• Dopeno­se
    Äldre 25 Jul 00:19
    25229 visningar
    13 svar
    13
    25229

    Vill börja träna MMA. Råd?

    Hej!

    Först vill jag måla upp en bild av mig så ni får en liten idé om hur jag är som person. Jag är 28 år, har en son på 1½. Jag vantrivs som fan på mitt jobb och har just nu alldeles för mycket fritid. Jag är hyperaktiv och känner att jag måste komma hemifrån och vara lite för "mig själv" en stund. MMA är en hobby för mig. Främst UFC, Strickeforce osv. Och staden jag bor i har en utmärkt men rätt kostsam MMA-kurs (heter det så?) så funderar jag på att testa på det.

    Problemet är bara att jag är knappast den hurtigaste killen i stan, jag föredrar soffligg framför tvn/tvspelet framför att jogga och jabba och har varit så så länge jag kan minnas.
    Nu kommer det låta lite sjukt: jag vill bara få ut lite aggressioner och lagligt bara få slå på käften och ta en och en annan käftsmäll själv. Som grädde på moset kanske få igång en bra hälsa.

    ag vet att jag har potential till att bli rätt vass på jiu-juitsu, jag sysslade med det i min ungdom och jag var hal som en ål. Jag tror den ådran ligger kvar i mig nånstans.

    Men nu uppstår frågor i skallen på mig. Kan jag bara hoppa in sådär? Krävs det att man har en viss fysisk styrka när man börjar? Eller helt enkelt är jag för gammal? Killar man läser om som har blivit hyfsat bra har gjort kimuras och armbars på folk sen de var 4 år.

    Lämna gärna några tips och råd!
    mvh
    Andreas 

  • Svar på tråden Vill börja träna MMA. Råd?
  • Horta
    Äldre 26 Jul 10:55
    #1

    För bövelen, allt detta stämmer in på mig med, ålder på mig sonens ålder även ditt namn är samma som mitt. Även Jag är sugen att börja med MMA eller brasse-jutsu. Tyvärr kan jag inte svara på din fråga.

    /Andreas

  • Rofven­hielm
    Äldre 26 Jul 20:30
    #2

    Jag har bara fuskat lite med MMA, men jag har aktivt sysslat med Muay Thai i 16 år, så du får ta min input för vad det är.

    Du är inte för gammal. Jag har tränat nybörjargrupper där åldern varierat från 16 till 45 år, så det hänger inte på åldern. Den stora frågan är vad du skall med MMA till. Är det för att träna eller skall du tävla med? Ca 15-20% av alla som tränar Muay Thai tävlar någon gång, oftast någon enstaka nybörjarmatch. Tror detsamma gäller för MMA. Så vill du inte tävla så är det ok. Om du däremot vill satsa på en tävlingskarriär så är du kanske lite sent ute. Det tar ca 1 år att få upp någorlunda kondis och teknik inom Muay Thai, ca 4 år för att bli riktigt vass, så jag förmodar att det är något liknande inom MMA.

    Själv hade jag gärna sadlat om till t ex BJJ och grappling, men det finns ingen vettig klubb i stan där jag bor. Men sätt igång och träna bara. Det är rätt bra om du kan göra 10 armhävningar i rad och kan tänka dig att svettas lite, resten brukar ge sig. Se bara till att det är en renodlad nybörjarkurs och inte en blandgrupp av olika nivåer, för då kan man känna sig rätt rökt. Oftast får man provträna 1-2 ggr gratis.

    Lycka till!


    Кo пaмeтнo ћути, мудpo гoвopи
  • Dopeno­se
    Äldre 2 Aug 14:42
    #3
    Rofvenhielm skrev 2010-07-26 20:30:49 följande:
    Jag har bara fuskat lite med MMA, men jag har aktivt sysslat med Muay Thai i 16 år, så du får ta min input för vad det är.

    Du är inte för gammal. Jag har tränat nybörjargrupper där åldern varierat från 16 till 45 år, så det hänger inte på åldern. Den stora frågan är vad du skall med MMA till. Är det för att träna eller skall du tävla med? Ca 15-20% av alla som tränar Muay Thai tävlar någon gång, oftast någon enstaka nybörjarmatch. Tror detsamma gäller för MMA. Så vill du inte tävla så är det ok. Om du däremot vill satsa på en tävlingskarriär så är du kanske lite sent ute. Det tar ca 1 år att få upp någorlunda kondis och teknik inom Muay Thai, ca 4 år för att bli riktigt vass, så jag förmodar att det är något liknande inom MMA.

    Själv hade jag gärna sadlat om till t ex BJJ och grappling, men det finns ingen vettig klubb i stan där jag bor. Men sätt igång och träna bara. Det är rätt bra om du kan göra 10 armhävningar i rad och kan tänka dig att svettas lite, resten brukar ge sig. Se bara till att det är en renodlad nybörjarkurs och inte en blandgrupp av olika nivåer, för då kan man känna sig rätt rökt. Oftast får man provträna 1-2 ggr gratis.

    Lycka till!
    Vad jag ska med MMA till? Fantasin är väl att en gång få tävla, men verkligheten är mest bara att ha nånting att göra, att hålla igång med nånting som man tycker är kul. 

    Väljer jag själv att träna så kan jag pressa mig ganska rejält, men om någon säger till mig att träna då går det käpp rätt åt... 
    Tack för ditt svar, jag ska nog gå ett par gånger, 2ggr är gratis.. Ska se vad jag tycker! :)
  • Benius­Pappa
    Äldre 31 Jan 13:56
    #4

    Ska du slå nån på käften för att du behöver få ut energi ska du skaffa dig en säck och kanske måla ett huvud som du kan slå på. Du tränar inte mma för att "slå nån på käften".

    Om du ska bli nått inom mma så ska du ha kämparglöd och motivation, med tanke på att du säger att du har svårt att slita dig från soffan, så är oddsen inte så stora :)

  • Parent­hood
    Äldre 31 Mar 18:34
    #5

    Fråga de som håller kursen, de kan bäst svara på dina frågor!

  • davidi­an
    Äldre 5 Apr 21:45
    #6

    Det beror på vad  du prioriterar
    Vill du ge och få på käften tror jag boxning passar bättre. bra fysträning där.
    Bjj. mysbrottning med mkt kramar och kropskontakt samt även det grymt bra för fysen.

  • Big Papa Mac
    Äldre 13 Apr 11:36
    #7

    Jag började träna MMA för 1,5 år sedan. Sjukt roligt och jävligt jobbigt. "Att slå folk på käften" är inte vad det handlar om och om du kommer med den inställningen kommer du antingen att "växa upp"/tänka om eller bli utkastad ganska snart.

    Jag var 33 år när jag började så du är absolut inte för gammal!

    Ge det en chans vettja. Det är, som sagt, jävligt kul. Men om du har svårt för att masa dig ur soffan kan det blir svårt...

    Jobba jobba johobba! :) 

  • Äldre 13 Apr 17:22
    #8

    Jag hade en inställning liknande din "slå folk på käften"-mentalitet. Jag blev utkastad ur min MMA-klubb och har sedan dess inte tränat.

    Brukar gå ut på stan vissa fredag kvällar och starta bråk dock. Man blir verkligen av med aggressionerna man bär med sig hemifrån som bildas tack vare frugan och barnen. Slog två studenter riktigt ordentligt bara för 3 veckor sedan, och det är så oerhört skönt. Är dock rädd att bli anmäld.

    Tipsar dig dock om att detta är möjligt att göra om du bor i en stad och du måste bli av med ilska! Bara reta dig på något alkoholiserad jävel och sedan slår du skiten ur den.

    Jan

  • JohanL­arsson
    Äldre 14 Apr 13:45
    #9
    Jan Holmström skrev 2011-04-13 17:22:17 följande:
    Jag hade en inställning liknande din "slå folk på käften"-mentalitet. Jag blev utkastad ur min MMA-klubb och har sedan dess inte tränat.

    Brukar gå ut på stan vissa fredag kvällar och starta bråk dock. Man blir verkligen av med aggressionerna man bär med sig hemifrån som bildas tack vare frugan och barnen. Slog två studenter riktigt ordentligt bara för 3 veckor sedan, och det är så oerhört skönt. Är dock rädd att bli anmäld.

    Tipsar dig dock om att detta är möjligt att göra om du bor i en stad och du måste bli av med ilska! Bara reta dig på något alkoholiserad jävel och sedan slår du skiten ur den.

    Jan
    Jag har funderat på att börja träna MMA eller liknande, mina psykologer tycker att jag borde börja snarast då de säger att jag tar ut mina aggressioner på djur, jag förstår verkligen inte vad det syftar på.
    Rekomenderar ni MMA som ett sätt att ta ut aggressioner?

    MVH,
    Johan
  • davidi­an
    Äldre 15 Apr 08:52
    #10

    Tror att dina MMA träningkamrater kommer att tröttna på dig om du går im med den inställningen. Att anväda dom som slagpåsar för att bli av med aggresioner. Tycker man bör vara stark i psyket för att klara av att bli utsatt för en Kampsportsträning.
    tjyvsmällar, bli nedbrottad, kastad i backen, bli stryp, fastna i armlås samt blåmärken ifrån klumpiga trötta träningkamrater. Risken är att du flippar ut då eller tar med dig mera aggresioner hem.

    Vill igen tipsa om boxning eller bara en boxningssäck. Funkar kalas för mig när jag precis som du säger " Bli av med aggresionerna" 

    Brukar gå till träningslokalen, gymma lite för att sen gå lös på säcken med slag å spark.  jag blir snäll å go i flera dagar efter.

    Har precis börja med en pyjamas sport själv. Men för att få köra loss lite så rekommenderar jag starkt säcken och gymmet

  • Frank 392
    Äldre 10 Oct 21:32
    #11

    kan starkt rekommendera dig att kolla in mmaforum.se där har du en massa trådar och råd kring just att börja träna på mma och vilka klubbar som finns, själv kör jag det för att bara komma i form och kampsport är inte pingis så visst känns det men det är ju inget farligt på något sätt
    sedan är det kampsportsträning, man blir glad och mjuk i själen efter lite brottning :D 

  • Big Papa Mac
    Äldre 13 Oct 16:44
    #12

    Är en mycket frekvent besökare av MMA Forum. :)

  • bowlin­gpappa­n
    Äldre 14 Oct 12:05
    #13

    Jag är 38 och har två egna barn, tre bonusbarn och mitt tredje egna barn på väg så jag har ingen möjlighet att gå på gym eller annan träning. Däremot har jag en sandsäck och ett hopprep och jag har samma behov av att få "slå någon på käften" som du uttrycker det, men egentligen handlar det bara om aggressioner som man måste ge utlopp för på något sätt.

    De senaste fem åren har jag haft otur med skador (ej träningsrelaterade!) och jag har opererats för ljumskbråck 2007 efter att ha varit sängliggande i ett år, sedan fick jag blödande magsår som jag hade i ett drygt halvår och 2010 ställde jag in en planerad andra operation av mitt ljumskbråck (eftersom första operationen inte blev lyckad) och 2010 hösten opererade jag bort en cysta i halsen. Under dessa år, med alla skador, krämpor och operationer, har jag lagt på mig tio kg och jag är ur form, men däremot slutade jag röka 20070101 och har inte tagit ett bloss sedan dess.

    Mitt råd till dig är att aldrig tro att du är i för dålig form eller för gammal för att börja träna, men skaffa ett hopprep och hoppa några hundra gånger och lyssna till bra ösig musik samtidigt. Min favoritlåt är Technotronic "Pump up the jam" som ger ett perfekt träningstempo och den fungerar även till säckträningen.
    Kör gärna utan handskar, så att du slår knogarna och fötterna blodiga för det brukar jag göra och det finns ingen skönare känsla än när man redan har trasiga krogar och börjar "mata" på säcken. Då känns det som att jag går 10 ronder mot min värsta fiende!

    Armhävningar och gammaldags situps är utmärkta, men försök inte för mycket i början utan kör bara dina tio av varje före och efter varje träningspass de första två veckorna. Därefter ökar du som du själv tycker blir bra.

    Du behöver inte slåss mot andra människor, utan testa köra med oskyddade händer och fötter på sandsäck, som du kan fästa i taket i lägenheten eller ute i carporten.

    Lycka till!

Svar på tråden Vill börja träna MMA. Råd?