• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • iolanthe
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 23:08:05 följande:
    Men ni. seriöst nu. Hur ska jag göra med den lilla trippen? Funderat lite fram och tillbaka, och egentligen vill jag inte ta med dom andra barnen. vad tycker ni? Funderar isåfall på att åka när dom andra barnen är här, så kan dom hitta på nått med sin pappa kanske.
    Nej, jag tycker inte du behöver ta med dom. Du åker med ditt barn till din mamma, finns ingen orsak att ta med dom om du inte gärna vill förstås. Dom äldre har förhoppningsvis en egen mormor att åka till.
  • Anonym (Miljömamman)
    Anonym (GE ER..) skrev 2010-07-20 23:28:56 följande:
    Men snälla du.. Alla har väl delat upp sin ekonomi olika.. Och en del har så kallade "egna" pengar som man får behålla och göra vad fasen man vill för. Och då har man redan lagt pengar till mat konto.. Räkningar och övriga utgifter.. Så har pappan 2 barn sen innan så kan ju han och mamman till barnen lägga pengar som till kläder till barnen. Jag lever också med en man som har barn sen ínnan. Inga problem där inte.  Bara det att vill jag bekosta lite extra på mitt barn så får väl jag göra det med mina i hop tjänade pengar. Jag kanske inte har råd att köpa allt till mitt styv barn utan det gör mamman till man sambos barn så gärna. Så därför håller jag med TS-
    Nu blandar du ihop olika saker. Att ha egna pengar att göra vad man vill för är en sak men att behandla barn olika inom samma familj är något helt annat.
    Vi skulle aldrig drömma om att behandla det biologiska barnet annorlunda än särkullbarnet. Min sambo har alltid spenderat mycket av sina "egna" pengar på min dotter och de gör saker ihop själva. Detta blev ännu viktigare när vi fick ett gemensamt barn så att hon absolut inte skulle känna sig särbehandlad eller åsidosatt.
    Vi är också väldigt noga med att bygga upp barnens sparande inför framtiden på samma sätt. Vad hennes biologiska pappa väljer att göra med och för henne samt köpa till henne är totalt ointressant för oss. I vår familj ska hon ha en precis lika självklar plats som sin bror. 

Ett inlägg som inleds med "Men snälla du" blir dock svårt att ta på allvar utan att man ser ner på den som skrivit men jag försöker bortse från det...
  • Esther M
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 23:09:20 följande:
    Har du källa på det?
    nja...men jag har varit där, och alla barn jag träffade blev utom sig av lycka över choklad. jag gav en klänning jag inte kunde ta med till en tonåring, och hon sken av lycka...

men de var fattiga, och min erfarenhet talar nog inte för alla...
  • Anonym (dinaminavåra)

Är ni överens (ni= du och din man) om att du handlar till eran och han till sina så spelar det väl ingen roll?
    Jag har 3 biologiska barn och  de har inte samma märke på kläderna någon av dem. Den äldsta köper mest kläder på h&m och kappahl, ginatrikå , medans den andre har mycket molo, me &i och Lindex.
    Den Minsta har mycket Pop och lindex samt ärvda kläder OCH de två yngsta är helsyskon.
    Hans dotter handlar mamman till, olika märken.

ANg resan så tar jag inte med mig bonus när vi åker till mina släktingar på semester 70 mil.
    Åker vi till hans släkt så följer bonus med om hon vill.
    ANnat resmål följer bonus med på om det ligger i hennes ålders intresse.

• Moi Je Joue
    Esther M skrev 2010-07-21 23:13:32 följande:
    Jag tycker du och din dotter ska åka. Då får ni, som du säger, lite egen mamma-dottertid, och flickorna får ha pappa ifred innan det kommer fler syskon.  Han och de kan väl hitta på något nice tillsammans? det kommer ju att bli mindre tid för det senare..
    dom tycker säkert att det är roligare att hitta på nåt ensamma med pappa innan bebisen kommer än att hänga med dig och din mamma (var det väl också?) och lillasyster.
  • Esther M

kommer tillbaka imorgon och kollar vad som har hänt. good night, wherever you are

• Vanilj L
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 22:52:13 följande:
    En annan gerj: nu innan syskonet kommer tänkte jag resa iväg ett par dar med min mamma och min dotter, bara vi, så att hon får rå om sin mamma lite ifred (och jag henne!) innan det vlir bebiskonkurrens. Ska jag alltså behöva ta med dom två andra då också?
    Självklart ska du åka med din mamma och din dotter. Men lyssna nu på vad du skrev tex. Ska ja BEHÖVA ta med DOM TVÅ ANDRA då också. Behöva ta med??????
  • Anonym (Stepmom)
    Vanilj L skrev 2010-07-21 23:11:32 följande:
    Nej barnen vet inte vad märkes kläder är föräns som tex TS involverar det i barnens liv. Men  det är ju upp till henne. Men i denna tråd handlar det nog inte bara om kläder vad många med mig förstått.
    Nej, det handlar inte bara om kläder. Det handlar om att biomamman och farmodern vill att jag ska vara  förälder åt två barn som inte är mina, vilket jag inte går med på. 

Esther M skrev 2010-07-21 23:13:32 följande:
    Jag tycker du och din dotter ska åka. Då får ni, som du säger, lite egen mamma-dottertid, och flickorna får ha pappa ifred innan det kommer fler syskon.  Han och de kan väl hitta på något nice tillsammans? det kommer ju att bli mindre tid för det senare..
    Ja, jo... känns bara som att jag kommer få skit från farmor och biomamma när det här kommer fram.
    iolanthe skrev 2010-07-21 23:13:57 följande:
    Nej, jag tycker inte du behöver ta med dom. Du åker med ditt barn till din mamma, finns ingen orsak att ta med dom om du inte gärna vill förstås. Dom äldre har förhoppningsvis en egen mormor att åka till.
    Dom har ingen mormor, tror hon är död, eller dom har iallafall ingen kontakt med henne. Men dom har ju farmor.

,
  • Anonym (Stepmom)
    Vanilj L skrev 2010-07-21 23:18:10 följande:
    Självklart ska du åka med din mamma och din dotter. Men lyssna nu på vad du skrev tex. Ska ja BEHÖVA ta med DOM TVÅ ANDRA då också. Behöva ta med??????
    Ja? BEHÖVA ta med? Vad var konstigt med den formuleringen?
  • Moi Je Joue
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 23:19:55 följande:
    Ja? BEHÖVA ta med? Vad var konstigt med den formuleringen?
    ja LYSSNA nu på vad du SKREV, hoho!
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...