• Nafi83

Lakrits

Jag har läst att man bara ska äta högst 50 g lakrits per dygn när man är gravid. Är det någon som vet varför man inte bör äta mer? Jag är lite trött på alla dessa regler som finns kring olika livsmedel och blir ännu mer trött när det står att man inte ska äta en sak, men inte VARFÖR. Så, är det någon som vet?

• Svar på tråden Lakrits
  • La Lola
    LehaneFamily skrev 2010-07-27 17:39:02 följande:
    Lakrits innehåller glycyrrhetinicsyra som påverkar de hormoner som hjälper till att styra blodtrycket. Därav högt blodtryck som man bla kan få av för mycket lakrits.. Även kallat lakritsförgiftning. 
    Men är det direkt fosterskadande undrar jag då?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • LehaneFamily

Svårt att säga, men fostret påverkas ju av det mesta som man själv påverkas av så, man kanske skulle vara lite försiktig... 
    Jag hade gått ett bra tag innban jag fick reda på detta och hade då ätit en jäkla massa saltlakrits. Drog ned på det när jag fick höra detta och min son mår finnemang! 

• lia76
    Lakrits går bra att äta när man är gravid. Bör dock inte äta mer än 50 gram lakritskonfekt per dag.
    Det finns studier som visar att för hög konsumption av lakrits under graviditet kan påverka barnets framtida intellligensutveckling! Men oavsett det, så påverkar det saltbalansen i kroppen, där man kan få brist på kalium vid alltför högt intag av lakrits
    (=
  • O Z

Jag undrade detsamma och sökte svar på nätet. Vad jag kom fram till är att det finns ett ämne i salmiak som kan påverka barnets intelligens och kan ge barnet inlärningssvårigheter. Jag klipper in det här:

Till den gravida kvinnan rekommenderas inte ett regelbundet intag av lakrits eller sal- 

miak. Engångsdoserna torde även hållas i en måttlig mängd, mindre än 50 gram per dag. 

Lakrits och salmiak innehåller glykyrritsin, vilket till exempel kan orsaka svullnad och 

förhöjning av blodtrycket. Utöver detta är det möjligt att den gravida kvinnans rikliga 

lakritsintag kan ha samband med barnets för tidiga födsel (Hasunen et al.2004:72). 

Studier tyder på att stort intag av lakrits kan påverka negativt barnets kognitiva förmåga. 

Helsingfors och Edinburgh universitets forskare följde med 321 friska nyfödda i Finland 

år 1998. Barnen var födda mellan graviditetsvecka 35-42. Då barnen var 8 år gjordes det 

tester på dem där språket, minnet och koncentrationsförmågan testades. Även barnens 

mammor skulle fylla i ett frågeformulär (Kulonen 06.10.09).  

Undersökningen påvisade att de barn, vars mammor hade ätit över 500 mg av glykyrrit- 

sin (ett ämne som finns i lakritsen) per vecka var mindre smarta än jämnåriga barn. De 

hade också mera koncentrationssvårigheter och ADHD typiska beteendestörningar (Ku- 

lonen 06.10.09).  

Kostens och levnadsvanornas inverkan på 

graviditeten 

Minna Kallio, Johanna Lahtinen 

Examensarbete / Degree Thesis 

Vård 2010                                                                 

Maj-Len Törnqvist 

• LV2

Det var nog den studien läkaren pratade om när jag frågade jag har i alla fall dragit ner men suget är stort ibland

• O Z
    LV2 skrev 2010-07-27 20:35:46 följande:
    Det var nog den studien läkaren pratade om när jag frågade jag har i alla fall dragit ner men suget är stort ibland
    Jag tror på sund förnuft:)
  • Dumlekolan

Hade en lakritsperiod (en månad eller så...) men nu är den över. Får hoppas att h*n inte tog skada! Käkade inte vare dag men nästan och kanske ett hekto åt gången...

• Lapsang
    O Z skrev 2010-07-27 20:27:06 följande:
    Jag undrade detsamma och sökte svar på nätet. Vad jag kom fram till är att det finns ett ämne i salmiak som kan påverka barnets intelligens och kan ge barnet inlärningssvårigheter. Jag klipper in det här:

Till den gravida kvinnan rekommenderas inte ett regelbundet intag av lakrits eller sal- 

miak. Engångsdoserna torde även hållas i en måttlig mängd, mindre än 50 gram per dag. 

Lakrits och salmiak innehåller glykyrritsin, vilket till exempel kan orsaka svullnad och 

förhöjning av blodtrycket. Utöver detta är det möjligt att den gravida kvinnans rikliga 

lakritsintag kan ha samband med barnets för tidiga födsel (Hasunen et al.2004:72). 

Studier tyder på att stort intag av lakrits kan påverka negativt barnets kognitiva förmåga. 

Helsingfors och Edinburgh universitets forskare följde med 321 friska nyfödda i Finland 

år 1998. Barnen var födda mellan graviditetsvecka 35-42. Då barnen var 8 år gjordes det 

tester på dem där språket, minnet och koncentrationsförmågan testades. Även barnens 

mammor skulle fylla i ett frågeformulär (Kulonen 06.10.09).  

Undersökningen påvisade att de barn, vars mammor hade ätit över 500 mg av glykyrrit- 

sin (ett ämne som finns i lakritsen) per vecka var mindre smarta än jämnåriga barn. De 

hade också mera koncentrationssvårigheter och ADHD typiska beteendestörningar (Ku- 

lonen 06.10.09).  

Kostens och levnadsvanornas inverkan på 

graviditeten 

Minna Kallio, Johanna Lahtinen 

Examensarbete / Degree Thesis 

Vård 2010                                                                 

Maj-Len Törnqvist 

Det är ju absolut mkt möjligt att det är lakritsen som orsakade den lägre intelligensen, vilket ju verkar vara vad forskarna menar också. MEN det är som alltid viktigt att komma ihåg att samvariation inte är samma sak som orsakssamband. Med detta menar jag i detta specifika fall att det KAN vara så att det är en viss typ av mammor som tenderar både att äta extrema mängder lakrits OCH få mindre intelligenta barn, av en helt annan anledning än lakritsen. (Detta är absolut inte menat som ett spydigt påhopp, jag älskar själv lakrits! Vill bara påpeka att det inte är SÄKERT att det är lakritsens fel.) Det KAN vara så att de med lägre intelligens i genomsnitt äter sämre än andra och därmed även mer godis och även då lakrits, och intelligens är ju till stor del ärftligt... (Återigen, inget påhopp, mumsar själv gärna godis och snabbmat, vill bara öppna för möjligheten att det skulle kunna vara så.)
  • O Z
    Lapsang skrev 2010-07-27 22:22:48 följande:
    Det är ju absolut mkt möjligt att det är lakritsen som orsakade den lägre intelligensen, vilket ju verkar vara vad forskarna menar också. MEN det är som alltid viktigt att komma ihåg att samvariation inte är samma sak som orsakssamband. Med detta menar jag i detta specifika fall att det KAN vara så att det är en viss typ av mammor som tenderar både att äta extrema mängder lakrits OCH få mindre intelligenta barn, av en helt annan anledning än lakritsen. (Detta är absolut inte menat som ett spydigt påhopp, jag älskar själv lakrits! Vill bara påpeka att det inte är SÄKERT att det är lakritsens fel.) Det KAN vara så att de med lägre intelligens i genomsnitt äter sämre än andra och därmed även mer godis och även då lakrits, och intelligens är ju till stor del ärftligt... (Återigen, inget påhopp, mumsar själv gärna godis och snabbmat, vill bara öppna för möjligheten att det skulle kunna vara så.)
    Sant.
Svar på tråden Lakrits