• Sotlugg

Hur tar ni Niferex?

Jag har precis börjat knapra Niferex och tog den första tabletten i onsdags, tillsammans med ett stort glas juice och några mackor. Ajajaj, vad ont i magen jag hade under resten av den kvällen, plus att illamåendet ökade kraftigt. Därefter har jag varit stenhård och knappt kunnat gå på toaletten. Jag som har tyckt att det har varit nog så jobbigt att bara ha varit lite trög i magen hittills under graviditeten...

Har ni några tips på hur jag kan skona magen? Eller vänjer kroppen sig efter ett tag? Min BM ordinerade en tablett var tredje dag till att börja med och sedan varannan dag.

• Svar på tråden Hur tar ni Niferex?
  • helenasafir

Oj, jag tar en varje kväll men med min mage blir det tvärtom, inte stenhårt alltså. Kanske ska du byta sort? Det finns ju andra, Hemofer tex som du kanske inte blir så hård i magen av.
    Ta tabletten precis innan du ska gå och lägga dig så slipper du illamåendet.
    /H

• Golvmoppen

Drick mycket och ät fiberrik kost.
    Brukar ta mina tabletter med fil eller yoggi, för att skona magen. Sedan kan jag dricka juice eller äta tex. clementiner under dagen.
    I regel brukar magen bli bättre efetr ett tags användning. I början åt jag inte många ggr/v, men sedan ökade jag och idag kan jag äta järntabletter varje dag. Visst magen kan vara hård, men inte alls som ibörjan.

• zazla

jag tar den på natten när jag går upp och kissar. har funkat skitbra för mig

• Minimalla

Hej Sotlugg!
    Jag tar min niferex sent på kvällen tillsammans med ett glas apelsinjuice. Har hört att man ska bli mindre förstoppad då. Jag har inte haft några problem än så länge och har ätit niferex sedan v. 12 och är i v. 25 nu. Har du lågt hb nu? Min bm ville inte att jag skulle börja äta järntillskott förren illamåendet gått över. Var tredje dag låter ju iofs som en bra rekommendation...

Hoppas det blir bättre, trevlig helg!

• zazla

Man ska inte ta järntabletten ihop med mejeriprodukter! Det gör det svårare för kroppen att ta upp järnet.

• snysop

Men, skall man inte ta järntabletter utan att äta kalcium samtidigt? Fil och yoghurt är väl kalciumrikt? Har för mig att det står på förpackningen...

• Nadjis

Man ska ta den med jucie helst sa min Bm. Jag var jätteknasig i magen i en vecka men sen gick det över. Prova ett tag till annars får du byta sort..

• LisaH

Liten "varning" för Hemofer dock, de innehåller mycket mindre järn!! Fast de är snällare mot magen. Jag fick prova tre olika sorter innan jag kom fram till Duroferon som har funkat bra med min mage. Brukar ta tabletten till middagen. Hoppas det ordnar sig. Fråga BM om råd.

/Lisa

Svar på tråden Hur tar ni Niferex?