• Vanilj L

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Esther M skrev 2010-07-21 19:15:27 följande:
    Men du har sagt att alla som bor med sin sambo och dennes barn är det. Visserligen innan du visste att jag inte har barn.
    Jag har sagt att har man levt i hop i ett äktenskap en tid och det blir en separation där den ena är arbetslös vid tillfället då träder den lagen in såvida det är ekonomiskt möjligt.
    Vi säger att Kalle och Anna ska skiljas. Anna är arbetslös vid tidpungten då blir Kalle skyldig att gå in med ett försörjingsbidrag om han har ekonomisk möjlighet till detta. Detta gäller om man har barn eller om man inte har barn.
  • Vanilj L
    Esther M skrev 2010-07-21 20:28:22 följande:
    ts vill inte heller. då blir det ju den som ansvarar för att detta ska bli gjort, föräldern, som får göra det.
    Styvmamman kanske :)
  • Vanilj L
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 21:05:27 följande:
    Ja när man har en familj med barn så har man en sammanhållning.
    Det funkar även om man har växelvis eller andra barn och även om man gör egna saker med vissa barn ibland så de får egent id.

man är inte "bara med" utan man har en sammanhållning.

ta ett exempel. en skolklass.

om man bara är med i klassen så är man ju bara med.
    Men är man en i gänget så är man med i sammanhållningen.
    De som inte är med i gänget är ju utanför - trots att de faktiskt går i samma klass å sitter i samma klassrum.

De som inte är med i gänget kan lätt känna utanförskap och tom mobbning.

att ha en samhörighet är viktigt, oavsett var och för vem. Det kan gälla vuxna med. En vuxen kan vara p samma arbetsplats men aldrig bli tillfrågad om man vill äta lunch ute tex.. då känner man ju utanförskap. Även om man inte blir mobbar så är det en typ av mobbning.
    Sammanhållning inom familjen är viktigt för där spelar m ånga viktiga känslor roll.
    Tack bonnieloveskim! Att du kan förklara precis så som jag menar.
  • Vanilj L
    Esther M skrev 2010-07-21 21:25:01 följande:
    Jag tror att det är du som missförstår hela situationen. Tycker du att det är främjande för sammanhållningen i familjen om ts nattar barnen istället för att deras pappa gör det?

Pappan vill vara med sina barn när han kan, de vill vara med honom. Ts är inte deras mamma. De har en mamma, som de är med varannan vecka.

Tror du verkligen att barnen känner sig uteslutna för att de inte får åka till dagis i samma bil som sin lillasyster, så är det faktiskt du som inte förstår någonting om barn.

Ts är bara deras pappas fru. Varför tror du att de bryr sig så mycket om henne att de skulle föredra henne framför sin pappa?
    TS är inte bara deras pappas fru. Hon är mamma till deras syster också. Hon är styvmamma och barnen bor där varannan vecka. Okej så barnen ska bara vara med sin pappa de veckor dom är där? När ska dom umgås med sin syster och styvmamma då? Eller ne dom behöver ju inte umgås som en familj. Då kan ju egentligen pappan ha en egen lägenhet dom veckorna han har barnen, så slipper mannens barn att se TS fina kläder till sin fina prinsessa.
  • Vanilj L
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 21:32:55 följande:
    återigen, varför denna kärnfamiljshets?! måste barn ha minst en kärnfamilj med en mamma och en pappa för att må bra? duy får nog ta och bygga en tidsmaskin.
    Vanilj L skrev 2010-07-21 21:20:39 följande:
    Det är  heller inte barnens fel att dom har skilda föräldrar. Skillnaden är att hon är vuxen och borde föregå med gott exempel och barnen är små....
    och vad är ett gott exempel menar du?
    Att vara samman i en familj tex.
  • Vanilj L
    Minli skrev 2010-07-21 22:08:45 följande:
    Ts skulle antagligen inte mota bort bonusarna om de vill höra på saga tillika som den yngsta. Hon lagar ju mat åt bonusarna också, det har hon skrivit. Kläderna tvättas av städerskan så ts gör ingen skillnad där. Men hon vill inte köpa kläder för SINA pengar för det är ju faktiskt bioföräldrarna som har det ansvaret. Plus att det vore ju totalt idiotiskt att både ts och hennes man köper kläder till bonusarna. När ska de hinna använda dubbla uppsättningar då de dessutom bor vv? Dessutom är det ju inte ts man som vill att bonusarna ska ha märkeskläder utan biomamman och farmodern. Och vad har ens ts med saken att göra då PAPPAN själv köper kläder till sina barn?

Annat hade det ju varit om ts hade tagit på sig ansvaret att handla kläder till bonusarna och köper märkeskläder till den yngsta och "bara" från H&M till bonusarna. Då hade det varit relevant att anklaga ts för att vara orättvis...
    Men hon skulle inte handla kläderna för SINA pengar honskulle få pengar till det.
  • Vanilj L
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 22:18:37 följande:
    men alla familjer ser ju olika ut. de stora barnen är ju bara där hälften av tiden, ska man bara hitta på kul saker vv för att det inte ska bli orättvist? man kan väl vara samman i en familj utan att natta varannan gång bara för att det är rättvist?!
    Nu pratade jag om TS familj.
  • Vanilj L
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 22:31:44 följande:
    Hahaha, jag har inte sett tråden som rolig innan, mest bara intressant att se folks åsikter om det hela. Men kul att du också tycker det är intressant! Du kan ju också få en roll sen när det blir en tvserie :)
    Ari Gold skrev 2010-07-21 21:38:55 följande:
    De exemplen är ju över huvud taget inte relevanta i det här fallet då det inte handlar om vad pappan vill, utan om vad mamman inte vill. TS motvilja mot bonusbarnen blir inte mindre motbjudande av att pappan är engagerad och kärleksfull eller whatever.
    Varifrån har du fått min motvilja till barnen? För att jag tycker att det är upp till deras pappa att ta hand om dom? Tycker det känns helt galet att jag ska ta hand om hans barn den lilla tid han spenderar med dom.
    Du menar att den veckan barnen är där så är det helt galet att du äns lägger dig i. Det är pappan som gör men då tycker jag väldigt synd om eran treåring som bara får vara med pappa varannan vecka.  Du säger  den lilla tid han spenderar med dem menar du då varannan vecka eller? Alltså din treåring varannan vecka och hans 2 varannan vecka.
  • Vanilj L
    PetraDeliu skrev 2010-07-21 22:45:28 följande:
    många verkar tycka att det är en helt annan standard att ha dyrare kläder... viktigaste är väl att man har kläder som är hela och rena. inte var de är köpta eller hur mycket de kostar.
    sen förstår jag inte som i ett inlägg jag läste (s91tror jag det var) att något av de äldre barnen kanske visar känslorna av att vara ledsen över att inteha lika fina kläder som ts biologiska barn. men vem säger att det är finare att ha dyrare märkeskläder. tror inte barn gillar kläder efter vilket märke det är. mina barn gillar iallafall kläder efter hur de ser ut, oavsett märke eller pris
    Nej barnen vet inte vad märkes kläder är föräns som tex TS involverar det i barnens liv. Men  det är ju upp till henne. Men i denna tråd handlar det nog inte bara om kläder vad många med mig förstått.
  • Vanilj L
    Esther M skrev 2010-07-21 22:49:28 följande:
    det är ts som är styvmamman. läser du innan du svarar på inlägg?
    Äh, ja det fattar jag väl. Du måste ha missupfattat det jag syftade på.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...