina kompisar har problem med hungriga bebisar som inte fått i sig nog utan skrikit sig blå att någon vetat att det var det som varit felet.

*Ingen mjölkstockning / sår / svamp / ont / tänder /

* Jag pumpar 3 gånger per dag. Med sjukhusets dubbelpump tar det tio minuter per gång. Man läser lite under tiden och sen har man två flaskor mjölk som hamnar i kylen. ENKELT!  Inte svårt och jobbigt alls. Om nån månad kommer jag övergå helt till ersättning. (Jag tror inte bröstmjölk är ett mirakelmedel eftersom jag själv är uppfödd på ersättning och mått utmärkt av det.)

SÅ: Jag beslöt mig efter att ha träffat mina kompiar för att inte amma nästa barn heller! Att inte amma var det bästa jag kunde ha gjort för mitt förhållande, för barnet och pappans förhållande, samt för min egen mentala hälsa. Solig
    Min bebis är mätt, glad, har två föräldrar som tar hand om henne lika bra och har knytit an lika mycket och hon har en utsövd och glad mamma.

Hoppas det kan uppmuntra någon.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-16 14:36
    Liten uppdatering:
    Tråden handlar egentligen inte om bröstmjölk eller ersättning, det handlar om flaska eller bröst. Men eftersom så många diskuterar ersättningens fel och brister vill jag gärna berätta om mina släktingar som blev uppfödda på hälften mjölk, hälften vatten och en sked havregryn i det när de var bebeisar på 60-talet. De har vuxit upp till fullt friska nöjda människor de med. Och ersättningen idag är nog till och med lite bättre än så...;)

• Svar på tråden Flaskmatning = det bästa jag gjort tror jag!
  • Lyckoprinsessan
    sirivonessen skrev 2010-08-19 19:36:25 följande:

Gissar att det bråkas i tråden om amningens förträfflighet men vill lägga till tre saker på TS pluslista. 

* Mamman får otroligt mycket mer energi eftersom mjölkproduktionen är mycket energikrävande och att oxytocin (trötthormon) utsöndras under amning. Jag var helt lullig när jag ammade men min trötthet försvann över en natt när jag slutade amma.

* Ersättning innehåller inga miljögifter vilket bröstmjölk gör.

'* Om man ammar måste man tänka på att äta allsidigt och få i sig fetter från fisk (Omega 3) annars blir bröstmjölken av sämre kvalitet. VEM orkar hålla reda på sin egen diet som nybliven mamma? Inte jag. 

Men obs : Jag tycker alla får göra hur fan de vill. Skulle ALRIG klanka på en mamma som ammar. För en del är amning himmelriket och mysigt (men kom inte och säg att det är för bebbens skull då hälsoeffekten är marginell enl vetenskapen).

Oxytocin är inget trötthetshormon, det är ett lyckohormon som även utsöndras vid beröring så förhoppningsvis får även mamma och bebis mycket av det när man flaskmatar eftersom det är viktigt för anknytning och för att man ska orka och må bra. Så ta mer på varandra, smek din bebis och mamma och pappa, smek varandra så orkar ni mer och mår bra
    Oxytocin utsöndras även i massor vid orgasm, vilket ger ny energi även om man kanske är trött direkt efter man haft sex

www.expressen.se/halsa/1.1135507/satt-fart-pa-kroppens-eget-gladjehormon

Dessutom så får enligt undersökningar ammande mammor mer sömn än icke ammande.
    Och oavsett om du ammar eller inte är det viktigt att äta bra och allsidigt som nybliven mamma för att orka
  • glockenbach
    Vill inte göra någon allmän sanning av ett enda exempel, men jag har personligen från natt ett (ok, natt tre då! ;)   ) fått sova från elva till tre på natten, sen från kvart över tre till sju eller sisådär tio beroende på vem som matar på morgonen. Och de nätter min kille matat nattpasset har jag sovit från elva och sedan åtta, nio timmar.  Helt OK tycker jag...;)
    namera skrev 2010-08-18 16:22:12 följande:
    Vågar nästan inte läsa kommentarerna, men tack för ett fint debattinlägg ts! Vi har det precis likadant, mina bröstvårtor är för små för att sonen ska  kunna greppa dem. Inte ens de som verkligen kan det här med amning på BB fick till det, så de skickade hem oss med en amningsnapp. Tyvärr sög han sig trött och inte mätt, så han rasade i vikt. Han blev så frustrerad att jag inte kunde få honom att ta bröstet själv, utan ständigt behövde hjälp av min sambo (hemskt praktiskt när han började jobba igen...). Då fick jag nog, bad BVC-sköterskan (en riktig amningsgestapo) dra åt skogen och började pumpa/ge ersättning. Idag är han 2 veckor gammal och ser äntligen ut att gå upp i vikt och må bra. Dessutom är det underbart för mig att kunna se vilka mängder han får i sig, tjugo ton sten föll av mina axlar. Nu är matningarna mysiga, inte ett kaos av frustration och gråt från både mitt och hans håll.

Men, givetvis är alla på oss om att "det är naturligt att amma" och "du har gett upp för lätt". Enligt dem är det bara att "trycka in bröstet i munnen" på barnet. Eh? Nä, här är det flaskmatning som gäller och så kommer det bli med kommande barn också (om nu inte mina bröst plötsligt fattar att de behöver ändra utseende och liksom fixar till det av sig själva).

Skönt att ni hittat ett sätt som fungerar för er! Och grattis till tösen!
    Tack! Bra att ni hittat rätt för er!
    Jag blev allvarligt rädd att jag skulle sluta tycka om min dotter när amningstrasslet höll på som värst. Jag tyckte hon var helt skitjobbig och dum i huvudet som bara skrek och inte ville suga, och det var mjölk och gegg överallt och jag bara kände att jag ville ge tillbaka henne. Jag blev så besviken på henne som inte ville "ha mig" och det gjorde skitont när hon klöstes och slogs och var uuurjobbigt att hon var så olycklig. Inte jättebra för att skapa band mellan oss! Mysiga hormorner my ass.

Hon tyckte nog inte om mig så mycket heller, min kille var den "snälla" som gav henne god mjölk i flaska och jag var den puckade som bara höll på och tryckte in bröst i käften på henne när hon var hungrig. De hade det urmysigt, medan vi bara tyckte illa om varandra. Så fort jag gav upp amning blev det total harmoni. Gud vad skönt det var! (förutom att samvetet gnagde att jag inte borde "gett upp så tidigt," precis som du säger.)
  • sarap1978

Jag  vill bara berätta att efter att ha ammat först, sen pumpat och ammat om vart annat och sen bara pumpat och givit flaska är jag och dottern nu i harmoni och bara ammar, hon har blivit jätteduktig på att suga och äta bra. Snacka om envist såklart men jag är jätteglad. Hon är nu  månader. Det tog bara 5,5 månad alltså för henne att lära sig amma :))

• Noncuro
    Lyckoprinsessan skrev 2010-08-19 22:12:45 följande:
    Oxytocin är inget trötthetshormon, det är ett lyckohormon som även utsöndras vid beröring så förhoppningsvis får även mamma och bebis mycket av det när man flaskmatar eftersom det är viktigt för anknytning och för att man ska orka och må bra. Så ta mer på varandra, smek din bebis och mamma och pappa, smek varandra så orkar ni mer och mår bra
    Oxytocin utsöndras även i massor vid orgasm, vilket ger ny energi även om man kanske är trött direkt efter man haft sex

www.expressen.se/halsa/1.1135507/satt-fart-pa...

Och oavsett om du ammar eller inte är det viktigt att äta bra och allsidigt som nybliven mamma för att orka
    Mer sömn för ammade mammor!? Största bullskit jag har hört hittils, ursäkta mig. Mest gnäll om sömnbrister kommer just från ammade mammor enligt min undersökning på "bebis träffar". Det är dessa historier jag tror på och inte någonting annat.

Barnet ammar jämt och man får aldrig någon sömn. Jag har en 7 veckors bebis som började sova 6 timmar i stöten redan i vecka 3, tack vare ersättningen.
    Jag vet alltid hur mycket hon får i sig och när och mysstunder vi har massor resterande 22 timmar om dagen, eller kanske det är 21, vad vet jag

Så thanks heaven för ersättningen och lugna och nöjda barn!
  • Lyckoprinsessan

Prolaktin och sömn 

Det mjölkbildande hormonet prolaktin utsöndras till 

stor del nattetid. Även hos personer som inte ammar 

går prolaktinnivån upp på natten. Om man går ifrån 

helamning och inför bröstmjölksersättning på kväl- 

len kan det göra att sömnen påverkas genom att det 

blir lägre prolaktinnivå hos mamman. 

I studien deltog 133 par förstagångsföräldrar till 12 

veckor gamla barn. Alla föräldrar fick svara på frå- 

geformulär och fylla i sömnloggar. För barnen fördes 

matdagbok. Matningarna delades upp i fyra perio- 

der över dygnet, från midnatt till kl 06, 06-12, 12-18 

samt 18-24. Föräldrarnas sömn bevakades både med 

hjälp av ett instrument på handleden, en sömnlogg 

och en skattning av hur de hade sovit med hjälp av 

ett frågeformulär. 

Av barnen i studien helammades 67%. 23% del- 

ammades och 10% ammades inte alls. 

Helammande mammor sov mest och bäst 

Att ge barnet en flaska ersättning på kvällen eller 

natten för att få mer sömn motverkade  sitt syfte. 

Mammor som helammade sov i genomsnitt 40 mi- 

nuter längre per natt (7,2 timmar per natt) jämfört 

med mammor som inte helammade (6,4 timmar per 

natt). Forskarna undersökte ju också om ersättning 

vid olika tider på dygnet spelade någon roll för för- 

äldrarnas sömn. 

Ersättning på kvällen (kl 18-24). Mammor som 

enbart gav sina barn bröstmjölk på kvällen sov i 

genomsnitt 45 minuter längre än mammor som gav 

sina barn åtminstone lite bröstmjölksersättning på 

kvällen. Fäderna till de helammade barnen sov 44 

minuter längre i genomsnitt jämfört med barn som 

inte enbart ammades på kvällen. 

Delad nattmatning gav inte mer mammasömn 

Ersättning på natten (kl 00-06). Eftersom en tredje- 

del av fäderna till barn som inte helammades hjälpte 

till med matningen av barnen nattetid kan det tyckas 

självklart att fäder till helammade barn i genomsnitt 

sov längre (38 minuter). Men även mammorna till 

barn som enbart ammandes under natten fick sova mer

(47 minuter) än mammor till barn som fick åtmins- 

tone någon ersättning denna tid på dygnet. En dju- 

pare analys av de föräldrapar som delade på ansvaret 

för matningen under natten visade att både mammor 

och pappor fick sova mindre än i familjer där mam- 

morna hade hela ansvaret. Mammor som hade hela 

ansvaret för flaskmatningen sov lika mycket, om inte 

mer, än mammor som delade ansvaret med pappan. 

Avråder från ersättning på BB 

Om man börjar ge bröstmjölksersättning på kvällen/ 

natten för att man är trött och behöver sova mer, är 

risken stor att man i själva verket får sova ännu min- 

dre. Det hjälper inte heller att ens partner ”tar” en 

eller flera matningar – som mamma sover man ändå 

mindre. Det är lätt att hamna i en ond cirkel av trött- 

het och oro för för lite mjölk. 

Vårdpersonal som träffar föräldrar och spädbarn 

borde därför lägga större vikt vid att sätta sig in i vad 

det är som ligger bakom enskilda familjers beslut om 

amning och tillägg, deras behov av sömn och hur de 

fungerar dagtid, menar forskarna. 

Slutligen rekommenderar forskarna BB-personal 

att inte ge nyfödda bröstmjölksersättning. Även om 

detta görs för att låta mamman få sova ut, kan det 

efter hemgången sabotera helamningen. Det ska inte 

ses som ett sätt för föräldrar att få mer sömn. 

Marit Olanders 

Therese Doan et al: Breastfeeding Increases Sleep Duraton of New Parents 

J of Perinat Neonat Nurs Vol 21, No 3, pp. 200-206 

• Helene70
    Lyckoprinsessan skrev 2010-08-20 23:37:29 följande:

I studien deltog 133 par förstagångsföräldrar till 12 

veckor gamla barn.

133(!) par förstagångsföräldrar ger inte något tillräckligt underlag.

Om detta är den största studien som har gjorts i ämnet så är jag inte övertygad. Dessutom så bygger resultaten på svar från ett frågeformulär som föräldrarna har fyllt i.

Vad säger detta? Kanske hur 133 mammor och pappor upplevde nätterna de första månaderna i barnets liv. 

Evidensbaserad forskning? Njaee....

Tills en stor empirisk forskning har presenterats i ämnet så kommer min övertygelse fortsätta att vara att mammor till flaskmatande barn sover bättre och längre åt gången än mammor som ammar sina barn. Dessutom är det en myt att mamman alltid sover när hon liggammar. Vissa slocknar med en gång medans andra är vakna tills bebisen har ätit färdigt. Tar det då några timmar för bebisen att äta klart så kan man ju gissa vad som händer med mammans sömn. 

Det är sällan man får höra saker som "jag är helt slut för att lillen vill ligga och snutta på flaskan hela natten".

Man behöver inte vara Einstein för att förstå att om mamman och pappan tar varannan natt eller matar varannan gång på natten så får mamman betydligt mer avlastning än om hon måste mata varje gång.

Jag tror också att de flesta kvinnor är tillräckligt kapabla att räkna ut vad som är bäst för dom och deras familj. Vissa vill mata varje gång medans vissa vill lämna över all matning till pappan på nätterna.

Jag har periodvis liggammat på natten och periodvis gett ersättning och jag kan helt ärligt säga att jag personligen sover som bäst när mannen min tar nattpassen medans jag får sova vidare
  • Lyckoprinsessan
    Helene70 skrev 2010-08-21 08:54:46 följande:

Om detta är den största studien som har gjorts i ämnet så är jag inte övertygad. Dessutom så bygger resultaten på svar från ett frågeformulär som föräldrarna har fyllt i.

Vad säger detta? Kanske hur 133 mammor och pappor upplevde nätterna de första månaderna i barnets liv. 

Tills en stor empirisk forskning har presenterats i ämnet så kommer min övertygelse fortsätta att vara att mammor till flaskmatande barn sover bättre och längre åt gången än mammor som ammar sina barn. Dessutom är det en myt att mamman alltid sover när hon liggammar. Vissa slocknar med en gång medans andra är vakna tills bebisen har ätit färdigt. Tar det då några timmar för bebisen att äta klart så kan man ju gissa vad som händer med mammans sömn. 

Det är sällan man får höra saker som "jag är helt slut för att lillen vill ligga och snutta på flaskan hela natten".

Man behöver inte vara Einstein för att förstå att om mamman och pappan tar varannan natt eller matar varannan gång på natten så får mamman betydligt mer avlastning än om hon måste mata varje gång.

Jag tror också att de flesta kvinnor är tillräckligt kapabla att räkna ut vad som är bäst för dom och deras familj. Vissa vill mata varje gång medans vissa vill lämna över all matning till pappan på nätterna.

Jag har periodvis liggammat på natten och periodvis gett ersättning och jag kan helt ärligt säga att jag personligen sover som bäst när mannen min tar nattpassen medans jag får sova vidare
    Nej, håller med, inget tillräckligt underlag för att säga något generellt men se det som 133 kvinnors erfarenheter. Jag själv som ammar och samsover har aldrig någonsin känt mig trött som många av mina vänner som slutat amma gör men jag vill inte säga att det ena är bättre än det andra. Bara att vi är olika och var och en väljer det som passar en bäst. jag söker mig instinktivt till det som känns mest natruligt och nästan lite djuriskt. Andra är kanske mr rationella och praktiska
    Huvidsaken att man känner att det passar ens barn... och kanske en själv, men för mig personligen är det underordnat
  • örtagård
    Helene70 skrev 2010-08-21 08:54:46 följande:

Helen, jag håller med om att det inte är något särksikt stor forskningsunderlag. Jag tycker dock det är mycket intressant information om prolaktinnivåernas inverkan på sömnen hos mamman. Jag skulle ändå vilja nyansera bilden lite till .

I vår familj har vi både ammat och flaskmatat på nätterna.

Jag tycker det låter väldigt rimligt att prolaktin påverkar kvinnans sömn positivt. Hur mycket kanske är individuellt. Vidare tillkommer andra faktorer som tex sömnstörningar. När jag nattammade min äldsta var jag inte ett dugg avslappnad på nätterna och vaknade helt och hållet av amningen. Lillan skulle dessutom bäras tillbaka till sin säng hela tiden flera gånger per natt - tokstollar som vi var . Vi blev vidare sömnstörda båda eftersom maken hämtade och lade tillbaka henne varje gång. Vi blev trötta. Så började vi med välling istället när hon var tio månader. Opålästa fattade vi inte att vi skulle gett ersättning. Maken tog alla nätter i ett och ett halvt år innan vi vande henne av med det. Han blev trött och sömnstörd. Hon fortsatte sen att vakna ytterligare ett år på natten - utan flaska. Han blev så sömnstörd att han hade svårt att somna om. Han bara väntade på nästa uppvak. Det händer säkert många ammande mammor, kanske särskilt första gångsmammor - flaska eller amning, Man är ju så ovan vid att få en  bruten sömn.

Andra barnet lärde mig att sovamma och jag trotsade min skräck för psd. 15 mån ammade jag och sov helt ok. Sen började lillen vakna på riktigt mellan amningarna och jag började bli trött. Vi började med välling. Ungen skrek och höll oss vakna. Hade nattskräck. Vi var vakna båda även om maken "tog nättern":

Lilltjejen och jag sover som en stock och prolaktinet flödar. Någon flaskavlastning kan jag inte föreställa mig .

Jag tror därför att mycket, när det gäller en fungerande nattamning, beror på ens personliga förutsättingar för störningar under nattsömnen (jag har tex tränat upp toleransnivån för att inte veta vad som väntar under natten - det är mycket lättare för mig att somna om nu än med första barnet då jag inte visst när jag skulle bli väckt igen), förväntningar (hela nätter ), erfarenheter (flera barn tex), mående (ex  förlossningsdepressioner, migrän, andra sjukdomar), behov av rörelsefrihet (amningen har ju bundit mig till hemmet mycket under kvällar och nätter, vilket kan leda till känslor av stress och uppbundenhet).

Jag kan ju också konstatera att varken maken eller jag har sovit gott när vi haft nattstrulande barn oavsett vem som svarat för maten. Vi vaknar båda av barnen, berörs av deras skrik, känner stress av att den andra inte får sova. Maken deltog i min nattamning och jag har vaknat mången gång av mikrons brum till barnets gnällande eller tom skrikande.
  • gravida06

En till som "tyärr" behövde flask mata!
    Som jag idag när dottern är 4 år insåg att det va tamme fan det bästa!!!
    Hon e frisk o kry tjej.. trotts allergi pappa!

Nästan barn kommer helt klart okså bli pumpat o ersättning till..

Då jag har hästar så funkade mitt intresse, mitt liv så bra. tävlade två månader efter förlossningen och pappa o dottern satt på läktarn med en flaska bröst mjölk o hejjade på :)

• örtagård

Hihi, jag avbröt inlägget där just pga av en nattamning !

Jag ville väl mest belys att det nog mer handlar om individuella förutsättingar än matningssätt för hur man upplver man får mest sömn. Precis som du skrev, Helen - att varje familj vet vad som passar dem bäst.

Jag är helt övertygad om att prolaktin har positiva effekter på sömnen men beroende på ens livssituation eller personliga förutsättningar, kan flaska och delad matning på nättern ge mer avlastning. Jag har själv känns mig sömnstörd och upplevt att jag bara  måste befrias från nattansvaret. Så jag vet mycket väl hur det kan kännas. Jag menar också att det kan vara precis tvärt om - att man får mindre eller sämre sömn av flaskmatning pga utebliven prolaktivnivå. Inte heller innebär flaska per automatik att barnet sover längre (våra har vaknat jättemycket när de fått vällning). Det enda granterade är väl att två föräldrar kan dela på nätterna  och det kan ju vara skönt .

Jag tror också det är viktigt att ha i åtanke att amningen i mycket är något man måste lära sig. Jag har haft lätta amningar, i nga stockningar, sår som blir infekterande eller flera veckor av smärta. Jag känner ändå att min amning blivit allt lättare av erfarenheterna jag samlat på mig. Med första barnet tänkte jag, onej, hon vill äta igen. Nu känner jag bara o, vad skönt, hon tar bröstet, jag kan somna igen - det är en jätteskilland i inställning och erfarenhet för mig . Jag har också i övrigt en mer avslappnad inställning till ev störningar. Jag lever med att man aldrig vet om man ska till barnakuten, torka slemkräkningar mitt i natten, vakna till vinterkräksjuka. Jag har lärt mig att slappna av när tillfälle ges. Men det har inte kommit av sig själv. Så prolaktin är inte allena saliggörande men jag tycker också det är tråkigt när amning framställs som något som stör nattsömnen i motsats till flaskmatning som förväntas ge hela nätter.

Nu är jag sömndrucken av nattamningen och redo för sängen !

Svar på tråden Flaskmatning = det bästa jag gjort tror jag!