Bakgrundsinfo:
Jag och min sambo hade varit tillsammans i två år, efter drygt ett år hade jag flyttat in till honom. Sen flyttade vi ner till Göteborg och bodde i en liten lägenhet vi hyrde i andrahand av mitt ex, delvis möblerad.
I november 2008 skrev vi på kontraktet för en sprillans ny lägenhet, inflyttning skulle ske den 25:e februari 2009. Eftersom vårt nya bostadsområde bara var en byggarbetsplats fick vi skriva under kontraktet utan att först ha sett lägenheten, bara ritningen.
Den stora dagen:
Jag längtade så oerhört mycket efter att få se den nya lägenheten! Det skulle bli vårt första gemensamma hem. Min älskling sa till mig att efter att vi sett lägenheten den där onsdagen så tyckte han att vi skulle gå ut och äta och fira. Jag tyckte att det lät som en ypperlig idé! (Anade dock inget om exakt hur mycket vi skulle fira

)
Vi möttes upp efter jobb och skola och promenerade bort till huset. Som vi hade fantiserat om det här ögonblicket! Skulle det finnas badkar? Vilket kakel blev det slutligen i köket? Osv.
Så vred vi om nyckeln och det var som att gå in i ett hotellrum för första gången. Allting var bättre än vi kunnat föreställa oss och det luktade nytt.
På köksbänken låg en present. Jag antog att det var från hyresvärden då de brukar ge en liten present till de som flyttar in i ett helt nytt hus. Medan jag öppnade paketet pratade jag exalterat med sambon om hur fint allt var.
Presenten var ganska liten, vad kunde det vara för något? En brosch? Jag öppnade den vita förpackningen och fick fram en mahognyask. Då började jag ana att det inte alls var från hyresvärden och tystnade. För en bråkdels sekund tvekade jag på att öppna men snart tittade en cirkel av 33 diamanter mot mig och min kärlek gick ner på knä.
Tyvärr minns jag inte i dimman vad han sa, mer än att han ville spendera resten av sitt liv med mig och undrade om jag ville bli hans fru. Tårarna rann ner för kinderna på mig och jag svarade JA! innan jag sjönk ner på golvet mitt emot honom och pusskalas utbröt. Han trädde ringen på mitt finger och plockade sedan upp sin ring ur fickan och jag trädde den på hans finger.
Jag har aldrig varit så lycklig i hela mitt liv!
Sedan satt vi i ett tomt vardagsrum på golvet och ringde runt till familj och vänner för att berätta den glada nyheten.
Älsklingen hade bokat bord på stans finaste restaurang där vi åt 6-rätters, drack champagne och firade i flera timmar.
Idag väntar vi vårt första barn och fortfarande "friar" vi ibland till varandra på samma plats i lägenheten som då.

(Ringarna hade vi valt ut tillsammans ett halvår tidigare. Både min sambo och jag visste att vi ville välja tillsammans och inte åt varandra, varför vi gick och valde ut vilken sort och storlek, i fall om att vi skulle vilja förlova oss någon gång i framtiden).