• Nightswimmer

    OK att säga skitunge?

    Igår diskuterade jag och en kompis huruvida det är OK, eller inte, att kalla sitt barn för skitunge.

    En del människor hävdar att det kan användas lite kärleksfullt, när man till exempel vill beklaga sig över den nya målningen på tapeten. Andra ser på ordet som något som man absolut inte kan säga om ett barn - kanske använder de hellre busunge, eller liknande. (Ja, och en del verkar ha svårt för ordet unge, över huvud taget, oavsett vad som står framför.)

    Nå, hur ser du på saken? Är det OK att kalla sitt barn för skitunge?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden OK att säga skitunge?
  • studentbruttan29

    Annat: Jag brukade säga så på ett skojigt sätt o sonen min förstod absolut att det var skoj, tills den dagen kom då han sa "skitmamma" på samma skojiga sätt. Lät inte ett dugg roligt så jag säger inte så mer.

  • Nightswimmer
    LindaS72 skrev 2010-07-31 23:32:13 följande:
    Kallar båda mina barn för skitungar. Märk väl att det sker i kärlekens tecken o med glimten i ögat. Då kallar de mig för skitmamma! . Älskar dessa skruttor gränslöst o det är besvarat.
    Ha ha - än har jag inte fått höra skitmamma, men det var ju helkul av dina ungar! Sonen tycker det är helkul när jag kittlar honom och frågar med lite galen röst "Är du mammas lilla siiiiitunge?"
  • Nightswimmer
    studentbruttan29 skrev 2010-07-31 23:34:08 följande:
    Annat: Jag brukade säga så på ett skojigt sätt o sonen min förstod absolut att det var skoj, tills den dagen kom då han sa "skitmamma" på samma skojiga sätt. Lät inte ett dugg roligt så jag säger inte så mer.
    Vad långsamt jag skriver! Jag skulle nog tycka att det var helkul om min son gjorde så, som jag skrev däruppe. Just när det görs på samma busiga sätt som man själv gör det. Om han skulle vråla skitmamma och drämma igen dörren vore det inte lika kul...
  • Eisa

    Nej jag tycker helt ärligt det låter knäppt att använda det på ett kärleksfullt sätt också. Det finns ju snyggare ord än skit liksom.

  • studentbruttan29
    Nightswimmer skrev 2010-07-31 23:37:12 följande:
    Vad långsamt jag skriver! Jag skulle nog tycka att det var helkul om min son gjorde så, som jag skrev däruppe. Just när det görs på samma busiga sätt som man själv gör det. Om han skulle vråla skitmamma och drämma igen dörren vore det inte lika kul...
    jo, jag vet..jag är löjlig.  Tungan ute Men det lät verkligen illa.. Nu är han min lilla bus o pruttunge istället.  Drömmer
  • Shorona

    Jag brukar säga "min lilla skitunge. Jag älskar dig" kärleksfullt ibland när stora sonen och jag kramas.
    Så ja. Om barnet hör - kärleksfullt.
    Hör barnet inte(och dess föräldrar om det inte är ens egna) så är det okej ändå oavsätt om det är kärleksfullt eller inte.

  • SunnyBunny

    Japp kallar min unge för mammas lilla skitunge. Kallar även andras ungar skitungar, fast kanske inte lika kärleksfullt och även bara för mig själv;)

  • Nintendo

    Jag röstade "Annat".

    Själv kallar jag mina egna barn skitungar ibland både om och till dom, dock alltid på ett kärleksfullt sätt och kan säga det om/till andras barn också om jag tror mig veta att föräldern/barnet tycker att det är okej. Vissa är ju lite känsliga så då får man tänka sig lite mer för så att ingen tar illa upp, det respekterar jag.

    Har själv växt upp i en familj där man kan säga det mesta bara det görs på "rätt" sätt. Uttalet och situationen/sammanhanget gör det liksom klart att man inte säger skitunge eller vad det nu må vara på ett nedlåtande sätt utan mer skämtsamt. Blev faktiskt väldigt förvånad när jag först läste trådar om detta här på FL, att så många verkar tycka att det är så hemska ord, att man enligt vissa inte ens borde kalla barn för ungar.

  • Nightswimmer
    Nintendo skrev 2010-07-31 23:58:31 följande:
    Har själv växt upp i en familj där man kan säga det mesta bara det görs på "rätt" sätt. Uttalet och situationen/sammanhanget gör det liksom klart att man inte säger skitunge eller vad det nu må vara på ett nedlåtande sätt utan mer skämtsamt. Blev faktiskt väldigt förvånad när jag först läste trådar om detta här på FL, att så många verkar tycka att det är så hemska ord, att man enligt vissa inte ens borde kalla barn för ungar.
    Ja, det där tycker jag också känns som en självklarhet - att man inte ska tolka det så bokstavligt. Blev därför förvånad när min kompis tyckte att det var fel av mig att kalla min son för skitunge. 
  • Lördagkväll

    Jag säger också skitunge till min lillskit.. =) och det på ett kärleksfullt sätt..

  • ClådBärry

    Nej det låter inte alls bra, det låter bara nedvärderande.

  • Nomanisanisland
    Nightswimmer skrev 2010-07-31 23:20:55 följande:

    Igår diskuterade jag och en kompis huruvida det är OK, eller inte, att kalla sitt barn för skitunge.

    En del människor hävdar att det kan användas lite kärleksfullt, när man till exempel vill beklaga sig över den nya målningen på tapeten. Andra ser på ordet som något som man absolut inte kan säga om ett barn - kanske använder de hellre busunge, eller liknande. (Ja, och en del verkar ha svårt för ordet unge, över huvud taget, oavsett vad som står framför.)

    Nå, hur ser du på saken? Är det OK att kalla sitt barn för skitunge?


    Ja, om du accepterar att din barn kallar dig och din man för skitvuxna.
  • 10oktober

    Haha, min man kallade vår son för skitunge när jag låg på operationsbordet inför kejsarsnittet. Vi hade då två timmar tidigare fått reda på att han vänt på sig och låg i säte, så det beslutades om akut ks. Min man var dessutom nyopererad för inflammerad blindtarm (vattnet gick när han låg på uppvaket dagen innan) och rätt mycket i chock. Det var jag som tröstade honom. Jag såg att några ur personalen ryckte till när han sa det och jag tänkte stilla att man får välja sina tillfällen när man säger sånt ;)

    Idag kallas han för skitunge när blöjan luktar. I gengäld kallar vi varandra för skitmamma och skitpappa när sonen är missnöjd över oss ;) allt med kärlek och humor såklart!

Svar på tråden OK att säga skitunge?