• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Anonym
    Minli skrev 2010-07-21 21:56:43 följande:
    Men vad spelar det för roll vad pappan vill och vad styvmamman inte vill? Det viktigaste är väl vad barnen vill och deras version vet vi inget om. Ska styvmamman natta av princip fastän bonusarna kanske är helt nöjda med situationen? Om ts inte ser dem som sina barn så ser barnen knappast henne som en mamma. Så varför skulle de vilja bli nattade av henne istället för av pappan?  Varför kan inte en styvmamma få vara just det, en styvmamma? D.v.s. en person som är tillsammans med pappan och respekterar barnet, men lämnar föräldraansvaret till bioföräldern. Och om både ts och hennes man är nöjda med fördelningen så skulle jag bli ytterst förvånad om barnen tar illa upp av att ts inte "leker" mamma. Tror det är mera skadligt för barnen om ts skulle vara falsk och låtsas vilja natta. För sånt ser barn igenom direkt...
    Min ex behandlade mina barn sedan tidigare som ts behandlar sina bonusbarn. Mina barn led fruktansvärt. Det var riktigt jobbigt för dem att aldrig känna att de hörde till och att han aldrig brydde sig.
  • Moi Je Joue
    Anonym skrev 2010-07-21 22:04:27 följande:
    Min ex behandlade mina barn sedan tidigare som ts behandlar sina bonusbarn. Mina barn led fruktansvärt. Det var riktigt jobbigt för dem att aldrig känna att de hörde till och att han aldrig brydde sig.
    men en erfarenhet utgör ju inte grunden för andra. som jag skrev i ett tidigare inlägg nattade jag min bonus ikväll eftersom pappan jobbar. han var mycket missnöjd över att det var jag och inte pappa som nattade för pappa brukar alltid natta annars. ska jag tvinga honom att bli nattad av mig trots att han föredrar pappan när han är hemma?
  • Anonym (Stepmom)
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 20:14:25 följande:
    till alla som tyckar att ts är taskig som inte nattar bonusarna:

kom precis tillbaka efter att ha nattat min killes son, eftersom min kille som vanligtvis gör det jobbar sent. surare barn har sällan skådats (sådär charmigt supertrött), han tjurade och ville att pappa skulle lägga. men jag kan ju fortsätta natta honom mot hans vilja sen också :)
    det är bara att bita ihop och låtsas att det är skitkul att bli surad på!
    och varför surar han då? jo för han vill ha mamma eller pappa som nattar som det alltid har varit. så himla styggt av mig att inte tvinga mig på lite kvällsmys oftare!
    varken han eller jag uppfattar mig som en ny mamma, vi är mer som kompisar med stor ålderskillnad och stor meningsskiljaktighet ibland Skrattande
    Men han ville ju inte ens bli nattad av dig, varför inte låta honom vara med sin pappa?
  • Minli
    Ari Gold skrev 2010-07-21 21:33:20 följande:
    Ja det finns massor av sätt att skapa familjekänsla på, jag har inte hört exempel på ett endqaste ett av dem från TS:

Om det nu är så att TS lever i ett hushåll där var och en sköter sig och sitt och lever i nån slags paralella världar så skulle jag inte reagera särskilt på att barnen var en del av dena underliga bild. Men jag får en känsla av att det inte är så. jag får en känsla av att "mitt och ditt" blir en issue just när det gäller bonusbarnen.

Att flytta ihop och bila familj brukar innebära att man tar över ansvar för varandras åtaganden. Min sambo tvättar både mina och hans kläder istället för att var och en tvättar sitt. Jag lagar mat åt oss båda och hur galet det än låter så lagar jag alktosfritt TROTS att det inte är JAG som är laktosintolerant. Helt galet!

Om jag beställer kontaktlinser beställer jag åt honom också samtidigt och när jag läser kvällsbok med min unge på ena sidan så får hans unge sitta på andra sidan och höra på. Om jag ska posta ett brev så postar jag sambons brev samtidigt och när han tvättar av sin bil så sköljer han även av min som står brevid. När jag köper en MOLO-tröja strl 104 i barnklädesafffären så grabbar jag en likadan i strl 122 på hyllan brevid och så vidare och så vidare... det är en rätt trevlig samordningseffekt som ger mer tid över åt alla, än om man ska dela upp barnen och livet som värsta pettimeterpetter.
    Ts skulle antagligen inte mota bort bonusarna om de vill höra på saga tillika som den yngsta. Hon lagar ju mat åt bonusarna också, det har hon skrivit. Kläderna tvättas av städerskan så ts gör ingen skillnad där. Men hon vill inte köpa kläder för SINA pengar för det är ju faktiskt bioföräldrarna som har det ansvaret. Plus att det vore ju totalt idiotiskt att både ts och hennes man köper kläder till bonusarna. När ska de hinna använda dubbla uppsättningar då de dessutom bor vv? Dessutom är det ju inte ts man som vill att bonusarna ska ha märkeskläder utan biomamman och farmodern. Och vad har ens ts med saken att göra då PAPPAN själv köper kläder till sina barn?

Annat hade det ju varit om ts hade tagit på sig ansvaret att handla kläder till bonusarna och köper märkeskläder till den yngsta och "bara" från H&M till bonusarna. Då hade det varit relevant att anklaga ts för att vara orättvis...
  • Anonym
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 22:08:19 följande:
    men en erfarenhet utgör ju inte grunden för andra. som jag skrev i ett tidigare inlägg nattade jag min bonus ikväll eftersom pappan jobbar. han var mycket missnöjd över att det var jag och inte pappa som nattade för pappa brukar alltid natta annars. ska jag tvinga honom att bli nattad av mig trots att han föredrar pappan när han är hemma?
    Klart de föredrar sina föräldrar när de inte känner sig sedda och älskade!
  • Moi Je Joue
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 22:08:29 följande:
    Men han ville ju inte ens bli nattad av dig, varför inte låta honom vara med sin pappa?
    för att pappan jobbar. det gick liksom inte att välja. annars överlåter jag gladeligen nattningen åt pappan eftersom alla är nöjdast med det, trots orättvisfaktorn :)
  • Anonym (Stepmom)
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 20:28:51 följande:
    Men det är väl ditt val att vara gravid eller?

ska jag säga.. skyll dig själv då!
    Precis, det är mitt val att vara gravid. Liksom det är mitt val att inte vara förälder åt hans barn.
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 20:41:09 följande:
    Men det dög när det var pappans val att ha 2 barn innan henne.

nu är det väl ändå TS som valt att vara gravid.. eller är jag helt ute å cyklar är det nån annan som är gravid nu med??

Varför ska olika saker gäller för TS och för pappan till de 2 barnen?
    ni menar väl inte att pappan ska hjälpa ts?
    Det är ju inte hans som är gravid heller.
    Hennes graviditet. Hennes problem.

precis som barnen, Han barn hans problem.
    så har det låtit genom hela tråden.
    Jag skulle inte äta. Bara min sambo och hans barn. Jag tycker jag var snäll som lagade mat åt dom.
  • Moi Je Joue
    Anonym skrev 2010-07-21 22:10:02 följande:
    Klart de föredrar sina föräldrar när de inte känner sig sedda och älskade!
    så fint att du har levt med oss tillräckligt länge för att känna till vår relation!
    och ja, jag kan gå i god för att han älskar sina föräldrar mer än han älskar mig eftersom jag inte funnits med hälften så länge ens. och ja, hans föräldrar älskar honom mer än jag, av samma anledning.
  • Vanilj L
    Esther M skrev 2010-07-21 21:25:01 följande:
    Jag tror att det är du som missförstår hela situationen. Tycker du att det är främjande för sammanhållningen i familjen om ts nattar barnen istället för att deras pappa gör det?

Pappan vill vara med sina barn när han kan, de vill vara med honom. Ts är inte deras mamma. De har en mamma, som de är med varannan vecka.

Tror du verkligen att barnen känner sig uteslutna för att de inte får åka till dagis i samma bil som sin lillasyster, så är det faktiskt du som inte förstår någonting om barn.

Ts är bara deras pappas fru. Varför tror du att de bryr sig så mycket om henne att de skulle föredra henne framför sin pappa?
    TS är inte bara deras pappas fru. Hon är mamma till deras syster också. Hon är styvmamma och barnen bor där varannan vecka. Okej så barnen ska bara vara med sin pappa de veckor dom är där? När ska dom umgås med sin syster och styvmamma då? Eller ne dom behöver ju inte umgås som en familj. Då kan ju egentligen pappan ha en egen lägenhet dom veckorna han har barnen, så slipper mannens barn att se TS fina kläder till sin fina prinsessa.
  • Vanilj L
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 21:32:55 följande:
    återigen, varför denna kärnfamiljshets?! måste barn ha minst en kärnfamilj med en mamma och en pappa för att må bra? duy får nog ta och bygga en tidsmaskin.
    Vanilj L skrev 2010-07-21 21:20:39 följande:
    Det är  heller inte barnens fel att dom har skilda föräldrar. Skillnaden är att hon är vuxen och borde föregå med gott exempel och barnen är små....
    och vad är ett gott exempel menar du?
    Att vara samman i en familj tex.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...