• Kalycia

Hur förlovade ni er?

Jag går runt med förlovning i tankarna mest hela tiden. Min sambo är inte redo ännu men jag vill ändå höra mig för. 

Hur gick det till när ni förlovade er? Var det ett frieri? Var det bara en vanlig fråga? Hade han köpt en ring redan? Köpte ni en tillsammans sen? Var gjorde ni det? Etc... 

• Svar på tråden Hur förlovade ni er?
  • mini79

Vi var på Zanzibar när vi förlovade oss. Vi pratade om det och kom fram till att det nog var dags. Köpte ringar när vi kom hem, men vi räknar oss som förlovade från den dagen vi bestämde oss, inte när ringarna kom på fingret.

Två år senare friade min man. Då hade han lånat en provring från en guldsmedsaffär och använde den som frieriring. Vi köpte en vigselring tillsammans senare.

• LyckligFru

Hejsan!

Min idag man och jag hade inte varit ihop så jätte länge innan vi förlova oss vi träffades i början av januari 2008, vi pratade mycket om framtiden,våra planer och hur vi ville att det skulle vara, vi var båda överens om att vi ville förlova oss "i framtiden" när vi kände att det var rätt tillfälle. 
    Vi hade börjat kolla lite på ringar också på skoj, han ville veta hurdan jag ville ha osv.
    men vi planera ingenting om när vi skulle göra det, så den 26 december 2008 två dagar innan vi skulle fara på en resa över nyår till Spanien så gick han ner på knä hemma i vår lägenhet och frågade om jag ville bli hans fru :) ja sa självklart ja!! han hade köpt ringar färdigt då vi båda hade varit till en guldsmed och mätt våra ringfingrar  en id före,men jag hade absolut ingen aning om detta, han överraskade mig totalt :) sen myste vi hemma bara och for sedan på vår "förlovningsresa" idag är vi gifta och och väntar vårt första barn :)
    Lycka till :) 

• Hannah76

VI bestämde gemensamt att vi skulle förlova oss, och köpte ringarna tillsammans.

Blev överraskad av frieriet som kom senare.

Idag känns ju förlovning och giftemål som två helt skilda saker som oftast inte hör ihop.

• o0Misan0o

När vi hade varit tillsammans i 6mån så överraskade han mej totalt, hade köpt vin och lite gott att äta, tog fram ringarna och frågade om jag ville förlova mej med honom =) Så det var han som hade fixat allt.
    Min ringstorlek hade han mätt från en annan ring jag brukar ha på mej så den passade perfekt.

• MammaTillOliver

vi bestämde oss tillsammans och ingen av oss ville egentligen förlova oss eller skaffa barn..NÅNSIN! men tydligen är vi rätt för varandra och allting är underbart och en dag gick vi och beställde ringar och förlovade oss en morgon  på hans födelsedag med champagne lunch och ett halvår senare sitter vi med bulle i ugnen

• BillyX

Här är det heller inte riktigt aktuellt, men blev lite förvånad över att både ni och min karl tänker sig att man först förlovar sig, och sedan - en längre eller kortare period senare - kommer frieriet.
    Jag trodde alltså att mannen (eller kvinnan) skulle fria och att man därför förlovar sig.
    Vilket är vanligast?

• Multignutten

Vi bestämde oss tillsammans för att förlova oss efter att min (numera man) sagt att han ville köpa en förlovningsring till mig i födelsedagspresent men inte hade råd. Vi bestämde oss för att förlova oss på vår 3 årsdag ca 6 mån senare och under tiden sparade vi ihop pengar till ringar och sen provade vi ut dem tillsammans. Bytte ringar under en fin middag på en fin restaurang. Datumet vi graverade var vår 3 årsdag...

• The Man

Överraskade min (numera) hustru med att ha köpt ringar och föreslog en förlovning genom att visa fram ringarna i samband med en middags hemma hos några kompisar (hennes bästa väninnor för övrigt). Jag är numera hjälte i fruns och hennes väninnors ögon efter den romantiska överraskningen! Vi hade då varit tillsammans i 5 år och ytterligare 5 år senare gjorde jag likadant igen när jag friade till henne. Fast den gången hade jag bara köpt ring till henne , en egendesignad sak som jag låtit en guldsmad göra i 18 k rött guld och med två äkta stenar i.

• hannis

Han hade köpt en ring och gick ner på knä och friade. Jag sa ja och förlovningen var därmed ett faktum.

• Anissa

Jag och min karl slår nog alla rekord i oromantiska förlovningar, han friade per sms Skrattande Vi hade känt varandra i två månader och vi gifte oss typ 1 ½ år efter det.

Men jag tycker nog att det låter lite konstigt att först förlova sig och sedan fria Obestämd Man friar ju för att förlova sig, och förlovar sig för att man kommit överens om att gifta sig. Eller?

Svar på tråden Hur förlovade ni er?