• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Vanilj L
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 23:01:22 följande:
    Nej, varannan vecka är han med tre av sina barn och varannan vecka med ett av dom. Han tycker att det är lite att bara träffa sina äldsta varannan vecka och att han missar halva deras liv. Vilket han gör.
    Esther M skrev 2010-07-21 22:57:50 följande:
    mina styvbarn sover på en ica-kasse. när jag var ung bodde vi på botten av en sjö. varje morgon när vi vaknade var vi tvungna att städa sjön, sen äta en handfull kallt grus till middag osv osv.

dina styvbarn har det bra. ursäkta OT utbrott, men jag står snart inte ut längre. jag kan inte förstå varför människor tycker att det finns ett problem. din svärmor är den enda som klagar? jag menar, vad fan? Am I taking crazy pills here?
    Ja, nått måste du ta. För biomamma klagar också. LÄs gärna innan du skriver :) Tråkigt att ni bodde i en sjö, jag antar att den var tom? Fast då kanske det inte ens kallas för en sjö förresten... Då måste ni ha haft dykarutrustning, hoppas den inte var från H&M!! Eller isåfall från HM till er alla.
    Har han fyra barn eller? Du säger ju att den veckan han har "sina" barn där är det ju pappan som ska ta hand om dom. Men tar han hand om alla  3 dom veckorna hans barn är där. Vad gör du då da?
  • Moi Je Joue
    Esther M skrev 2010-07-21 23:18:04 följande:

kommer tillbaka imorgon och kollar vad som har hänt. good night, wherever you are

me too!
  • Missisbit
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-19 16:00:29 följande:
    Kan berätta om fler saker jag inte gör åt dem; jag packar inte deras gympapåsar, jag gör inte matsäck, jag borstar inte deras tänder, jag kör dom oftast inte till och från kompisar eller hobbys.

Däremot städar jag efter dem, jag går på bio ihop med dem, jag ger dem ensamtid med sin pappa, jag hjälper stora tjejen med läxor, jag fixar frisyrer på dom ibland på morgonen och jag dukar fram frukost, lunch, middag, ohc melanmål åt dom.
    Hon är redan en bra styvmamma!!!!
  • PetraD
    Vanilj L skrev 2010-07-21 23:11:32 följande:
    Nej barnen vet inte vad märkes kläder är föräns som tex TS involverar det i barnens liv. Men  det är ju upp till henne. Men i denna tråd handlar det nog inte bara om kläder vad många med mig förstått.
    men hon måste ju få köpa det till sin dotter om hon vill det... barnen kommer ju se det förr eller senare,, skolkompisar eller bara de går förbi en affär....
    jag tror att det från början bara handlat om kläder men spårat ur och kommit in på annat
  • bonnieloveskim
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 22:17:57 följande:
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 21:05:27 följande:
    Ja när man har en familj med barn så har man en sammanhållning.
    Det funkar även om man har växelvis eller andra barn och även om man gör egna saker med vissa barn ibland så de får egent id.

man är inte "bara med" utan man har en sammanhållning.

ta ett exempel. en skolklass.

om man bara är med i klassen så är man ju bara med.
    Men är man en i gänget så är man med i sammanhållningen.
    De som inte är med i gänget är ju utanför - trots att de faktiskt går i samma klass å sitter i samma klassrum.

De som inte är med i gänget kan lätt känna utanförskap och tom mobbning.

att ha en samhörighet är viktigt, oavsett var och för vem. Det kan gälla vuxna med. En vuxen kan vara p samma arbetsplats men aldrig bli tillfrågad om man vill äta lunch ute tex.. då känner man ju utanförskap. Även om man inte blir mobbar så är det en typ av mobbning.
    Sammanhållning inom familjen är viktigt för där spelar m ånga viktiga känslor roll.
    dom som känner sig utanför på en arbetsplats kan välj ta ett eget  i nitiativ till att äta lunch ihop. Varför ska man alltid vänta på att bli bjuden? Jag förstår inte vad det är med folk som inte kan ta ansvar för sig själva utan bara väntar sg att andra ska göra allt?
    Men du kräver detta av ett barn? Och så många vuxna klarar inte av det.
    Du kräver av barnen att DE ska säga till dig att de inte är nöjda. Så klart de inte vågar det. De säger att det är bra som det är, för de är små och kan ännu inte stå upp för sin sak.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 22:21:32 följande:
    återigen, barnen BLIR nattade, av sin pappa! han slänger inte in dom i ett mörkt rum där där dom gråter sig till sömns på de tillplattade wellpapp-kartonger som får tjäna som sängar, med en icakasse till täcke, medans vi båda nattar vår gemensamma dotter i timmar med fluff-fluff och allehanda gullegull. dom har en kvällrutin, bara inte med mig.

dagislämning och hämtning görs av praktiska skäl på detta sätt.
    TS du kan uppenbarligen inte ta kritik eftersom du tror att allt är svart eller vitt.
    Bara för att man skriver att nåt är dåligt så innebär det inte att ni slänger in barnen i rummet och låser dörren om dem...
    Ta åt dig av kritiken istället för att bortförklara den.
    Du agerar väldigt omoget med att förstora upp allt som säges emot din åsikt som om du vill rättfärdiga ditt egna beteende.

Du kanske skulle pröva natta hans barn 1-2 ggr i veckan när de är där.. mer behövs inte, men delaktighet behövs.

Vet du.. barn blir som sin omgivning. De som formar dem är vi vuxna.
    Så barnen blir en spegelbild av sin omvärld kan man säga.. ja ni vet det där om ett barn som ständigt får kritik får dålig självkänsla och ett barn som får beröm får bra självkänsla och ett barn som får styk lär sig slåss och ett barn som får förståelde lär sig empati och så vidare...
    Undrar hur din negativitet till dem formar dessa barn?
  • Anonym
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 23:01:22 följande:
    Nej, varannan vecka är han med tre av sina barn och varannan vecka med ett av dom. Han tycker att det är lite att bara träffa sina äldsta varannan vecka och att han missar halva deras liv. Vilket han gör.
    Esther M skrev 2010-07-21 22:57:50 följande:
    mina styvbarn sover på en ica-kasse. när jag var ung bodde vi på botten av en sjö. varje morgon när vi vaknade var vi tvungna att städa sjön, sen äta en handfull kallt grus till middag osv osv.

dina styvbarn har det bra. ursäkta OT utbrott, men jag står snart inte ut längre. jag kan inte förstå varför människor tycker att det finns ett problem. din svärmor är den enda som klagar? jag menar, vad fan? Am I taking crazy pills here?
    Ja, nått måste du ta. För biomamma klagar också. LÄs gärna innan du skriver :) Tråkigt att ni bodde i en sjö, jag antar att den var tom? Fast då kanske det inte ens kallas för en sjö förresten... Då måste ni ha haft dykarutrustning, hoppas den inte var från H&M!! Eller isåfall från HM till er alla.
    Så varannan vecka är du "barnledig"? Varför ska ha ha alla barnen en vecka och ett barn den andra veckan medan du får vara barnledig varannan vecka?
  • Missisbit

Dem har ett gemensamt barn, en tjej, som är hos dem 24/7...

• Anonym (stilla undran...)
    bonnieloveskim skrev 2010-07-22 00:22:51 följande:
    TS du kan uppenbarligen inte ta kritik eftersom du tror att allt är svart eller vitt.
    Bara för att man skriver att nåt är dåligt så innebär det inte att ni slänger in barnen i rummet och låser dörren om dem...
    Ta åt dig av kritiken istället för att bortförklara den.
    Du agerar väldigt omoget med att förstora upp allt som säges emot din åsikt som om du vill rättfärdiga ditt egna beteende.

Du kanske skulle pröva natta hans barn 1-2 ggr i veckan när de är där.. mer behövs inte, men delaktighet behövs.

Vet du.. barn blir som sin omgivning. De som formar dem är vi vuxna.
    Så barnen blir en spegelbild av sin omvärld kan man säga.. ja ni vet det där om ett barn som ständigt får kritik får dålig självkänsla och ett barn som får beröm får bra självkänsla och ett barn som får styk lär sig slåss och ett barn som får förståelde lär sig empati och så vidare...
    Undrar hur din negativitet till dem formar dessa barn?
    TS verkar ha lite svart-vitt seende. Eftersom jag är delaktig i mina bonusbarns vardag genom att packa gympapåsar, lämna på dagis, natta osv så vände hon det till att "även pappor kan göra detta...."
    Mmmm... som om det var det som var frågan, själklart kan även mina bonusars pappa ta hand om barnen utan min hjälp men för oss känns det naturligare att vara en familj och inte tänka mitt, ditt & vårt...
    Jag nattar inte mina bonusar för att deras pappa inte kan utan för att jag vill och eftersom hela familjen mår bra av det så är det en utmärkt lösning för oss
  • Anonym (Mr X)

Har inte läst hela tråden men av det jag läst, tycker jag att du har en märklig inställning. Så om pappa inte är hemma så vet flickorna inte hur det blir med matsäck, gympapåse etc? Skapar en enorma osäkerhet och utanföskap. Vilken kall miljö att växa upp i...

Tycker det är jättemärkligt att man kan bli tillsammans, flytta ihop och t.o.m. skaffa barn ihop med någon som har barn och sen göra så stor skillnad på dem i vardagen. (det troligaste är att du visste om att han hade barn innan)

Det är ännu märkligare hur någon som har barn kan gå med på att den skillnaden görs.

Missförstå mig rätt, självklart har du mer känslor för ditt barn än hans och självklart har du rätt att sätta gränser i hur mycket du ska göra med hans barn...men de rent vardagliga sakerna måste man väl ändå samsas om, oavsett vems barnen är. Ni är ju ändå en familj...eller anser ni er vara två olika familjer? Det är ditt barns storasystrar, blir jättemärkligt om det är stor skillnad i vardagen...och flickorna lär märka av det, hur hemma kan de känna sig hos er? De ska väl inte behöva känna att de är på besök.

Märkligt resonemang...och ännu märkligare att pappan går med på det.

Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...