• Sotlugg

Hur tar ni Niferex?

Jag har precis börjat knapra Niferex och tog den första tabletten i onsdags, tillsammans med ett stort glas juice och några mackor. Ajajaj, vad ont i magen jag hade under resten av den kvällen, plus att illamåendet ökade kraftigt. Därefter har jag varit stenhård och knappt kunnat gå på toaletten. Jag som har tyckt att det har varit nog så jobbigt att bara ha varit lite trög i magen hittills under graviditeten...

Har ni några tips på hur jag kan skona magen? Eller vänjer kroppen sig efter ett tag? Min BM ordinerade en tablett var tredje dag till att börja med och sedan varannan dag.

• Svar på tråden Hur tar ni Niferex?
  • Kokos Kajsa

Det tog också ett tag för mig innan magen blev hyffsat igen. Vänta en vecka iallafall (om du kan). Man tar tabletten med juice eftersom c-vitamin hjälper kroppen att ta upp järnet.

• 1980 längtar

Hej!!
    Jag tar min tablett på morgonen, tyvärr med mjölk! Men mitt hb har höjts och håller sig på en högre nivå, så jag passar på att ta med mjölk!! Däremot dricker jag inte mjölk till maten!!
    Jag åt mängder med katrinplommon och gröt med fullkorn och linfrön, men min mage reagerade inte alls på det, var lika trög i magen hela tiden! Så jag började äta vindruvor och jösses mariekex vilken fart det blev på magen!!

Så testa dig fram och se vad som kan hjälpa och som en del skrivit, det kan ta ett tag innan magen stabiliserat sig!!!

Lycka till

Kramar Linnea

• Sotlugg

Å, vad snabba svar... tack så mycket!

Min BM tyckte att Hemofer är för svaga och precis som Zazla och Snysop skriver, så fick jag "order" om att inte ta tabletterna i samband med Kalciumintag (eller koffein). Skall testa att ta tabletten alldeles innan sänggående nästa gång - dvs imorgon.

Minimalla: Hej!! Ja, mitt Hb har sjunkit till 115. Vad knepigt att min BM tycker annorlunda än din... jag kräks ju fortfarande varannan dag ungefär. (Börjar tvivla på att det någonsin skall släppa ) Trevlig helg!

• tahira

jag har fått rådet att ta niferex tillsammans med mycket mat, jag tar tabletterna till lunch. funkar bra för mig.

• pug

När jag var på läkarbesök sa läkaren att jag skulle ta Niferex innan maten. Jag får olika bud hela tiden. Men jag blir i alla fall inte trög i magen, verkligen tvärtom här!

• Jonna74

Hej!
    Har tagit Niferex (1 tablett om dagen) från vecka 20.
    Jag tar den med ett glas vatten innan jag går och lägger mig.

Första veckan fick jag ont i magen, och blev hård.
    Men det blev bättre efterhand och jag tror att kroppen har vant sig. Man får ge det lite tid.
    Mina värde är på topp!! Magen lite trög emellanåt, men då äter jag katrinplommon och äter mycket fiber.

Kram Jonna

• tahira

enda anledningen till att man ska ta dem med mat är väl för att kroppen har lättare att ta upp dem då. men vissa behöver verkligen inte det, själv har min kropp väldigt svårt att ta upp näringsämnen så..

• Honey1982

jag tar mina med frukt och vatten oftast. min bm sa oxå att man inte ska ta dom ihop med mjölkprodukter annars hade jag föredragit yoggi! hatar niferex, dom är sååå äckliga!

• Malaya

Ett tips mot trög Niferexmage är att äta torkade aprikoser. Dessutom är de järnrika och rätt goda.

• Anne M

Jag tog den på kvällen med ett glas juice, men prövade även att ta den på morgonen och mitt på dagen, resultatet var ändå detsamma, hård mage...

Svar på tråden Hur tar ni Niferex?