• Nafi83

Lakrits

Jag har läst att man bara ska äta högst 50 g lakrits per dygn när man är gravid. Är det någon som vet varför man inte bör äta mer? Jag är lite trött på alla dessa regler som finns kring olika livsmedel och blir ännu mer trött när det står att man inte ska äta en sak, men inte VARFÖR. Så, är det någon som vet?

• Svar på tråden Lakrits
  • Rosahjärta

Vissa som lyckas hålla sitt blodtryck i en jämn nivå kanske klarar av att äta såpass mycket sötasker (lakrits) å ändå mår bra.
    Visa kanske är mer känsliga å bara kan äta i en viss mängd. 

• s89

Är också gravid o helt tokig i lakrits.. gott =)

• loujac

Jag blev rekommenderad att äta mycket lakrits då det är blodtryckshöjande (ska vara), eftersom jag hade så lågt blodtryck.
    Konstigt! 

• guinevere
    O Z skrev 2010-07-27 20:27:06 följande:
    Jag undrade detsamma och sökte svar på nätet. Vad jag kom fram till är att det finns ett ämne i salmiak som kan påverka barnets intelligens och kan ge barnet inlärningssvårigheter. Jag klipper in det här:

Till den gravida kvinnan rekommenderas inte ett regelbundet intag av lakrits eller sal- 

miak. Engångsdoserna torde även hållas i en måttlig mängd, mindre än 50 gram per dag. 

Lakrits och salmiak innehåller glykyrritsin, vilket till exempel kan orsaka svullnad och 

förhöjning av blodtrycket. Utöver detta är det möjligt att den gravida kvinnans rikliga 

lakritsintag kan ha samband med barnets för tidiga födsel (Hasunen et al.2004:72). 

Studier tyder på att stort intag av lakrits kan påverka negativt barnets kognitiva förmåga. 

Helsingfors och Edinburgh universitets forskare följde med 321 friska nyfödda i Finland 

år 1998. Barnen var födda mellan graviditetsvecka 35-42. Då barnen var 8 år gjordes det 

tester på dem där språket, minnet och koncentrationsförmågan testades. Även barnens 

mammor skulle fylla i ett frågeformulär (Kulonen 06.10.09).  

Undersökningen påvisade att de barn, vars mammor hade ätit över 500 mg av glykyrrit- 

sin (ett ämne som finns i lakritsen) per vecka var mindre smarta än jämnåriga barn. De 

hade också mera koncentrationssvårigheter och ADHD typiska beteendestörningar (Ku- 

lonen 06.10.09).  

Kostens och levnadsvanornas inverkan på 

graviditeten 

Minna Kallio, Johanna Lahtinen 

Examensarbete / Degree Thesis 

Vård 2010                                                                 

Maj-Len Törnqvist 

Jag antar att glykyrritsin och glycyrrhetinicsyra är samma sak? Om vi antar det så åt mammorna i studien mer än 500mg per dag. Enligt livsmedelsverket är det 100mg i 50g lakrits (www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Godis/Ar-det-farligt-att-ata-mycket-lakrits/). Då har de finska mammorna alltså satt i sig mer än 250g lakrits. 

Så jag hoppas att ingen mår dåligt över att ha käkat lite lakrits. Måste dock till en jäkla mage för att klara sådana mängder
  • O Z
    guinevere skrev 2010-08-03 17:55:15 följande:
    Jag antar att glykyrritsin och glycyrrhetinicsyra är samma sak? Om vi antar det så åt mammorna i studien mer än 500mg per dag. Enligt livsmedelsverket är det 100mg i 50g lakrits (www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Go.../). Då har de finska mammorna alltså satt i sig mer än 250g lakrits. 

Så jag hoppas att ingen mår dåligt över att ha käkat lite lakrits. Måste dock till en jäkla mage för att klara sådana mängder
    De hade ätit 500 mg per vecka, inte per dag! Det betyder att de hade ätit mer än 35,7 g lakrits om dagen. En helt normal konsumption.
  • guinevere
    O Z skrev 2010-08-04 16:13:17 följande:
    De hade ätit 500 mg per vecka, inte per dag! Det betyder att de hade ätit mer än 35,7 g lakrits om dagen. En helt normal konsumption.
    Ahh. (Undrar om min mamma åt lakrits... Flört ) 

Du råkar inte sitta på en länk till själva studien/forskningen förresten? Har försökt googla men hittar inte. Alltid värt att fråga, vore intressant att läsa mer. 

• Nafi83
    mage06 skrev 2010-08-09 10:17:06 följande:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article758783...
    En artikel som kommer från Aftonbladet = fullständigt värdelös. Ursäkta men jag anser att den journalistik Aftonbladet bedriver är något av det mest patetiska och oprofessionella som finns i detta landet. Jag tar INGET de skriver på allvar. Inte denna artikeln heller.   

Jag blir så irriterad för det finns en massa restriktioner och regler man ska följa som gravid men för det mesta, när det gäller mat, berätta ingen VARFÖR man ska hålla sig borta från saker och ting. Det finns sällan några vetenskapliga belägg för det som skrivs och det tycker jag är väldigt dåligt. 
Svar på tråden Lakrits