• pållan

rmc linköping - ivf

Hej på er, får jag hoppa in här? Jag bor i Stockholm och köar för IVF på KS, men fick idag veta att min remiss skickats vidare till LInköping. Vi kommer alltså få göra IVF i Linköping som har ingått ett vårdavtal med Stocksholms landsting, jag väntar nu på ett samtal från sjukhuset med kallelse till första läkarbesöket. Så spännande! Vi har försökt bli gravida i snart tre år nu så det här känns fantastiskt.
    Bor alla ni andra i Östergötland eller är det nån av er som är remitterade från ett annat län? Och hur länge fick ni (oavsett vilket län ni är skrivna i) vänta på behandling efter att remissen inkommit till sjukhuset?

Lycka till alla som kämpar!

• pållan

Mumlan 74: vad roligt med en till Stockholmare som ska göra IVF i Linköping!  Men vad jobbigt att du fått blodblandade flytningar och annars inte brukar ha det. Låter klokt att kolla upp det så snart som möjligt. Förstår verkligen att du inte orkar skjuta upp behandlingen, det är ju jobbigt nog att försöka och försöka och utreda och hålla på - särskilt om man inte är purung (gissar av ditt alias att du är född -74 percis som jag . Har ni också försökt länge?  Och har du börjat nedregleringen och kan det i så fall bero på det? Eller väntar du på att få börja?

Jag är också en jobbig typ som ringde Vårdgarantikansliet och tjatade, vår remiss skickades in för en månad sedan. Men nu vill jag ju så klart få tid för läkarbesök i Linköping så snart som möjligt! Hur lång tid gick det mellan ditt första läkarsamtal och beräknad start på behandlingen?  Rinde du direkt till Linköping också? Så kan jag kopiera din framgångsmodell

Hoppas att det inte är nåt som krånglar så att du snart får sätta igång med behandlingen!

• pållan

Mumlan 75: låter som att ni har kämpat rejält. Hoppas verkligen att ni plussar nu på andra IVF-försöket! Det vore ju  fantastiskt roligt om vi kunde följas åt till bebis! Bra att du kontaktar din gyn bums, så slipper du oroa dig i onödan. 

Jag berättar gärna om vår fertilitetskarusell, det är bara skönt att ha någon att "prata" med. Ingen av mina vänner har behövs fertlitetsbehandling, utan de har alla blivit gravida snabbt och lätt. Vi har också försökt aktivt i 2,5 år, inledde utredningen i våras. Önskar att vi hade utrett tidigare! Vi är oförklarligt barnlösa, förutom att jag har lite förhöjda TSH värden (4,0) så jag fick levaxin för en och en halv månad sedan. Har hittat blodprover tagna för 2,5 år sedan och då låg TSH på samma värden som idag, så det kan vara en orsak till vår barnlöshet. Annars ser allt bra ut för både mig och min man, men det är nog mest på pappret för vi har aldrig lyckats bli gravida under de här åren. Jag försökte också över ett år i en tidigare relation utan att bli gravid, så jag hoppas att "felet" ska upptäckas och kunna avhjälpas vid IVF. Vi har gjort två misslyckade makeinseminationer i ostimulerad cykel, och i helgen gjorde vi ett nytt inseminationsförsök med pergo + ovitrelle. Har BIM den 7/11 och hoppas ju så klart - fast jag egentligen inte tror att chansen är särskilt stor. Känns jättebra att veta att IVF-behandlingen inte kommer dröja en evighet! 

Tack för tips om journalerna, jag ska ringa Sophiahemmet där vi gjort vår utredning och be dem skicka över journalerna direkt till Linköping.  Känns det bra i Linköping, har ni fått bra bemötande? Och tack för info om tidsplan och så, det känns så skönt att veta lite mera! Håll mig gärna uppdaterad om hur det går för er! Håller tummarna massor! 

• pållan
    Karli skrev 2010-10-27 10:37:42 följande:
    Sådär! Nu har jag varit på VUL och tagit blodprov och lärt mej sprutan. Imorron ringer Linköping och talar om hur jag fortsätter Spännande,vill börja med sprutorna nuuuuu

Erika b: Förstår att de känns ruttet,men de går fort,jag lovar!

Pållan; Jag bor i Kalmar län,tror de tog drygt 3 veckor eller kanske lite mindre från de att remissen skickades tills vårt första besök var!
    Karli: Å vad spännande! Hoppas att du snart för börja. 
    Tre veckor till första besöket låter ju fantastiskt, hoppas att det går så fort för oss också. 

Lycka till med sprutorna nu!

• pållan
    strumpa skrev 2010-10-30 08:55:08 följande:
    Jag har tjuvtestat och det visade  Plus. Är på ruvdag 10 idag och har testdag på onsdag 3/11. Har lite svårt att ta in detta Glad, ska åka och köpa ett CB digitalt sen också.
    Grattis, vad fantastiskt!

Himlan77; välkommen!  
  • pållan

Är det nån av er som redan börjat i Linköping som vet om de också gör den korta metoden där?

• pållan

Piggelin80: grattis! Vad spännande med tvillingar! 

Himlan77 skrev 2010-11-06 11:48:32 följande:
    Jag frågade om korta metoden på vårt första samtal, tyckte att det verkade enklare och eftersom jag inte mådde sådär superbra när jag åt Pergotime, och det kunde bli samma symptom av Spurecuren. Hur eller som, så svarade vår läkare att de inte gör korta metoden för att det är bättre resultat med den långa. De gjorde den korta i undantagsfall bara, men jag fick inte klart för mig i vilka undantagsfall... Men nej, de verkar inte vara så pigga på att använda den...
     Himlan77: tack för svaret! Men vad tråkigt. Jag reagerade också kraftigt på pergotime och känner mig orolig inför nedregleringen, men eftersom jag har naturlig ÄL tänkte jag att jag kanske kunde få prova korta metoden. Jaja, jag får fråga när vi ska på första läkarbesöket också... 
  • pållan

strumpa: vad skönt att höra! Vi är oförklarligt barnlösa - allt ser bra ut i teorin men det blir ingen graviditet - så kanske vi också kan vi få prova korta metoden. Hoppas! Så fantastiskt roligt att du blev gravid på första försöket! Hur mår du, har du börjat känna av graviditeten ännu?

• pållan

strumpa: ja det låter som helt normala och härliga första graviditetssymptom Vad roligt med UL! 

Himlan77: Vad konstigt att olika saker gällde för olika personer. Kanske hade ni olika läkare? Inte för att jag tycker att det borde göra nån skillnad, men... Det är så bra att man får råd och tips här på forumet, hittills har det varit en suverän hjälp för oss i utredningen osv. Hade inte alls fått så bra och snabb hjälp utan tips härifrån. Himlan, hoppas att du inte behöver nån mera gång utan att det funkar på första försöket! Skönt att det har gått bra hittills. Men det är ju alltid bra att veta att andra fått prova korta metoden om det skulle behövas... 

• pållan

strumpa: vilken dag i cykeln fick du börja med sprutorna? Så kan jag räkna lite för mig själv

Svar på tråden rmc linköping - ivf