• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-21 19:02:05 följande:
    Jag tycker att farmor och mamma ska se till att skämma bort pappans barn sedan tidigare. Kanske en resa till Disneyword, en ipod, egen häst....
    får inte glömma att farmor bara ska ge storasyskonen fina presenter, yngsta kan få en gipsfigur... sen ska farmor gärna vara barnvakt åt de äldsta men den lilla får komma på besök med sina föräldrar.
  • Esther M
    Jag tycker att farmor och mamma ska se till att skämma bort pappans barn sedan tidigare. Kanske en resa till Disneyword, en ipod, egen häst....
    Det tycker jag också. De skulle säkert tycka att det var hur kul som helst. De kanske kan shoppa lite kläder till resan också, när de ändå är lediga tillsammans.
  • bonnieloveskim
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 19:03:27 följande:
    men helt ärligt, i barns värld är "märken" lika med star wars och hello kitty, lovar dig att de aldrig hört talas om molo.
    jag skulle gärna klä min bonusunge lite snyggare men han vill ha sina kläder med barntryck på, ska jag tvinga på honom nåt som jag tycker är snyggt bara för att det är dyrt? om jag får egna barn kommer jag också lägga ner mycket tid på att köpa fina kläder till honom/henne, ska jag då fortfarande tvinga på bonusen kläder som JAG tycker är snygga bara för att det ska bli rättvist?!

och nu är det ju så att ts inte tycker att hm's kläder är snygga så det spelar inte ett dugg roll om vare sig du eller jag tycker det. hon har aktivt valt att inte skaffa två tidigare barn till skillnad från sin man så det är HAN som får stå för barnens klädinköp.
    Hon har däremot valt en man som har 2 barn sen tidigare.. men hon vill på nåt sätt inte unna de barnen nåt.
    Och hon har visst det valt dem. Hon valde mannen att ha en relation, då ingår bagaget automatiskt.
  • Esther M
    Anonym skrev 2010-07-21 19:05:56 följande:
    får inte glömma att farmor bara ska ge storasyskonen fina presenter, yngsta kan få en gipsfigur... sen ska farmor gärna vara barnvakt åt de äldsta men den lilla får komma på besök med sina föräldrar.
    det är ju upp till farmor hur hon helst ordnar besöken, om det passar henne bättre, varför inte?
  • Anonym (mini)
    Esther M skrev 2010-07-21 19:02:03 följande:
    Eftersom vi inte vet vad som skulle hända i en sådan utredning, kan du inte heller hävda att det ts gör enligt lagen är fel.
    Du tror inte ens att soc skulle ta upp frågan, vilket jag har förklarat att de visst gör om någon anmäler. Vill biomamman ta detta till domstol står lagen knappast på TS sida.
    Vad jag menade att vi inte visste var ifall någon kommer att anmäla överhuvudtaget. Att soc skulle anse att det är fel är jag övertygad om eftersom jag känner till liknande exempel. Lagen står på barnens sida för att de ska kunna ha samma levnadsstandard i ett hem.
  • Moi Je Joue
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 19:01:37 följande:

TS nattar du din dotter? Läser saga ligger bredvid och nattar henne..?
    Eller stänger du bara dörren och säger godnatt och släcker lampan?

Tänkte bara på det du skrev.. att du inte nattar hans barn...   vilket du klargjort att du inte vill göra sedan dag 1.

jag tycker att du TS särbehandlar barnen fruktanvärt i saker som käns i ett barnahjärta.

DU verkar vara en stor egoist som inte kan handla åt hans barn.
    En del män har faktikst inget som helst smak för kläder.. men ska barnen lida för det?

Jag vet de pappor som sätter på barnen helt omatchande kläder men de ser inte det alls, för de har ingen aning om hur kläder ska matcha. Så medans din dotter har en garderob med kläder som hon får så mycket beröm äver hur fin hon är, så kan du inte ens tänka dig att ta pengarna han erbjudit och handla kläder till hans barn.
    Bara för att de är hans barn.
    De är barn.
    De har inte valt att komma till världen.
    Men du valde att ha en relation med denna man.
    Barnen har heller inte nåt att göra med att mamma och pappan separarade.
    Ändå så straffar du dem med att de endast ska få det minimilt hos pappan.
    De får inte lika fina kläder.
    Pappan måste natta 2 barn helt själv och erat gemensamma som han säkert också vill natta. Medans du inte ens hjälper till att natta de andra 2.

Han är som en ensamstående pappa till 3 med en egoist till sambo.

Du valde han med bagage. Då får du faktiskt ta det utan att straffa barnen som inte har valt nåt av detta och som inte ens kan göra nåt åt sin situatiuon idag.
    Utan de har mamma på ett ställe och pappa på ett annat. Och pappa måste dela sig på 3 fast deras halvsyster hos er får båda 2, så har dessa barn endast sin pappa.

fortfarande så är det inte ts fel att barnen har skilda föräldrar, är det så himla svårt att fatta?!
    och är det nu helt plötsligt gemensamma ungens fel att hennes storasyskons mamma spelar bort klädpengarna?! nu får ni fan ta och ge er, det är så låg nivå att jag skäms å era vägnar.
  • Anonym
    Esther M skrev 2010-07-21 19:06:49 följande:
    Det tycker jag också. De skulle säkert tycka att det var hur kul som helst. De kanske kan shoppa lite kläder till resan också, när de ändå är lediga tillsammans.
    Ja, tänk så fint för framtida syskonrelationer att storasyskonen får åa med farmor till disneyworld och får en häst, medan minstingen får följa med mamma, pappa och syskonen så klart, till campingen 3 mil bort...
  • Esther M
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 19:07:05 följande:
    Hon har däremot valt en man som har 2 barn sen tidigare.. men hon vill på nåt sätt inte unna de barnen nåt.
    Och hon har visst det valt dem. Hon valde mannen att ha en relation, då ingår bagaget automatiskt.
    Nej, det gör det inte. Det ingår att vara vänlig, respektfull och trevlig, precis som i alla andra relationer.
  • bonnieloveskim
    Esther M skrev 2010-07-21 19:04:59 följande:
    BS. Barnens pappa tar sitt ansvar, ts tar sitt. Eftersom han har satt tre barn till världen, så ansvarar han för tre. Ts har ett barn, så hon ansvarar för ett.
    Man kan tycka så... men det är inga bilar eller möbler man tar hand om, utan små människor.
    det är inte samma sak.

som sagt, TS valde dessa barn när hon ingick i relation med pappan. Barnen var med i bagaget. automatiskt inkluderade.
  • Moi Je Joue
    Moi Je Joue skrev 2010-07-21 19:08:21 följande:
    fortfarande så är det inte ts fel att barnen har skilda föräldrar, är det så himla svårt att fatta?!
    och är det nu helt plötsligt gemensamma ungens fel att hennes storasyskons mamma spelar bort klädpengarna?! nu får ni fan ta och ge er, det är så låg nivå att jag skäms å era vägnar.
    ursäkta om jag missade ironin men vissa inlägg här är så underliga så det är svårt att veta vad som är på riktigt och inte.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...