• pållan

rmc linköping - ivf

lindy01: hoppas mötet idag går bra! 

bebisdrömmar: grattis! vad skönt att ni har fått en tid!

Englali: tack! Du behöver inte vara orolig, TSH är ett standardprov vid fertilitetsutredningar (i alla fall på de 2 kliniker jag har varit i kontakt med). Om du ändå vill vara säker på att dina värden är okej, ring och fråga läkaren som gjorde er fertilitetsuredning. Sorry om jag skämdes. 

Erica b: hurra!!!!!! Jättestort grattis! Vilken toppennyhet att mötas av så här på morgonen.  

• pållan

Hjärtans fröjd: nej vad tråkigt! Usch, vad ledsen jag blir för er skull. Förstår att du är rädd för äggplocket, men det är över på tio minuter och man får bra smärtlindring. Jag blev väldigt hjälpt av att få en lugnande tablett en timme innan ÄP. Hoppas att ni får komma igång snabbt med ivf nu! 

• pållan

Cathy: vad roligt att höra av dig igen! Tack, jag mår bra, är fortfarande gravid tack och lov . Inga mera symptom ännu, bara tröttheten och ömma och svullna bröst. Längtar jättemycket till ultraljud 30/3... 

Usch vad tråkigt att du blir så dåligt bemött i Linköping. Jag tycker att du ska ringa och be att få prata med en läkare, inte bara en av sjuksköterskorna som svarar i telefon. Och mejla och skriv att ni vill börja med korta metoden, att ni pratat om det tidigare. Om det finns på mejl kan ju infon inte komma bort, ni har svart på vitt vad som har sagts. Om det känns jobbigt kan du ju också skriva i mejlet att du vill prata med en läkare. Läste i inseminationstråden att ni bestämt er för att göra ett försök privat om ni inte får börja i Linköping nu, det låter bra tycker jag, även om jag så klart hoppas att det går bra i Lkp! Får ni i så fall börja nu i mars? De sa förresten att jag också antagligen skulle få spruta i 14 dagar, men det trodde jag inte på och jag fick rätt Hade själv beräknat att jag troligen (med tanke på hur jag har svarat på puregon förut) skulle få göra ET den 14/2 och det fick jag mycket riktigt! Jag sprutade bara i 8 dagar. 

Tyvärr har jag ännu inte fått tag på nån endokrinolog. Pratade med en i telefon, han bekräftade att min husläkare hade fel om mina värden men kan tyvärr inte ta emot nya patienter. Hör absolut av mig om jag hittar någon bra! 

• pållan

Hjärtans fröjd: vad jobbigt att du känner dig så orolig inför ÄP. Läste tyvärr om ett par andra tjejer som också ville bli sövda inför ÄP i Linköping, men båda fick nej. En vän till mig som är läkare säger att man i stort sett aldrig ger narkos om det inte är absolut medicinskt nödvändigt, i alla fall inte inom landstinget, eftersom det alltid finns risker med att sövas. Det finns visst en beteendevetare på RMC i Linköping som man kan prata med, antingen för att få stöd i sin önskan om att bli sövd eller för att få hjälp att hantera rädslan för smärta. Kbt är ju också en jättebra hjälp att hantera oro, ångest och rädslor på. Jag har blivit väldigt hjälpt av bara några få behandlingstillfällen med kbt, inte inför ÄP men med en annan väldigt stark rädsla. Hoppas att du kan få stöd och hjälp så att du orkar gå vidare till ivf. kram!  

• pållan

g l i m r a: lycka till på första besöket imorgon, hoppas att det går bra och att du blir bra bemött! 

Hjärtans fröjd: vad tråkigt att du inte mår bra, jag känner också verkligen med dig. Hoppas att du kan få lite lugn och ro så länge och att du snart mår bättre. Och hoppas att du får det stöd du behöver från RMC så att ni orkar gå vidare så småningom! Ta hand om dig. 

Cathy: jag har gått på kbt-gruppen, de har både terapi och rent yreksrelaterad coaching. Jag har jättebra erfarenheter av båda delarna hos dem. Det var ett par år sedan jag gick där, men då var de jättebra. Här är en länk: www.kbtgruppen.se/
    Hur går det för er, har ni fått något mera besked från Linköping? 

FRU LILA: grattis till sprutstarten ikväll, vad spännande att du börjar nu!

Jag har fått ett riktigt lyxproblem: jag är illamående i stort sett hela tiden. Om jag inte äter kolhydrater, då försvinner det i en timme eller så. I går bestod min frukost av bröd med smör, min lunch av mera bröd, riskakor till mellanmål och pasta med olivolja och salt till middag. Vaddå varierad kost ? Men idag hjälper det inte riktigt att äta en riskaka varje timme, jag har i princip varit inlåst på toa på jobbet hela dagen. Jaja, det är värt det  

• pållan

Hjärtans fröjd: skönt att det känns lite bättre! Och att ni har bestämt er för att avvakta lite, det förstår jag verkligen. Jag hade nog själv inte orkat gå direkt från inseminationer till ivf, det var väldigt skönt med två månaders uppehåll emellan. Behandlingarna sliter ju både på kroppen och psyket. Det där med semla var en väldigt bra idé, förresten Semlor hjälper mot det mesta! 

Cathy: Hoppas också att de tar emot er i Lkp! Jättebra att ni har St Göran annars. Håller tummarna för att mensen snart kommer igång (eller inte alls, egentligen önskar jag ju att den inte kommer på nio månader och att jag snart får sällskap av dig i mitt illamående ! Jag är i vecka sex nu, det är nog ganska tidigt att må illa. Om man googlar står det att illamående är vanligt från vecka 6-8. På sätt och vis känns det bra, alla symptom gör det mera verkligt, också de mera obehagliga symptomen. 

• pållan

Jo1984: välkommen till tråden! 

Fru Lila: usch, tråkigt att det känns jobbigt när du tar sprutorna. Det är verkligen inte lätt det vi alla ofrivilligt barnlösa går igenom. Man måste få ha sina dåliga dagar och ta sig igenom dem. Skönt att det känns lite bättre idag! 

Honken:  Skönt att åka dit kvällen innan, det gjorde vi också. Vi passade på att gå ut och äta middag och ha det så trevligt det gick med all nervositet. Stort lycka till imorgon, jag håller tummarna för finfina ägg! 

Arona79: vad skönt att du börjar med sprutorna! Ett steg närmre målet! 

Jag har haft en nojig dag. Fick en liten rosa flytning i morse och har varit orolig hela dagen. Inget mera har hänt dock, så jag hoppas att det är okej... 

• pållan

g l i m r a: grattis, vad skönt att det gick bra och att ni snart får köra igång! Jag gjorde ju korta och tyckte att det var väldigt lindrigt och gick jättefort. 

Svar på tråden rmc linköping - ivf