• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Anonym (....)
    Vanilj L skrev 2010-07-24 23:47:03 följande:
    jag tror ingenting jag lägger i hop ett plus ett.
    Precis. Lägger ihop dina egna tankar och funderingar, inte vad som står i klartext
  • Anonym (låt mamman)

TS, jag tycker att din man kan ge mamman pengar så att hon står för ALLA klädinköp för deras barn och att kläderna skickas mellan hemmen. Då kan dom lägga mer pengar på kläder istället för att ha dubbla uppsättningar. Kan tänka mig att de i dagsläget får kläder för lika mycket som er gemensamma dotter, MEN det syns inte eftersom de har dubbelt så mycket kläder istället. 

Jag förstår om barnen kan bli osams längre fram om dom ser denna skillnad. Det kan ER dotter få lida för. Hon kan få två syskon som inte kommer tycka om henne... Det vill du väl ändå inte.

Annars kan ju ni få pengar av mamman och att du faktiskt tar dig tid att handla till dom också. Har svårt att förstå varför det skulle vara så tråkigt när du verkar älska shopping. Se det som en investering i din dotters  syskon.

Skillnader kommer bara sprida avundsjuka....

• Vanilj L
    Anonym (....) skrev 2010-07-25 11:45:59 följande:
    Precis. Lägger ihop dina egna tankar och funderingar, inte vad som står i klartext
    Det stod i klartext att farmorn har pratat med pappan att han gör skillnader på barnen. Då kan det ju faktiskt vara så att tex 7 åringen har anförtrott sig till farmorn. Det är ju egentligen ingen som vet mer än biomamman och farmorn.
  • Solkysst
    Vanilj L skrev 2010-07-25 19:06:24 följande:
    Det stod i klartext att farmorn har pratat med pappan att han gör skillnader på barnen. Då kan det ju faktiskt vara så att tex 7 åringen har anförtrott sig till farmorn. Det är ju egentligen ingen som vet mer än biomamman och farmorn.
    Man ska kanske inte läsa mellan raderna men det är åtminstone sunt att ha en viss skepsis och inte lita helt och hållet på vad en TS framför för sanningar.

Med tanke på den distans denna TS tar till sina styvbarn är ju risken stor att hon faktiskt inte vet om någon av dem mår dåligt. Eller läser hon mellan raderna på barnen.

Vilka är ni andra att sitta här i tråden som totala främlingar och hävda att allt TS skriver är hela sanningen? Inse att det handlar om gissningar oavsett vad man tror på.

Jag brukar använda mitt sunda förnuft när jag tolkar en situation och jag höjer skeptiskt på ögonbrynen när en styvmamma anser sig sitta barnvakt åt sina styvbarn och liknande attityder. Enligt min erfarenhet kan sånt beteende lätt leda till att det skär sig och att barnen mår dåligt. Därmed inte sagt att just dessa barn mår dåligt just nu. Men risken finns och jag tycker fortfarande beteendet är fel.
  • Solkysst

Det enda man egentligen får veta från farmoderns och mammans sida är att de har reagerat på att pappan gör skillnad på barnen. Sedan tar TS upp det här med märkeskläderna.

Vem vet om det inte finns andra saker som TS väljer att inte ta upp? Jag tror det är vanligt att trådstartare är selektiva med vilka detaljer de tar upp till diskussion när de blivit kritiserade. Därför väljer jag att ha en viss skeptisk tolkning om vad som sker här.

• bonnieloveskim
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 09:55:07 följande:
    Är inte pappan hemma är inte heller barnen hos oss, förutom om han är borta någon kväll då och då elelr ett ärende mitt på dagen, jag jag sitter barnvakt en stund. Alltså behöver dom inte oroa sig för gympapåsar.
    NU är jag tillbaka igen 

mycket intressant att pappans sambo är "barnvakt" åt hans barn.
    Ditt uttryck visar hur främmande ni verkligen är för varandra. Ni är ju ingen familj.

är pappan även barnvakt när han är med ert gemensamma barn?
  • bonnieloveskim
    Anonym (helknasigt) skrev 2010-07-22 14:05:56 följande:
    4. Själv har jag jättesvårt att förstå hur människor som lever ihop kan välja att ha delad ekonomi. Jag och min sambo har haft gemensam ekonomi i princip sedan innan vi ens flyttade ihop. Däremot respekterar jag att folk väljer att ha delad ekonomi och om man tillsammans har gjort det valet tycker jag att det är helt rimligt att den som är biologisk förälder till barnen också tar det ekonomiska ansvaret för dem. Kan det verkligen stämma att TS enligt lagen är försörjningsansvarig för bonusbarnen trots att hon och sambon har delad ekonomi? Det låter underligt, men lagen kanske är utformad från förutsättningen att sambos har gemensam ekonomi?
    Lagen är utformad att garantera barns försörjning, att alla barn i en och samma familj ska få möjlighet till samma försörjning.
    Om det finns en standrasd i en familj, och om den standraden uppebärs av den som inte är förälder till barnet. om då (halv-)syskonet/n får denna standarden så så bör även bonusbarnen ta del av standraden, dvs likabehandlas.

vi har lag i sverige på jämställdhet.
    tex så är en man skyldig att försörja sin fru om hon har pengar.. och vise verse... och detta inkluderar även barn.

dvs om bara mannen arbetar, och fru inte har pengar, men dock barn och de är gifta så måste mannen se till att det finns mat på bordet åt barnen med. Då är de gifta och han är underhållsslyldig barnen föutom det beloppet på 1273 som fås av fk samt barnbidraget.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-22 09:51:17 följande:
    Så jag ska lägga hans barn 2 gånger i veckan, för annars är jag en negativ människa? Jag behöver inte ta åt mig av din kritik, för du vägrar ju förstå varför vi ahr det som vi har det, och på vilka grunder. Alltså är din kritik obefogad och därmed ganska irrelevant för mig.

Nej, allt är inte svart eller vitt, men jag tycker inte att jag ska behöva göra sådant som inte känns bekvämt för MIG, jag är också en person i vårt hushåll.
    Läs om och läs rätt.

Du läser det jag skriver som fan läser bibeln.

Jag sa inte att om du inte nattar barnen så är du en negativ människa.

Jag skrev att du inte kan ta kritik. Det är en sak.

Sen skrev jag att delaktighet behövs och föreslog att du tex kunde natta barnen 1-2 ggr i veckan. Men uppenbarligen läste du bara hälften av det med.

Helt ärligt så struntar jag i hur DU har det... detta handlar inte om dig.
    Det handlar faktikst om BARNEN!

Och givetvis är du en person i hushållet, men det innebär inte att du är den som står i centrum, vilket du verkar vilja göra.
    Barnen ska stå i centrun, det är de som är små och behöver oss vuxna, oavsett om man är bio eller bonus.

Efter att ha läst dina inlägg så förstår jag att det inte är barnen som står i centrum hos er, det är DU och sen kommer din dotter.

Hade du satt din dotter i centrum så hade du sett henne som ett SYSKON till dessa 2 barn, och inte endast som DIN dotter. Men du särbehandlar barnen just för att du är egoncentrisk.

Att vägra ta emot kritik visar dessutom hur egocentrisk du är, många blir glada för kritik, så man kan ha en chans att ändra sig och att alltid bli en bättre människa, vara en bättre förebild och även en positiviare och gladare person.
    Men du verkar ha stort behov av att bli sedd och måste till varje pris vara mittpunkten i tillvaron. Allt måste cirkulera runt dig och det får bara inte ske att du måste ta ett extra steg utanför ditt håll som inte gynnar dig.

Denna tråd handlar enbart om dig, ditt välmående.
    Den handlar inte ens om ditt barns välmående och hans barns välmånede avsäger du dig snabbt.
  • Vanilj L
    bonnieloveskim skrev 2010-07-26 10:25:49 följande:
    Läs om och läs rätt.

Du läser det jag skriver som fan läser bibeln.

Jag sa inte att om du inte nattar barnen så är du en negativ människa.

Jag skrev att du inte kan ta kritik. Det är en sak.

Sen skrev jag att delaktighet behövs och föreslog att du tex kunde natta barnen 1-2 ggr i veckan. Men uppenbarligen läste du bara hälften av det med.

Helt ärligt så struntar jag i hur DU har det... detta handlar inte om dig.
    Det handlar faktikst om BARNEN!

Och givetvis är du en person i hushållet, men det innebär inte att du är den som står i centrum, vilket du verkar vilja göra.
    Barnen ska stå i centrun, det är de som är små och behöver oss vuxna, oavsett om man är bio eller bonus.

Efter att ha läst dina inlägg så förstår jag att det inte är barnen som står i centrum hos er, det är DU och sen kommer din dotter.

Hade du satt din dotter i centrum så hade du sett henne som ett SYSKON till dessa 2 barn, och inte endast som DIN dotter. Men du särbehandlar barnen just för att du är egoncentrisk.

Att vägra ta emot kritik visar dessutom hur egocentrisk du är, många blir glada för kritik, så man kan ha en chans att ändra sig och att alltid bli en bättre människa, vara en bättre förebild och även en positiviare och gladare person.
    Men du verkar ha stort behov av att bli sedd och måste till varje pris vara mittpunkten i tillvaron. Allt måste cirkulera runt dig och det får bara inte ske att du måste ta ett extra steg utanför ditt håll som inte gynnar dig.

Denna tråd handlar enbart om dig, ditt välmående.
    Den handlar inte ens om ditt barns välmående och hans barns välmånede avsäger du dig snabbt.
    Jättebra skrivet!!!!
  • Anonym (....)
    Vanilj L skrev 2010-07-25 19:06:24 följande:
    Nä, där läser DU mellan raderna igen. Det står i klartext att farmorn tycker att tjejerna har fula kläder.
    Pappan gör ingen skillnad på barnen. Han handlar på HM till både de stora tjejerna och till lilltjejen.

Det står även att farmorn vid flertal tillfällen försökt få pappan och exet på familjerådgivning...(vad 17 dom nu skulle dit att göra efter minst 4 år isär????) Så, nu ska JAG läsa lite mellan raderna och göra ett antagande...Jag förutsätter att farmorn genom detta agerande inte gillar TS och gör allt för att förstöra mellan dom. Genom att t.ex. klanka ner på vad TS köper för kläder till sitt barn.
  • Anonym (....)
    bonnieloveskim skrev 2010-07-26 10:25:49 följande:

Delaktighet kanske behövs om alla parter vill det. Barnen kanske vill bli nattade av sin pappa, och inte av pappas nya sambo. Det är ju inte så konstigt.

Bara för att man hör och tar emot kritik, betyder ju inte det att man behöver ändra på sig eller ett visst beteende för det. Din kritik kanske är bra i dina ögon, men är sämre hos nån annan person som tycker på ett tredje sätt. Alla är vi olika som människor och alla har vi olika familjesituationer. Den här familjen är lycklig i den situation dom sitter i. Dom behöver inte ändra på nåt för att nån annan tycker dom borde göra på annat sätt.
  • bonnieloveskim
    Anonym (....) skrev 2010-07-26 14:06:52 följande:
    Nä, där läser DU mellan raderna igen. Det står i klartext att farmorn tycker att tjejerna har fula kläder.
    Pappan gör ingen skillnad på barnen. Han handlar på HM till både de stora tjejerna och till lilltjejen.

Det står även att farmorn vid flertal tillfällen försökt få pappan och exet på familjerådgivning...(vad 17 dom nu skulle dit att göra efter minst 4 år isär????) Så, nu ska JAG läsa lite mellan raderna och göra ett antagande...Jag förutsätter att farmorn genom detta agerande inte gillar TS och gör allt för att förstöra mellan dom. Genom att t.ex. klanka ner på vad TS köper för kläder till sitt barn.
    För farmor kanske familjerådgivning och samarbetssamtal på familjeerätten är samma sak.
    Hur ska hon kunna skilja på detta?
    Och man kan faktiskt gå till familjerådgivning som separarade om du inte visste det.

Jag tycker det är ett mycket bra förslag av farmor.
    Hon kanske bara vill att pappan ska lyssna en stund på vad exet säger, utan att ha med sig TS hela tiden.

TS varför kan inte pappan få prata med exet på familjerådgivning eller samarbetssamtal?
    Du är väl inte rädd att pappan får upp ögonen på det du gör heller....
  • bonnieloveskim
    Anonym (....) skrev 2010-07-26 14:14:09 följande:
    Delaktighet kanske behövs om alla parter vill det. Barnen kanske vill bli nattade av sin pappa, och inte av pappas nya sambo. Det är ju inte så konstigt.

Bara för att man hör och tar emot kritik, betyder ju inte det att man behöver ändra på sig eller ett visst beteende för det. Din kritik kanske är bra i dina ögon, men är sämre hos nån annan person som tycker på ett tredje sätt. Alla är vi olika som människor och alla har vi olika familjesituationer. Den här familjen är lycklig i den situation dom sitter i. Dom behöver inte ändra på nåt för att nån annan tycker dom borde göra på annat sätt.
    Men i detta fallet handlar det inte om vad barnen vill. utan TS vill inte natta barnen. Barnen kan inte ens få känna att de skulle vilja bli nattade av henne, få höra henne läsa en saga som hon kanske gör för sin egna dotter.

Det hade varit skillnad om hon faktikst stod beredd att natta dem, men de valde att bli nattade av pappan. Barnen hade då ändå fått veta att de vuxna som de bor hos, ställer upp för dem båda och finns där.
    Nu vet de nog att de inte har 2 vuxna där på samma sätt, utan mest enbart sin pappa.

Det är skillnad på att lyssna på kritik, och att vägra lyssna på den. TS vägrar lyssna på kritiken ens. Hon kör sitt rece och hör inte ens när man säger att det kommer ett vägval. Hon har redan bestämt sig för att köra rakt fram oavset om vägen svänger. Ibland måste man lyssna på kritiken innan man avfärdar den.

Jag vet inte om jag fått uppfattningen att familjen är lycklig.
    Jag har läst TS sida av det hela där det framgår klart och tydligt att omgivningen som farmor och mamman har reagerat på TS agerande på deras gemensamma dotter.
    Jag kan inte utläsa om detta säger en lycklig familj.. jag läser att det är en familj som har visat nåt annorlunda utåt eftersom det finns reaktioner.
  • Anonym (....)
    bonnieloveskim skrev 2010-07-26 14:15:45 följande:
    För farmor kanske familjerådgivning och samarbetssamtal på familjeerätten är samma sak.
    Hur ska hon kunna skilja på detta?
    Och man kan faktiskt gå till familjerådgivning som separarade om du inte visste det.

Jag tycker det är ett mycket bra förslag av farmor.
    Hon kanske bara vill att pappan ska lyssna en stund på vad exet säger, utan att ha med sig TS hela tiden.

TS varför kan inte pappan få prata med exet på familjerådgivning eller samarbetssamtal?
    Du är väl inte rädd att pappan får upp ögonen på det du gör heller....

För det första har TS lämnat tråden. Hon har redan svarat på detta med familjerådgivning att han får gärna gå dit, men han vill inte. Varför skulle han vilja det förstår inte jag heller...

För det andra, vad vet du om vad pappan och exet har för relation till varandra, om TS är med varje gång dom pratar eller träffas. Det skulle inte jag tro att hon är, men det vet varken du eller jag nånting om så det kan vi låta vara osagt.

Ja det är klart man kan gå på familjerådgivning som separerade, varför skulle man inte kunna det? Men vad är anledningen till det när varken exet eller pappan ens har bokat tiden, utan farmor, som inte har ett skit med det hela att göra.

• iolanthe
    Anonym skrev 2010-07-25 00:27:25 följande:
    Jag?  Det är han som utesluter dem!
    Han  ville ha sina barn närvarande vid vigseln och vid deras syskons dop och du nekade. Hur får du det till att han utesluter dom?
  • Anonym (låt mamman)
    Anonym skrev 2010-07-24 17:41:26 följande:
    Jag gör inget för att förhindra! Vill de inte ha med barnen på bröllopet och festen så behöver de inte. De valde att gifta sig på min helg med barnen, deras bekymmer. Samma med dopet! Pappan och nya frun nekade dem att vara där första veckorna. Jag var ärlig och talade om att pappa och hans fru inte ville att de skulle komma.
    Vår gemensamma dotters födelsedagskalas blev på biomammans helg. Hon hade aldrig i sina tankar att mina bonusar inte skulle få komma. VI hade dom över natt, inga problem alls....

Hon hälsade på med barnen på sin helg då vi kom hem från BB och dom kom även hit några timmar mitt i veckan medans hon gjorde ärenden. Hon har aldrig försökt hindra att syskonen får träffas.

Så då det råkade bli dop och bröllop på din helg förstår jag verkligen inte hur du kunde neka dom att få gå. Inte något dom kommer tacka dig för i framtiden kan jag lova. Dom har ju missat STORA upplevelser pga dig.
    Något du kunde låtit dom delta i om du varit en snällare mamma.

Så glad att mina bonusars mamma inte nekar för att saker kan hamna på "fel" helg. Vi gör likadant tillbaka. Tror allt man får kompromissa och hjälpa varandra så att barnen får vara delaktiga i båda familjerna.
    Så behöver dom inte gå och tro att pappa/mamma inte älskar dom. :(
  • Pepsimax9

Jag tycker du gör rätt TS. Din svärmor bör hålla tyst och sköta sitt. Du gör vad du vill med dina pengar, det är inte ditt ansvar att försörja och köpa kläder till dina bonusbarn, det får den andra mamman och din man göra. Vill man att ens barn ska ha fina kläder så får man köpa det själv och skaffa jobb. Klart ditt biobarn går före dina bonusbarn. Jag skulle aldrig begära att exets nya fru skulle köpa kläder till mina barn, det är ju mitt ansvar. 

• Anonym (qwerty)
    Pepsimax9 skrev 2025-11-08 00:12:13 följande:

Jag tycker du gör rätt TS. Din svärmor bör hålla tyst och sköta sitt. Du gör vad du vill med dina pengar, det är inte ditt ansvar att försörja och köpa kläder till dina bonusbarn, det får den andra mamman och din man göra. Vill man att ens barn ska ha fina kläder så får man köpa det själv och skaffa jobb. Klart ditt biobarn går före dina bonusbarn. Jag skulle aldrig begära att exets nya fru skulle köpa kläder till mina barn, det är ju mitt ansvar. 

Nödvändigt att informera TS om detta i en 15 år gammal tråd.... Hennes barn är myndig vid det här laget.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...