Jag undrade detsamma och sökte svar på nätet. Vad jag kom fram till är att det finns ett ämne i salmiak som kan påverka barnets intelligens och kan ge barnet inlärningssvårigheter. Jag klipper in det här:
Till den gravida kvinnan rekommenderas inte ett regelbundet intag av lakrits eller sal-
miak. Engångsdoserna torde även hållas i en måttlig mängd, mindre än 50 gram per dag.
Lakrits och salmiak innehåller glykyrritsin, vilket till exempel kan orsaka svullnad och
förhöjning av blodtrycket. Utöver detta är det möjligt att den gravida kvinnans rikliga
lakritsintag kan ha samband med barnets för tidiga födsel (Hasunen et al.2004:72).
Studier tyder på att stort intag av lakrits kan påverka negativt barnets kognitiva förmåga.
Helsingfors och Edinburgh universitets forskare följde med 321 friska nyfödda i Finland
år 1998. Barnen var födda mellan graviditetsvecka 35-42. Då barnen var 8 år gjordes det
tester på dem där språket, minnet och koncentrationsförmågan testades. Även barnens
mammor skulle fylla i ett frågeformulär (Kulonen 06.10.09).
Undersökningen påvisade att de barn, vars mammor hade ätit över 500 mg av glykyrrit-
sin (ett ämne som finns i lakritsen) per vecka var mindre smarta än jämnåriga barn. De
hade också mera koncentrationssvårigheter och ADHD typiska beteendestörningar (Ku-
lonen 06.10.09).
Kostens och levnadsvanornas inverkan på
graviditeten
Minna Kallio, Johanna Lahtinen
Examensarbete / Degree Thesis
Vård 2010
Maj-Len Törnqvist