Inlägg från: Hjärtat längtar |Visa alla inlägg
  • Hjärtat längtar

    Hur frisk måste man vara?

    Hej!

    Jag och min man vill väldigt gärna adoptera.

    Min man är döv på ena örat, kan det vara ett hinder för oss för att få adoptera?
    En del länder har ju friskhetsintyg som krav. Hur frisk måste man egentligen vara.
    Att min man är döv på ena örat påverkar honom inte särskilt mycket, mest i stora folksamlingar då han kan ha svårt att urskilja ljud. Jag kan ju urskilja ljud, välja att lyssna på något och samtidigt stänga av något annat. Det kan inte han.

    Jag har astma, men ingen svår astma, jag mår bra bara jag tar regelbunden medicin.

    Tror ni detta kan bli ett problem för oss gällande adoption? 

  • Svar på tråden Hur frisk måste man vara?
  • Hjärtat längtar

    tack för era svar!
    Vi står i kö hos AC och BFA!

    Just nu känner vi oss mest intresserade av att adoptera från Sydafrika, jag vet inte exakt hur hårda de är, vad gäller våra sjukdomar.

    Manchester: Tack också för tipset att adoptera ett barn med hörselnedsättning eller med astma. Det skulle ju kanske öka våra chanser att få adoptera, jag hade faktiskt inte tänkt den tanken innan.

    Nu till en annan sak:
    Vi gick med i två adoptionsorganisationer för att öka våra chanser och få flera alternativ, och för framtida syskon.
    Men om vi exempelvis adopterar första barnet från sydafrika genom AC, då finns ju bara Kenya (vi vill ha ett syskon med samma hudfärg) som alternativ i BFA och det är inte nåt alternativ för oss eftersom vi inte kan vara borta så länge.  Så då får det väl bli AC igen sen isf.

  • Hjärtat längtar

    tack för era svar! Man kanske inte ska vara så fixerad vid att adoptera från samma land två gånger, de kan ju bli jätteolika ändå, men i de allra flesta fall har väl barnen från afrika, afrikanska drag som gör att de ser afrikanska ut, även om endel är ljusare och endel mörkare.

  • Hjärtat längtar

    det är klart afrikaner kan se väldigt olika ut liksom européer. 
    Men jag tror att det kan vara en fördel för barnen att komma från samma land eller samma trakter, sen får de se hur olika ut som helst.
    Adopterar man från samma land som bara har en adoptions-organisation så är ju risken att man får vänta länge på ett syskon, fast å andra sidan är ju inte Sydafrika-kön jättelång i nuläget. 

  • Hjärtat längtar
    Namaste72 skrev 2010-07-25 19:14:35 följande:
    Greengal: BFA har på gång Burundi!
    Tack, men jag är för ung. Jag är bara 23 år. Så jag hoppas vi får andra barnet innan jag fyller 30. Men det kan ju bli ett alternativ till ett tredje barn kanske. 
  • Hjärtat längtar

    Misseri: Tack för ditt inlägg, det lät ju positivt att det inte påverkade er möjlighet att få adoptera. Hoppas inte det kommer påverka vår möjlighet heller. Grattis till er son!

  • Hjärtat längtar
    Emeli skrev 2010-07-29 11:14:57 följande:
    Med de bestämmelser som gäller idag tror jag inte att hörselnedsättningen och den förhållandevis lindriga astman kommer att utgörra några hinder eller ens problem för er att adoptera från Sydafrika. Jag känner till familjer med betydligt allvarligare sjukdomar som har adopterat därifrån. Lycka till!
    Tack Indra, för ytterligare mer hopp!
Svar på tråden Hur frisk måste man vara?